Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Det digitale læringsmiljø – for alle?

Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Tittel: ”INTRANETT i SCANDIACONSULT” 4 Hilde Reitan, 2HKD Hovedprosjekt studieåret 1999/2000 Oppgavestiller: Trondheim.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Kvalitet i nettbaserte studier Muligheter med HD og 4K konferanse
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Arbeid er førstevalget
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Digikort Gyldendal Akademisk
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
25. desember 2018.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på konferansen: Strategi og politikk for utvikling av det digitale fagbibliotek. RBT, 4. April

•Strategi og politikk for biblioteket er avhengig av høgskolens strategi og politikk

Arbeidsgruppe nedsatt av styret for å lage policy-dokument om: Strategisk satsning på nettbaserte tjenester og kommunikasjon samt nettstøttet undervisning Sak 2000/23:

Mål •HVE skal bli merkevare for kompetanse på nettet.I •Innføring av nettbaserte tjenester skal gjøre arbeidet ved høgskolen enklere, raskere og billigere. •All ny informasjon ved HVE skal være tilgjengelig over nettet innen tre år. •HVE skal innen fem år ikke bruke papir i interne arbeidsoppgaver og prosesser der dette er mulig.

Verdierklæring •Høgskolens studenter og andre kunder skal være hovedmålgruppe for nett-tjenestene. • Nettbaserte tjenester ved høgskolen skal gjøre daglig læring og arbeidsoppgaver enklere for eksterne og interne brukere. •All informasjon ved høgskolen skal være offentlig når ikke sterke grunner tilsier annet. • Høgskolens lojalitet skal være mot studenter og offentlighet og deres informasjonsbehov.

Viljeserklæring ”Høgskolen skal ha et eksternt og internt brukerorientert fokus i sine informasjonstjenester.” ”Innføring av nettbaserte tjenester må komme istedenfor og ikke i tillegg til tradisjonelle tjenester. ”

Mål for Biblioteket Bibliotekplan for Høgskolen i Vestfold Vedtatt av Høgskolens styre

Planens innhold: 0. Forord 1. Hovedmål 2. Mål og strategiske tiltak : 2.1. Oppfølging av delmål i høgskolens strategiske plan 2.2. Effektiv bruk av ny teknologi 2.3. Det digitale bibliotek 2.4. Biblioteket som utgiver 2.5. Læring inn i bibliotekrommet 2.6 Etikk

Effektiv bruk av ny teknologi: Strategiske tiltak: Enkle og tilpassede grensesnitt til brukerne. Enkelt vedlikehold gjennom standardisering av programvare og maskiner. Ved utskifting av maskiner, skal det prioriteres slik at det til enhver tid er tilgjengelig søkemaskiner som er blant de mest oppdaterte i høgskolen. Biblioteket må skaffe seg sin egen IT-kompetanse til drift av egne systemer, normalt vedlikehold av maskinpark og brukerstøtte/ veiledning.

Det digitale bibliotek: Strategiske tiltak: Biblioteket skal som strategisk valg satse på å bygge ut sitt digitale bibliotek. Bibliotekets tjenester i form av databaser mm skal være tilgjengelig via internett. Bibliotekets vev-sider skal utvikles videre.

Hva gjør biblioteket - Vi publiserer på nettet : alle plandokumenter fra høgskolen rapporter etc i Høgskolens skriftserie lokalhistorie mm skjønnlitteratur studentprosjekter ( 20 % av Bibsys’ digitale dokumenter)

Vi bruker nettet til alle interne transaksjoner og informasjon Alle bibliotekets tjenester ligger på nettet Vi bruker Linux-terminaler som søkemaskiner men har ellers generelle datalab-maskiner. Vi utvikler biblioteket som et læringsressurssenter ved å legge til rette for ulike læringsmetoder, som et fysisk treffsted i den digtale verden. Vi legger til rette for studentene ved utlån av bærbar PC, digitale kameraer etc.

Utfordringer i institusjonen: Organisatorisk - ikke teknisk eller økonomisk Organisatoriske utfordringer ved å implementere den nye teknologien - å slutte å gjøre ting på den gamle måten. HVE bruker 7 millioner på porto og trykksaker.

Utfordringer for biblioteket: •Læringssenter - fysisk node inn til det digitale bibliotek •Rendyrke bibliotekrommet som et sted for menneskelige treff. •Biblioteket som et sted for alle media: Internett - bøker, video med mer. •Være i forkant med å ta i bruk nettet - til lagring, til distribusjon og til interaktivitet.

Nasjonalt: Tettere samarbeid mellom bibliotekene - større grad av forpliktelse : - Fellesavtaler med nasjonal finansiering (Bibsys/RBT) - Emneportal og andre nasjonale samarbeidsprosjekt mellom bibliotekene (Bibsys) - Utfordring på rettighets- og opphavsrett: (RBT) ”Biblioteket vil forsvare retten og tilgjengeligheten til fri informasjon, og har sin lojalitet knyttet til brukernes informasjonsbehov ( Sitat fra HVE-bibl. Verdigrunnlag) - Publisering av dokumenter på nettet (alle institusjoner)