Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan 2014-2023 - om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Skredsikring fra 2010 til nå
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan 2014-2023 - om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen 28. mai 2013 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd

Presentasjonen vil inneholde: Noen bilder fra Vegdirektørens presentasjon av Nasjonal Transportplan Noen bilder fra Hedmark og Oppland presentasjon ved høring i Stortingets transportkomite Et utblikk mot framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen i lys av NTP (slik vi antar den blir vedtatt)

Meld.St. 26 om Nasjonal transportplan 2014-2023 12.04.2013

Vegen til Nasjonal transportplan 2014-2023 Denne tar jeg ikke med til RLM 12.04.2013

Fylkesveg Redusere forfallet ved å styrke rammen til fylkes- kommunene med 10 mrd. i planperioden (rammetilskuddet) Økt tilskudd til skredsikring – totalt 750 mill. kroner per år Bymiljøpakker kan brukes til fylkeskommunal infrastruktur I beregninger som KS har kommet med i mail av 13. mai 2013, framgår det at Hedmark fylkeskommune under bestemte forutsetninger vil få en realvekst i de frie inntekter for 2014 på nærmere 100 mill. kroner. Vel halvparten av realveksten kommer fra styrkingen og omfordelingen av midler til fylkesveger. For 2014 foreslås fylkeskommunenes midler til fylkesveiene styrket med 0,5 mrd. kroner, og er begrunnet ut i fra et ønske om fornying og opprustning. Dette er starten på innfasing av 10 mrd. som er avsatt i Nasjonal transportplan 2014 – 23. Det vil videre bli endring i fordelingen mellom fylkeskommunene av samferdselsmidlene. Dette har sin bakgrunn i forvaltningsreformen i 2010 hvor ansvaret for bl.a. «øvrige riksveger» ble overført fylkeskommunene. Disse midlene ble gitt en særskilt fordeling i perioden 2010–2013, blant annet med bakgrunn i bindinger knyttet til allerede vedtatte investeringsprosjekter i denne perioden. Det ble sagt at midlene fra og med 2014 skal fordeles etter objektive kriterier. I lys av at regjeringen har bestemt at framleggelsen av nytt inntektssystem for fylkeskommunene utsettes til kommuneproposisjonen 2015, vil regjeringen foreta en ny vurdering av fordelingen av midlene. Investeringsmidlene og styrkingen av frie inntekter med 1 mrd. kroner i 2010 er fordelt på grunnlag av vegstandard (forfall), veglengde, innbyggertall og bindinger knyttet til investeringsprosjekter som allerede var igangsatt på tidspunktet da ansvaret for de ”nye” vegene ble overført til fylkeskommunene. I tillegg er om lag 200 mill. kroner av rammen til investeringer fordelt skjønnsmessig. Bindingene på de igangsatte investeringsprosjektene utløper i 2013. Siden bindingene på investeringsprosjektene nå er utløpt, foreslås det å fordele midlene i 2014 etter veglengde vektet med 50 pst. og innbyggertall vektet med 50 pst. Beregningene fra KS er gjort ut i fra at midlene fordeles 100 pst etter disse kriteriene. 12.04.2013

Langsiktig strategi for togtilbudet Framtidens transportsystem Langsiktig strategi for togtilbudet Togtilbudet skal spille en sentral og strukturerende rolle i kollektivsystemet Bygge ut og modernisere jernbanen på Østlandet, i Bergensregionen og i Trøndelag Gjennomføre utbygging av IC-strekninger: - dobbeltspor innen 2024 til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad - mål om ferdigstilling av hele IC Østlandet innen 2030 Effektivisering av godsterminaler, øke påliteligheten og kapasiteten for godstrafikken «I lys av de store transportutfordringene i de nærmeste tiår legges det ikke opp til å bygge egne høyhastighetsjernbaner i Norge i kommende planperiode … I tillegg er de positive klimaeffektene av lyntog relativt små, bl.a. pga. relativt høye utslipp i anleggsfasen …. Traseene for ny infrastruktur på IC-strekningene tilrettelegges for 250 km/t på de strekningene der det ikke innebærer vesentlige merkostnader sammenliknet med en hastighet på 200 km/t og kan inngå i et eventuelt framtidig høyhastighetnett.» Utbygging til dobbeltspor i «indre del» (fra Oslo til Hamar, Tønsberg og Fredrikstad) innen 2024 Tilbudsforbedringer ila 2026 Ferdigstillelse inne 2030 «Hovedprinsippet er at det bygges innenfra og ut, dersom ikke andre forhold har større betydning. En slik tilnærming vil gi tilbuds­forbedringer til flest mulig reisende, samtidig som reisetidsreduksjonene kommer reisende på hele strekningene til gode.» «Regjeringen har (derfor) som ambisjon å bygge dobbeltspor i hele IC-triangelet. (….) Regjeringen legger foreløpig til grunn at videre planlegging skal ta sikte på ferdigstillelse innen 2030.» 12.04.2013 Terje Moe Gustavsen, vegdirektør

Korridor 6 12.04.2013

Nasjonal transportplan 2014-2023 tema for Hedmark

Mye positivt i NTP! Gjennomslag for «Lottorekka» (4, 6, 16, 3/25) Sterk satsning på InterCity Noe bedring for fylkesvegene Viktig for landet - fordi Innlandet har transportårer av nasjonal betydning! NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Riksveger: E6 Kolomoen - Lillehammer Hele strekningen Kolomoen-Lillehammer må være ferdig utbygd som 4-feltsveg i 2023. Utbyggingen nordover fra Kolomoen må skje kontinuerlig, slik at en unngår nedbygging av prosjektorganisasjonen Ferdig regulert til Moelv (bortsett fra Åkersvika) Plan/grunnerverv for 130 mill kan «utløpe på dato» Byggestart i 2015 av Kolomoen-Brumunddal, og videre til Moelv Stortinget må gi oppstartbevilgning. Alternativt må det gis en forpliktende tillatelse med nødvendig sikkerhet slik at bompengeselskapet kan forskottere statlige midler NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Riksveger: E 16 E16 Kløfta – Kongsvinger Utbyggingen fortsetter med Herbergåsen-Nybakk i 2014-17 og fullføres i siste periode NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Riksveger: Rv 3/25 Utbyggingen Løten-Elverum starter opp i 2014-17 og fullføres siste periode NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Fylkesveger 10 mrd over neste 10-årsperiode er positivt, men behovet er betydelig større 2014-2017: 2,75 mrd/4 år = 690 mill/år Hedmarks andel: ca. 35 mill/år Kartlagt forfall på fylkesvegene er 1,9 mrd Konsekvens: Det vil ta ca. 50 år å innhente forfallet Skjevheten i fordelingen av rammetilskuddene fylkene i mellom må bli rettet opp i tråd med Transport- og kommunikasjonskomitéens merknad til forrige NTP Det årlige investeringsnivået for fylkesveger er i oppstillingen videreført på samme nivå som i vedtatt økonomiplan 2013 – 2016. Som tidligere nevnt legges det opp til en vesentlig økning i de statlige rammeoverføringene knyttet til fylkesveger. Dette skyldes både en realvekst i de samlede overføringer, men også at tidligere overføringer som har blitt gitt etter forvaltningsreformen nå skal overføres etter objektive kriterier. De endelige tall vil først være klare når statsbudsjettet for 2014 foreligger, men ut i fra de beregninger KS har foretatt, og med en justering for befolkningsutvikling samt at någjeldende rentekompensasjonsordning ikke videreføres etter 2013, vil det kunne bety en ekstra rammeøkning på i størrelsesorden 45 mill. kroner. NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

InterCity IC-triangelet er ett helhetlig prosjekt IC-triangelet er en forutsetning for mer gods på bane - for gods haster dette Det må igangsettes planlegging av hele prosjektet Det må vedtas et forpliktende tidspunkt for ferdigstillelse av hele IC-triangelet NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Jernbane NTP s. 64: Kapasitet og togtilbudet på de øvrige banestrekningene på Østlandet utvides i takt med etterspørselen. … Det vil bli satt i gang utredninger som fram mot rullering av NTP 2018-2027 vil gi bedre grunnlag for å prioritere tiltak på disse strekningene. Kongsvingerbanen må inngå som del av IC-området og bygges ut med kapasitetsøkende tiltak (kryssingsspor, økt strømforsyning, fjerne planoverganger) NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Jernbane, forts. Dovrebanen - en forutsetning for mer gods på bane Kapasitetsøkende tiltak må prioriteres Lange kryssingsspor, utvidet terminalkapasitet, fjerne planoverganger Etablering av Jernbaneforum Dovrebanen Nord Solør- og Rørosbanen Viktig at planleggingsprosessen for å utrede konsekvensene med elektrifisering av Røros- og Solørbanen kommer i gang viktig for tømmer- og flistransport samt transitt godstrafikk NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Godstransport Viktig å arbeide videre med godshåndtering (jf NTP) Viktige banestrekninger – elektrifisering og dobbeltspor Kapasitetsutfordringer Oslo havn og Alnabruterminalen Behov for å se på logistikkutfordringer på Østlandet Transportårer til kontinentet Skognæringens behov NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Røros flyplass De regionale flyplassene må sikres og videreutvikles Utvidet og markedsrettet rutetilbud er en forutsetning for økt trafikk NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Skred og flom Fremtidige bevilgninger må ta hensyn til at klimaendringer vil gi ekstremvær med store skader på veg- og jernbanenettet Viktig å huske på at det også Innlandet, og ikke bare kystfylker, har utfordringer knyttet til skred og flom Hedmark har må sikres midler til skredsikring på fv 28 langs Storsjøen og til å utbedre skader etter flom NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Mjøsbyregionen som motor i Innlandet Felles mål å utvikle Mjøsbyregionens potensiale for næringsutvikling og befolkningsvekst Jernbanen og 4-felts veger på E6, Rv 4 og Rv 3/25 er en forutsetning. Styrket kollektivtrafikktilbudet er like viktig, men byene er ikke kvalifisert for dagens belønningsordningen. Transport er en nøkkelfaktor NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Vi har forventninger til NTP! Innlandet står sammen om de viktigste prioriteringene for samferdsel Lykke til med innspurten og sluttbehandling! NTP-høring Stortinget 7. mai 2013

Utfordringer og muligheter for Hamarregionen

Det hadde kanskje vært fint om vi kunne bygge infrastruktur på denne måten – men det kan vi ikke. Samfunnet investerer store ressurser for å etablere infrastruktur. Når ny infrastruktur etableres har det stor betydning for områdene som omfattes av utbyggingen og de som ligger gunstig lokalisert i forhold ti ny og forbedret infrastruktur. For Hamarregionen – som tar mål av seg til å bidra med god vekst i årene som kommer – helt i tråd med det som også er fylkeskommunens målsetning – betyr det at det er viktig å sette søkelys på NÅR infrastruktur kommer, HVORDAN den blir og PÅ HVILKEN MÅTE regionen kan utnytte den til å nå sine mål.

10-talls milliarder Innen 2024: Dobbeltsporet jernbane – snau time til Oslo Firefelts E6 til Oslo Delvis firefelts 3/25 til Elverum Hvordan får Hamar, Ringsaker, Stange og Løten best mulig utbytte av investeringen?

Hamarregionens utfordringer og muligheter Attraktivitet Boligområder Næringsområder og næringsutvikling Bo- og arbeidsmarkedsregion Transportløsninger og infrastruktur lokalt Samfunnsplanlegging og samarbeid som nøkkelfaktorer

1. Attraktivitet Å konkurrere med Oslo og andre byer – krever noen av byens kvaliteter Supplert med noe av det byen ikke kan tilby – Mjøsa og de «Hedmarkske kvaliteter» Hva betyr det for byutvikling, sentrumsutvikling, næringsutvikling, rekreasjonsmuligheter … ?

1. Attraktivitet Konkurrerer med områder som delvis har fått samme infrastruktur 10-15 år tidligere Flyttebevegelser viser fortsatt sentralisering – både i stort og smått Hvordan utvikle byer og sentra som konkurrerer med Drammen, Tønsberg, Fredrikstad og Jessheim?

1. Attraktivitet Hvordan utnytte at: Tangen får «45 min til byen» - samme som bussen fra Prinsdal for 25 år siden … Ringsaker ligger «midt i» Mjøsregionen Løten – kulturmangfold «midt i alt» Hamars sterke satsning på bolig, næring og kultur

1. Attraktivitet Kommunale tjenestetilbud er viktige for folks hverdag Kommunene er folks bosteder Attraktivitet skapes i kommunene Fylkeskommunen har virkemidler til – og politikk for – å bidra sammen med kommunene

2. Boligområder Hvorfor skal folk ønske å bo i Hamarregionen istedenfor andre steder? Hva er de mest attraktive boligtilbudene? Hvordan tiltrekke seg de «gode hodene» som skaper arbeidsplasser rundt seg?

3. Næringsområder og næringsutvikling Næringsområder som bygger opp under byer og tettsteder hvor pulserende folkeliv skaper attraksjon Hvordan skaper vi sammen innovasjon og næringsvirksomhet for framtida?

4. Bo- og arbeidsmarkedsregion Hamarregionen OG Mjøsbyområdet som vekstkraft Det er stort potensiale i fortsatt Innlandssamarbeid om infrastruktur, næringsutvikling og transportløsninger => Innlandsoffensiven

5. Transportløsninger og infrastruktur lokalt Nasjonalt mål av transportbehovene som følge av befolkningsvekst befolkningsveksten skal tas kollektivt i byområdene Ny infrastruktur og kollektive løsninger gir stort potensiale for bo- og arbeidsmarkedsregionen i Mjøsområdet

Arbeidsplasser (<45 minutter) Mjøsområdet framstår som sterkt Stort potensiale:

5. Transportløsninger og infrastruktur lokalt Fylkesrådet foreslår å investere nær 90 mill i Ringgatas forlengelse. Nær 10 mill i fv 24 i neste periode Betydelige midler til gang- og sykkelveger. 300 mill årlig i kollektivtilbud Sterk satsning på Hamarregionen gjennom det nye anbudet fra 2012

6. Samfunnsplanlegging og samarbeid som nøkkelfaktorer I kommunenes og fylkeskommunens overordnede planlegging er det viktig å ta inn spørsmålene om utviklingspotensialet som følger av infrastrukturutbyggingen … … og legge inn konkrete løsninger som skal svare opp hvordan muligheten kan utnyttes

Verdiskaping og bærekraft Samarbeid Verdiskapning gjennom bærekraftig utvikling (sosialt, kulturelt, økonomisk og miljømessig) attraktivitet Kompetanse OG NÆRINGSUTVIKLING Infrastruktur KLIMA, ENERGI OG NATURRESSURSER

Infrastruktur Effektivt, miljøvennlig og universelt utformet transportsystem Investeringer i riksveg, fylkesveg og jernbanenettet. Fremtidsrettet og effektivt kollektivtilbud. Redusere forfallet på fylkesveger. Videreutvikle en god senterstruktur i en samordnet areal og transportplanlegging. Utbygging av gang- og sykkelveier. Infrastruktur for ladbare kjøretøy.

Verdiskaping og bærekraft – takk for meg! Samarbeid Verdiskapning gjennom bærekraftig utvikling (sosialt, kulturelt, økonomisk og miljømessig) attraktivitet Kompetanse OG NÆRINGSUTVIKLING Infrastruktur KLIMA, ENERGI OG NATURRESSURSER