Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Psykiske utfordringer ved MS
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Mestring og forebygging av depresjon
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
En måte å lese Bibelen på
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Småbarn med deprimerte mødre
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Gjennomgang av resultater på EF-tester i akutt fase av sykdom
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Hva er en artikkel?.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Den vanskelige samtalen
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Alderspsykiatrien i Norge. Hvor er vi – hvor går vi?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Stipendiatens vei mot doktorgrad og klinisk spesialitet
Hvordan bygge opp et forskernettverk og være en effektiv veileder - Noen refleksjoner Prof. Kenneth Hugdahl Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Haukeland Universitetssykehus
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Testing og testbruk Espen Egeberg.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Hospitaldrift som arbeidsplass
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Verdensdagen for psykisk helse
KLASSELEDELSE.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Samtaletrekk B – Samarbeid
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen novise HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus Hvor holder jeg til de neste 6 år? ● Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen ● Haukeland Universitetssykehus, post for affektive lidelser, andre poster/enheter ● Planen var å jobbe 50/50 gjennom alle år, med mulighet for endring underveis - endringer følger: Skal nå jobbe 100% med forskning fra februar 2006 i ½ år - fokus på rekruttering

Prosjekt ”Depresjon og funksjon” •Skal følge 60 pasienter med alvorlig depresjon i to år •Se på kognitive funksjoner i forhold til sykdomsforløp, særskilt med tanke på sykdomsbedring •Metode: Nevropsykologiske tester og cortisol-prøver •Sammenligne pasienter med depresjon, første episode, pasienter med gjentatt depresjon og pasienter med bipolar lidelse HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

Da beskjeden kom: •Eufori, ble raskt etterfulgt av akutt panikkangst •Usikkerhet: - har jeg stamina til dette? - har hoppet i fallskjerm - har overnattet i fjellvegg - har født barn - sju år er noe annet! •En læringsprosess •Ønske om å følge pasienter over tid •Avhengig av hjelp og støtte for å klare dette HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

Viktig å støtte seg på de som kan dette! •Veiledere – forskning og klinikk •Forskermiljø – viktig å være del av en gruppe •Kollegaer i klinikk og insititutt •Psykologforeningen – planlegging av spesialitet HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

Hvilke bilder kan brukes for å beskrive vår situasjon? •Balanse – står i fare for å falle ned, bli god til ikke å falle – vanskelig å være kreativ, utvide et slikt prosjekt HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

Hvilke bilder kan brukes for å beskrive vår situasjon? •Balanse – står i fare for å falle ned, bli god til ikke å falle – lite fleksibilitet •To hatter – skaper forvirring, hvem er du i dag, hvem er jeg ? Hva vil jeg, hvor skal jeg?

•Balanse – står i fare for å falle ned, bli god til ikke å falle – lite fleksibilitet •To hatter – skaper forvirring, hvem er du i dag, hvem er jeg ? Hva vil jeg, hvor skal jeg? •Ri to hester samtidig – sier seg selv hvordan det vil gå!? Hvilke bilder kan brukes for å beskrive vår situasjon?

Noen tips fra en novise til en annen novise…….. •Som dobbeltkompetanse-stipendiater er vi: –en minoritet, men en privilegert en –ikke alle vet hva vi driver med… –bruk alle muligheter til å fortelle om prosjekt •50% stilling tilsvarer gjerne 70% mental tid når man er ny, sett av nok tid til det •Arbeid i klinikk kan føre til en overidentifisering med kollegaer som jobber full stilling… •Bruk kompetansen rundt deg, bruk hverandre, vis generøsitet med hverandre •Finn kollegaer du kan gapskratte med HELSE BERGEN Haukeland Universitetssykehus

Lykke til !