Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015"— Utskrift av presentasjonen:

1 Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd for samferdsel og miljø

2

3 Nasjonal transportplan
Dobbeltspor 4-felts E6 Rv 3/25 Rv 3 E16 Innhenting forfall Gå / sykle / byer

4 Generelt Handlingsprogram for fylkesveger utarbeides hvert fjerde år og følger samme program- periode som riksvegene HEDMARK: 3847 km FV

5 Føringer for HP Regional samferdselsplan
Fylkesrådets politiske plattform Regional planstrategi Innspill fra kommunene Faglige, tematiske utredninger og vedtak relevant for programmet Føringer i Nasjonal Transportplan Fylkeskommunens økonomiplan Årlige budsjetter Erfaringer med dagens program Prosess:

6 Framdriftsplan handlingsprogram for fylkesveger 2018-21
Mai 2015 Fylkesrådet – oppstart av prosess og framdrift Vedtak Høst 2015 Fylkesrådet - statusrapportering på handlings-programmet Fylkesrådet skisse til disposisjon. Definisjon av programområder. Nov 2015 Oppstartmøte med kommunene, konferanse? Jan – mars 2016 Kommunerunde Des okt. 2016 Utredninger, bearbeide innspill og kostnadsvurderinger Medio nov 2016 Fylkesrådet - Forslag til handlingsprogram Høring – møter med kommunene via regionrådene Mars - april 2017 Bearbeide høringsuttalelser Mai 2017 Fylkesrådet Juni 2017 Hedmark fylkesting Framdriftsplan handlingsprogram for fylkesveger

7 Økonomiske rammer Investeringsprogrammet

8

9 Profil

10 Mill pr år i planperioden

11 Geografisk fordeling

12

13 Befolkningsutvikling til 2040

14 Store prosjekt Vedtak Stange kommunestyre: Saksprotokoll
Utvalg: Kommunestyret Møtedato: Arkivsak: 12/ /15 Arkiv: 123 Q10 Sak: 7/15 FV 24- UTREDNING FRA STATENS VEGVESEN Behandling: Representant Willumsen, V, fremmet følgende forslag: Alternativ C. Forslaget falt mot 2 stemmer (2V) Planutvalgets innstilling falt mot 11 stemmer (1PP, 2H, 2KrF, 3FrP, 1BL, 2V) Representant Finden, SP, la fremmet rådmannens innstilling med følgende til planutvalget med følgende endringer: Kommunestyret støtter utredningens anbefaling om å planlegge og gjennomføre alternativ (A fase 1) slik det legges opp til i inneværende handlingsprogram for fylkesveger. Det må legges opp til en samtidig helhetlig planlegging av videreføring mellom alternativ A (fase 1) og videre trasé B utenom Gata. Kommunestyret ber fylkeskommunen om å legge opp til en bevilgning i Handlingsprogram for fylkesveger for utredning av trase B videre fra Gata sør. Dette kan gjøres i en ny kommunedelplan der en ser spesielt på en kombinasjon med alternativ A til Gata sør kombinert med alternativ B videre til Kolostuen. Det forutsettes at interessene til kulturstedet Kvennstugua ivaretas på en god måte. Kommunestyret ønsker å påpeke behovet for rask løsning av gang/sykkelvei mellom Gata-Egrom og ber fylkeskommunen se nærmere på muligheten for å finne en løsning innenfor gjeldende planperiode. Forslaget ble vedtatt mot 9 stemmer (1PP, 2KrF, 2V, 3FrP, 1BL) Vedtak:

15 Store prosjekt Hamar formannskap om reguleringsplanen for Ringgatas forlengelse fra Utstillingsplassen til Stangevegen gjennom Briskebyen. Protokollen fra formannskapets møte er enda ikke mottatt, men vi er blitt orientert om vedtaket ved epost fra kommunen. Formannskapet har gjort vedtak om ikke godkjenne reguleringsplanen.Fylkeskommunen vil bli orientert om at 87,7 mill. kroner, som er vedtatt avsatt i handlingsprogrammet for fylkesveger, kan frigis til andre prosjekt i Hedmark. Dersom kommunestyret i Hamar i møte gjør tilsvarende vedtak, innebærer det at fylkesrådet vil fremme sak for fylkestinget høsten 2015 med forslag til noen endringer i vedtatt handlingsprogram. Det må bl.a. tas stilling til hvordan de frigjorte midlene som var avsatt til Ringgatas forlengelse skal benyttes til andre tiltak i fylket. Det kan også være aktuelt med visse justeringer/endringer når det gjelder gjennomføring og finansiering av andre tiltak. Innstilling kommunestyret 13. mai: SAKSFRAMLEGG Saksbehandler: Trond Arve Nilsen Arkiv: PLN PLN Arkivsaksnr.: 11/459 Behandles i: FORMANNSKAPET OMRÅDEREGULERING FOR RINGGATA OG UTSTILLINGSPLASSEN – 2. GANGS BEHANDLING INNSTILLING: Kommunestyret vedtar revidert reguleringsplan med bestemmelser for Ringgatas forlengelse og Utstillingsplassen, begge datert Arbeidet med Ringgatas forlengelse kan ikke starte før det er avklart om tiltaket berøres av framtidig jernbanetrase’ gjennom Hamar

16 87,7 mill. kroner til Ringgatas forlengelse gjennom Briskebyen
omtrent 130 mill. kroner til fv størstedelen innen Stange kommune 45 mill. kroner til utbedring av fv. 491 til Gravberget Sør-Østerdal vel 100 mill. en stor del innen Engerdal kommune

17

18

19 Fjellregionen - omtrent 100 mill
Fjellregionen - omtrent 100 mill. kroner i investeringsmidler i neste 4-årsperiode se sammenhengen investeringsmidlene som foreslås til riksvegene - rv. 3 Grusveger: omtrent en tredjedel av fylkesvegene i funksjonsklasse D vil få fast dekke i løpet av planperioden til en samlet kostnad på 180 mill. kroner

20 Ikke-stedfestede tiltak

21 Ytterligere forfall (kommende)
76 mill for lite årlig

22 Kartlagt forfall (eksisterende)

23

24 Vegnettsplan Klassifisering av vegnettet

25 Grus- veger

26

27

28

29

30

31

32

33

34 Store prosjekter Rv 3/25 E6 IC

35 - Rv. 3/25 Ommangsvollen – Grundset - E6 Kolomoen - Biri
28. April 2015 Presentasjon for «Hedmarksbenken»

36 OPS og Veiselskapet sikrer utbyggingen av rv 3/25 og E6 ?

37 Rv 3/25 og NTP Oppstart 2014-17 fullfinansiert 2018-2023

38 Rv. 3/25 Ommangsvollen - Grundset
Med vedtak av Statsbudsjettet for 2015 er det på det rene at prosjektet blir gjennomført som et OPS-prosjekt.

39

40 Rv. 3/25 Ommangsvollen - Grundset
Videre framdrift KS2 – ekstern kvalitetssikring - løpet av høsten 2015 Mål om stortingsbehandling årsskifte 2015/2016 Konkurranseutsetting like etter stortingsbehandlingen Konkurranseperiode 12 – 15 måneder ( 2016) Anleggsperiode mest sannsynlig , men Statens vegvesen arbeider for raskest mulig oppstart. OPS-selskapet avgjør vegåpningen.

41 E6 Kolomoen - Biri 38 km med godkjent reguleringsplan
Status pr. mai 2015 38 km med godkjent reguleringsplan «Åkersvika» vil ha godkjent plan i år Byggeklart til Moelv i 2017 Prosjektet lagt inn i Veiselskapet Svært god nytte bør gi tidlig byggestart Ny Mjøsbru byggeklar i 2019 ? ( Traseèn godkjennes i år)

42

43

44

45 Åkersvika

46 E6 Kolomoen - Moelv Åkersvika

47 Kart Arealbeslag permanent ca. 130 dekar – betyr at det skal finnes ca. 390 dekar erstatningsareal totalt. Som dere ser max halvparten her i Åkersvika. Midlertidig ca. 107 dekar i reservatet 9 mindre områder foreslått tatt inn Areal ut også for Diesen bru og ny rundkjøring inn til Midtstranda (rv. 25). Formål erstatningsareal: kompensere for areal som er bygd ned og bidra til å opprettholde de økologiske funksjonene i Åkersvika samlet sett. Ca. 50 dekar tatt ut av verneforslag etter varsel om oppstart

48

49 Ny Mjøsbru skal bygges sør for nåværende
Riksantikvaren har tatt innsigelse på løsningen, men har åpnet for å godkjenne en justert søndre løsning.

50

51 IC

52 Status nå Status for planlegging og bygging på InterCity-strekningen på Dovrebanen er som følger:
· Venjar – Eidsvoll: Enkeltspor bygget ved utbygging av Gardermobanen. Oppstart reguleringsplan 2015. · Eidsvoll – Langset: Det foreligger vedtatt kommunedelplan med konsekvensutredning. Oppstart reguleringsplan 2015. · Langset – Kleverud: Bygging pågår, ferdig i løpet av 2015. · Kleverud – Sørli: Det foreligger vedtatt kommunedelplan med konsekvensutredning. Oppstart reguleringsplan 2015. · Sørli – Hamar: Jernbaneverket startet arbeidet med planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen Sørli – Brumunddal høsten 2014. · Hamar – Lillehammer: Oppstart arbeid med planprogram for kommunedelplan med konsekvensutredning strekningen Sørli – Brumunddal startet opp høsten Oppstart traseutrening Brumunddal – Lillehammer starter opp i 2015. Sørli - Brumunddal Jernbaneverket har i dialog med kommunene utarbeidet et planprogram for strekningen Sørli - Brumunddal. Jernbaneverket har varslet oppstart av arbeidet med kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen. Dette skjedde samtidig med at planprogram for strekningen ble lagt på høring desember 2014. Planprogrammet er "planen for planen", og skal danne grunnlag for utarbeidelse av kommunedelplan med konsekvensutredning. I planprogrammet skal det fremgå hvilke trasékorridorer som skal utredes videre, hvilke metoder Jernbaneverket vil benytte i utredningen, hvilke tema som skal utredes, fremdrift og ikke minst når og hvordan offentligheten skal kunne bidra i arbeidet. Planprogrammet har vært på høring vinteren , og Jernbaneverket behandler nå de høringsuttalelser som har kommet inn. Planprogrammet skal behandles av kommunenestyrene i juni Ettersom kommunene er planmyndighet, kan de i den forbindelse komme med tillegg til planprogrammet. Det vil bli et felles planprogram og kommunedelplan for Stange, Hamar og Ringsaker kommuner, mens fortsettelsen av arbeidet med detalj- og reguleringsplan vil foregå separat og til forskjellig tid. Brumunddal - Lillehammer Planleggingen av dobbeltspor på denne strekningen skal starte opp våren 2015 med en forstudie. I forstudien skal det gjøres vurderinger av trasé for dobbeltspor på strekningen og det skal gjøres vurderinger av utbyggingsrekkefølge på strekningen Hamar – Lillehammer. Bl.a skal det vurderes hvilken parsell som i tråd med NTP skal bygges ut først og innen 2026 mellom Hamar og Lillehammer. Illustrasjon: Jernbaneverket

53 Illustrasjon: Jernbaneverket

54 Planprogrammet har ligget ute til offentlig ettersyn i Hamar, Ringsaker og Stange kommuner i perioden 8. desember 2014 til 15. februar Totalt kom det inn 122 uttalelser (merknader) til forslaget. Høringsuttalelsene er nå behandlet og planprogrammet er supplert og oppdatert på bakgrunn av disse. Endringer etter høringsperioden Jernbaneverket har blant annet lagt til en utredningskorridor gjennom Hamar, utvidet utredningskorridoren noe i Stange og Ringsaker, og tatt inn noen nye utredningstemaer. Dette er utredningskorridorene På strekningen fra Sørli til Åkersvika utredes dobbeltspor i én korridor. Korridoren er mer rettlinjet enn dagens enkeltsporede bane og har varierende bredde. Mellom Jessnes og Brumunddal er det også én utredningskorridor, som er lagt lengre fra Mjøsa og strandsonen enn dagens enkeltsporede bane. Det forutsettes at Stange og Brumunddal stasjoner beholder dagens lokalisering. I Hamar kommune utredes tre korridorer: Korridor 1 - Hamar vest (tidligere H1), Korridor 2 - Hamar midt (tidligere H2) og Korridor 3 - Hamar øst (tidligere H5). - Jernbaneverket skal gjennom arbeidet med kommunedelplanen finne den beste trasékorridoren for nytt dobbeltspor mellom Sørli og Brumunddal. Gjennom høringsuttalelsene har vi fått mange gode innspill. Vi ser at det er behov for mer kunnskap om en utredningskorridor mellom de to fra høringsutgaven gjennom Hamar, og har derfor valgt å ta denne korridoren med inn i planfasen, forteller planleggingsleder Sverre Setvik. I møtet understreket Jernbaneverket viktigheten av å holde fremdriften. En forutsetning for det er at kommunene ikke tar ut noen av utredningskorridorene fra høringsutgaven eller tar inn nye i fastsettelsen. Om planprogrammet Planprogrammet er en «plan for planen», og angir hvilke korridorer og temaer som skal utredes i konsekvensutredningen. Planprogrammet redegjør også for hvordan planprosessen skal gjennomføres. Etterfølgende kommunedelplan med konsekvensutredning skal finne den optimale trasékorridoren for det nye dobbeltsporet. Tl høyre på denne siden ligger revidert forslag til planprogram for fastsetting i kommunene og merknadsdokument. Merknadsdokumentet redegjør for om uttalelsene tas til følge (med tilhørende endring i forslag til planprogram), tas til orientering eller ikke tas til følge. Videre prosess Planprogrammet er utarbeidet i dialog med kommunene som er ansvarlig planmyndighet. Planprogrammet skal behandles i planutvalg og/eller formannskapsmøter i starten av juni og forutsettes fastsatt av kommunenestyrene 17. juni 2015.

55 http://www. jernbaneverket

56 Utredningskorridorer
På strekningen fra Sørli til Åkersvika utredes dobbeltspor i én korridor, som er mer rettlinjet enn dagens enkeltsporede bane og har varierende bredde. Mellom Jessnes og Brumunddal er det også én utredningskorridor, som er lagt lengre fra Mjøsa og strandsonen enn dagens enkeltsporede bane. Det forutsettes at Stange og i Brumunddal stasjoner beholder dagens lokalisering. I Hamar kommune utredes tre korridorer: Korridor 1 - Hamar vest (tidligere H1)  Dagens stasjonslokalisering i Hamar  Utredningskorridor på begge sider av dagens trasé mellom Åkersvika og Jessnes. Innenfor utredningskorridoren rettes traseen stedvis ut, bl.a på bru eller fylling over Hamarbukta, og i tunnel gjennom Furuberget  Innenfor utredningskorridoren utredes en variant med tunnel fra Bryggeriet og videre gjennom de vestre bydelene til Jessnes. Korridor 2 - Hamar midt (tidligere H2)  Stasjon i nærheten av Hamar rådhus  Utredningskorridor fra Åkersvika gjennom Østbyen til Jessnes, ellers som Korridor 1 Korridor 3 - Hamar øst (tidligere H5)  Stasjon ved Vikingskipet  Utredningskorridor gjennom Disenområdet via Børstad og Tommelstadjordene til Jessnes.


Laste ned ppt "Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google