Styreseminar 7. mars 2013 Ingerid Risland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
IKT-arkitektur for MTU i nettverk
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Dagkirurgi i et Helse Sør-Øst perspektiv
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
INTRO.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
VEDLEGG 8 TIL KONKURRANSEGRUNNLAGET SE KONKURRANSEGRUNNLAGET PKT 1.4.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Sektorsamarbeid i helseforskning mellom universitet og universitetssykehus Helseforetaksperspektivet – sett fra Midt-Norge Adm. dir. Stig A. Slørdahl Helse.
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Styremøte 20. juni 2018.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Styreseminar 7. mars 2013 Ingerid Risland Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Styreseminar 7. mars 2013 Ingerid Risland

Helseforetakene er pålagt ansvar Fire hovedoppgaver: pasientbehandling utdanning av helsepersonell forskning opplæring av pasienter og pårørende

Dette er Helse Sør-Øst 7 sykehusområder - 10 helseforetak Driftsavtaler med fem ikke- kommersielle sykehus 74.000 medarbeidere Budsjett på omlag 63 milliarder kroner Ansvar for spesialisthelsetjeneste til en befolkning på cirka 2,7 millioner mennesker Fylkene: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder Hovedkontor på Hamar

10 helseforetak i regionen Helse Sør-Øst RHF eier 10 underliggende datterselskap – helseforetak. Disse er: Akershus universitetssykehus HF Oslo universitetssykehus HF Sunnaas sykehus HF Sykehuset i Vestfold HF Sykehuset Innlandet HF Sykehuset Telemark HF Sykehuset Østfold HF Sørlandet sykehus HF Vestre Viken Sykehusapotekene HF Hvordan styrer vi så disse HFene? Oppdragsdokument og foretaksmøte

Sykehuset Telemark HF i 2012: Ca 4200 ansatte på ni lokasjoner Utgjør 3.100 årsverk 3,6 milliarder kroner i budsjett 2012 1,7 milliarder kroner i verdier/utstyr og bygg Her er Sykehuset Telemark i 2012! Strukturen og tilbudet rundt omkring på de ulike lokasjonene i fylket er nokså likt det bildet vi hadde i 2002. De største endringene i tilbud har skjedd i Porsgrunn, som nå er et rent dagsykehus og fødetilbudet på Rjukan som forsvant i 2008. I tillegg er det noe endring i hvilke kirurgiske behandlinger som tilbys hvor. Men; det er flere ansatte, flere årsverk og høyere budsjett enn noen sinne.

Samdata 2011: Forbruket er 20 % høyere enn gj Samdata 2011: Forbruket er 20 % høyere enn gj.snittet i Norge DRG poeng pr. 1000 innbyggere i 2011 Utfordring for Telemark. De skal omstille i tråd med samhandlingsreformen, kvalitet og pasientsikkerhet.??

Å leve verdiene Nasjonale verdier Kvalitet Trygghet Respekt Fremtidsrettet og kunnskapsbasert Åpenhet og involvering Respekt og forutsigbarhet Nasjonale verdier For ansatte i Helse Sør - Øst betyr dette…

Oppdraget Bedre samordning i hovedstads- området Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og personlig økonomi Bedre samordning i hovedstads- området Samordning på fag og styrking av forskning Økonomiske resultatkrav Sikre et fortsatt desentralt tilbud Ta ut stordriftsfordeler Komme hele nasjonen til gode Bedre koordinering og utnyttelse av personell, arealer, IKT, støttefunksjoner, innkjøp og investeringer mv

Strategisk utvikling

I Helse Sør-Øst`s strategiplan for 2013-2020 er hovedfokus kvalitet, kompetanse og ledelse. Vi har en ambisjonen om å være ”en drivkraft for kvalitet, pasientsikkerhet og samhandling i pasientbehandlingen”.

04.04.2017 Utfordringer Manglende samsvar mellom etterspørsel og evne – gapet er økende 50-60 prosent økning i aldersrelaterte sykdommer neste 20 år – eldrebølgen Underskudd på helsepersonell og spesialister – eks jordmødre, psyk sykepleiere, spesialsykepleiere Behov for ny kompetanse – eks kombinasjonsutdannelse, informatikk, nanoteknologi Aldersprofilen, eksempelvis blant jordmødre, psykiatriske sykepleiere og helsesøstre er såpass skjev at det forventes en stor avgang de nærmeste årene

Prioritering, prioritering, prioritering Medisinsk faglig utvikling vil gjøre det mulig å behandle flere for mer – fra det enkle til genteknologi og individuelt tilpassede medikamenter.   Teknologisk utvikling vil gi nye behandlingsmuligheter - men hvordan skal de innføres og hvem skal få nytte av dem? Tilpasset kompetanse i kombinasjon helsefag/teknologi – vil utfordre både utdanningsinstitusjonene og dagens roller og oppgavefordeling

De viktigste faktorene som påvirker arbeidskraft og kompetanse Størrelsen illustrerer antatt påvirkningsgrad Hi T og helse Sør – Øst er gjensidig avhengig av hverandre, litt mer om det vi ser på de største utfordringene

Teknologi som driver i utviklingen av helsetjenesten Medisinske teknologi har vært den aller viktigste driveren for etterspørselen etter helsetjenester de siste ti-årene. Ingenting tyder på at dette vil endres. Omfanget av behandlingsformer med ny teknologi har økt betraktelig. Fører blant annet til at stadig eldre pasienter behandles. I dag får eksempelvis 90-åringer med grå stær nye øyelinser, mens for noen år siden ble sjelden personer over 70 operert for denne sykdommen. Når ny teknologi på en rekke områder driver opp etterspørselen, kan det kan tale for et behov for større grad av styring med innføringen av ny teknologi. Slik det er i dag, er det langt på veg opp til den enkelte helsearbeider å ta i bruk den teknologi man finner råd til. En sterkere styring bør ha som siktemål at helsetjenesteprofilen er i tråd med prioriteringene, og at kostnadene holdes under kontroll.   Innføringen av ny teknologi har hatt en klar effekt på etterspørselen etter arbeidskraft og kompetanse. Det har skjedd en sterkere spesialisering, og nye faggrupper har fått sitt innpass i sykehus, for eksempel teknikere, fysikere og fagpersoner innen informatikk. Kompetanse innen eHelse har blitt langt viktigere. Paradoksalt nok har sykehusene i liten grad tilpasset organiseringen til den nye teknologien. Det ser langt på veg ut som om teknologi erstatter gamle arbeidsmåter, mens det potensialet som ligger i den nye teknologien med hensyn til organisering ikke tas ut. Dette tilsier et økt behov for kompetanse innen endringsledelse og organisering som følge av ny teknologi.

Den medisinsk teknologiske utviklingen kan kategoriseres i fire hovedtyper Billedveiledet behandling Teknologidrevede behandlingsmetoder Kroppssensorer Kommunikasjonsteknologi Ny teknologi muliggjør raskere og bedre behandling: Raskere og mer effektiv (non-invasive inngrep, 3D ultralyd og genmanipulering), mer effektiv kommunikasjon mellom organisatoriske enheter (meldingsløftet, eHelse, felles kjernejournal) metoder som i større grad muliggjør hjemmebehandling (sensorteknologi, internettbaserte behandlings- og oppfølgingsprogrammer).

Pasientens behov i sentrum for teknologiutviklingen 04.04.2017 Pasientens behov i sentrum for teknologiutviklingen Visjon og målsettinger for bruk av IKT i Helse Sør-Øst Øke kvaliteten i helsetjenestene Understøtte samhandling mellom alle parter som inngår i leveransen av helsetjenestene Møte samfunnets forventninger til bruk av teknologi og muligheter for selvbetjening Ivareta pasient- sikkerheten Effektivisere helsetjenestene Pasienten Vi har derfor lagt til grunn en visjon og målbilde for det vi skal utvikle framover… Der pasienten er i fokus. Vi skal ivareta osv.. Og legge til rette for.. M – det er ikke gjort over natta…

Teknologi som driver i utviklingen av helsetjenesten Medisinske teknologi vært den aller viktigste driveren for etterspørselen etter helsetjenester de siste ti-årene. Ingenting tyder på at dette vil endres. Omfanget av behandlingsformer med ny teknologi har økt betraktelig. Fører blant annet til at stadig eldre pasienter behandles. Ny teknologi muliggjør raskere og bedre behandling: Raskere og mer effektiv (non-invasive inngrep, 3D ultralyd og genmanipulering), mer effektiv kommunikasjon mellom organisatoriske enheter (meldingsløftet, eHelse, felles kjernejournal) metoder som i større grad muliggjør hjemmebehandling (sensorteknologi, internettbaserte behandlings- og oppfølgingsprogrammer). I dag får eksempelvis 90-åringer med grå stær nye øyelinser, mens for noen år siden ble sjelden personer over 70 operert for denne sykdommen. Når ny teknologi på en rekke områder driver opp etterspørselen, kan det kan tale for et behov for større grad av styring med innføringen av ny teknologi. Slik det er i dag, er det langt på veg opp til den enkelte helsearbeider å ta i bruk den teknologi man finner råd til. En sterkere styring bør ha som siktemål at helsetjenesteprofilen er i tråd med prioriteringene, og at kostnadene holdes under kontroll.   Innføringen av ny teknologi har hatt en klar effekt på etterspørselen etter arbeidskraft og kompetanse. Det har skjedd en sterkere spesialisering, og nye faggrupper har fått sitt innpass i sykehus, for eksempel teknikere, fysikere og fagpersoner innen informatikk. Kompetanse innen eHelse har blitt langt viktigere. Paradoksalt nok har sykehusene i liten grad tilpasset organiseringen til den nye teknologien. Det ser langt på veg ut som om teknologi erstatter gamle arbeidsmåter, mens det potensialet som ligger i den nye teknologien med hensyn til organisering ikke tas ut. Dette tilsier et økt behov for kompetanse innen endringsledelse og organisering som følge av ny teknologi.

Teknologisk utvikling utfordrer vår kompetanse Økt behov for spesialisering innen smale områder for å håndtere medisinsk behandling med ny teknologi Økt behov for helsepersonell med bred, generell kompetanse Økt behov for grunnleggende kompetanse innen IKT blant helsepersonell Økt kompetanse innen eHelse: elektronisk samhandling, EPJ, telemedisin, samt administrative elektroniske systemer Økt kompetanse innen billeddiagnostikk og behandling med billedteknologi (laser, ultralyd etc), eksempelvis radiologer, radiografer, fysikere og ingeniører Økt behov for kompetanse innen medisinsk fysikk, medisinsk informatikk, bioteknologi og andre teknologifag i spesialisthelsetjenesten Et mulig redusert behov for bioingeniører under forutsetning av at moderne teknologi muliggjør blodprøvetaking hjemme med elektronisk oversendelse av prøvesvar Økt kompetanse innen endringsledelse, organisering og omstilling som følge av ny teknologi. Økt kompetanse innen ledelse av komplekse team.

Det tradisjonelle totalsykehuset Økende befolkning (antall) Sykehusets ”underavdelinger” (DPS og lignende) Ambulant virksomhet ”Hjemmepasienter” Avtalespesialister Private helseaktører Kommunehelse-tjenesten Fastleger Internasjonale aktører Internasjonale pasienter Spesialisthelsetjeneste og det tradisjonelle sykehuset er i stadig utvikling, en sterk pådriver her er samhandlingsreformen

Konsekvenser samhandlingsreformen Kompetansefordelingen mellom kommunene og sykehus endres, Økt vekt på forebygging, behandling og oppfølging av langt flere pasienter i kommunehelsetjenesten, Spesialisthelsetjenesten vil måtte bli ytterligere spesialisert. De store sykehusene vil få behov for kompetanse innen mer spesialiserte funksjoner som behandling av akutte traumer, kreft, hjerte- og karlidelser, samt sammensatte lidelser som førstelinjen ikke har kompetanse på. De mindre sykehusene vil komme til å trenge større grad av breddekompetanse på de vanligste sykdommene.

Utdanning av helsepersonell Utdanningene sorterer under Utdannings- og forskningsdepartementet Praksisplassene er en del av helsetjenesten og sorterer under Helse- og omsorgsdepartementet Det erkjennes at praksisstudier er en nødvendig del av helsefaglige utdanninger, og alle parter ønsker å bidra til å utdanne gode fagpersoner i alle helseprofesjoner

Samarbeidsorganer Samarbeidsorganet for helseforetak og høgskoler/Universitetet i Agder i helseregion sør-øst (jf. instruks) Samarbeidsorganet mellom Helse Sør-Øst RHF og Universitetet i Oslo (jf. instruks) Regionalt forskningsutvalg (fra 2007) Regionalt utdanningsutvalg (fra 2008)

Samarbeidsorganene – ulikt utgangspunkt historisk Avspeilet virksomhetenes karakter og oppgaveportefølje i 2002 Ulike prioriteringer Universitetsorganet – ønske om å ta del i og påvirke bruk av forskningsmidler. - Fordeler i dag øremerkede forskningsmidler (tidl. Regionsykehustilskudd) etter innstilling fra forskningsutvalget. Høgskoleorganet – praksisorganiseringen høyt på agenda; først fra 2008 mer fokus på forskning – men ikke egne forskningsmidler.

De 2 samarbeidsorganene, jfr. instruks Samme oppdrag – arbeide for utdanning, forskning og innovasjon Ulik profil i praksis– høgskoleorganet har hatt hovedvekt på utdanning/praksisstudier, mens universitetsorganet har hatt hovedfokus på forskning Regionalt utdanningsutvalg var ment å arbeide strategisk for hele utdanningsfeltet – overlappende representasjon fra begge organer og representasjon fra fagforeninger, brukerutvalg mv.

Styrke og svakhet + Praksisorganisering og koordinering fungerer stabilt + Økt kvantitet og kvalitet på praksis. Fått etablert øremerkede insentivmidler fra RHFet + Fungerende kontaktarena for fagfeltet + Initiativ til nærmere kontakt og samhandling med kommunesektor + innspill til og kommunikasjon med sentralmyndighetene – eks vedr. rammeplaner, videreutdanning, rammefinansiering mv. + ekstern evaluering av organet i 2007 – høy score for samarbeidsfunksjon og sakshåndtering og kommunikasjon - Ønskelig å bidra mer innen helsefaglig forskning/innovasjon

Styrke – svakhet forts. - i liten grad i posisjon til å være aktør og utøve innflytelse i forhold til forskningspolitiske prioriteringer

Forskningens plass i fremtidig spesialisthelsetjeneste Kvaliteten på forskningen må ligge til grunn for ressurssatsing Nærhet mellom forskning og klinikk. Forskning skal føre til bedre pasienttilbud. Innovasjon vil være nødvendig for at vi skal klare morgendagens utfordringer Viktig å styrke forskningen i hele helsetjenesten, ikke bare på universitetssykehusene Frank

04.04.2017 Veien videre – hvordan kan vi sammen bidra til en positiv utikling av samfunnet? Helse angår alle utfordringer: Hvordan sikrer vi nok personell med riktig kompetanse ? Hvordan sikrer vi god nok digital infrastruktur?