Nasjonal demonstrasjonsskole 2005-07 Digitale læringsplattformer - hvor er Ulsrud, og hvor vil vi gå? Fakta: AA: Grunnkurs - (180 plasser) + 18 på tilrettelagt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
”Med læringsplakaten inn i fremtidens skole”
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Identifisering og håndtering av saker
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Abildsø skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
“Tilpassa opplæring i skolen – (korleis) får vi det til? ”
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal demonstrasjonsskole Digitale læringsplattformer - hvor er Ulsrud, og hvor vil vi gå? Fakta: AA: Grunnkurs - (180 plasser) + 18 på tilrettelagt undervisning VKI - 30 i England + 4 parallelle (alle har bærbare pc’er) VKII - 4 parallelle ID:Grunnkurs – 60, VKI – 30, VKII – 30 HS:Grunnkurs - 68,VKI – 30 (barne- og ungdomsarbeiderfag.) OVO – oppdragsundervisning 650 elever totalt (ca. 60% tospråklige) 100 % PC dekning på GK AA/ID (1,2 elever pr. maskin – Oslos beste dekning), alle lærere har bærbar PC

Nasjonal demonstrasjonsskole Tilbakeblikk (I) •Ulsruds markedsposisjon fra hovedutfordringer •IKT i læring “Mestringsdimensjonen” –Langsiktig satsing fra 1990-tallet –Differensieringsprosjektet - bærbare PCer – 3 klasser –Data for alle 2001/ PILOT før innsIKT –Bonusskole IKT i læring –Besøksskole 2002/2003 for innsIKT-skolene –LMS (ITL/CF) –Digital mappevurdering (i samarbeid med Utdanningsdirektoratet) og “Lærende nettverk” (Udir/UiO/ILS) –Skole Linux (avviklet – 2005)  INNSIKT IV / IKT ABC –2006 = øker antall bærbare maskiner, fornye maskinparken…. –Demokratisk underskudd pga datasatsning??

Nasjonal demonstrasjonsskole Tilbakeblikk (II) •“På tross av at UVS satset på ny teknologi (jfr undersøkelser i storbritannia) opplevde vi en viss stagnasjon. Mange valgte tradisjonell formidlingsbasert undervisning. Langt fra alle lærerne benyttet seg av ledig kapasitet på datarom” (daværende rektor Claus Hagli) •Fra skolemiljø/læringsmiljø til læringsutbytte og resultatfokus - en nødvendig vei for UVS-jfr elevpopulasjon og markedsverdi på 1990-tallet •Behov for en helhetlig tilnærming til skoleutvikling ikke kenguruskole! •Forene ytre krav med indre behov

Nasjonal demonstrasjonsskole Den gyldne trekanten PEDAGOGIKK TEKNOLOGIORGANISERING …. i hvilken grad og på hvilken måte læringsplattformer påvirker elevenes læringsutbytte og læringsstrategier… (brev UFD  Udir, 

Nasjonal demonstrasjonsskole Pedagogikk – hvor er vi? (Team organisering på UVS – helt nødvendig mht LMS bruken, fleksibiliteten, fagdag og lærerressursene. Mål: Tilpasset opplæring og økt læringsutbytte) •Teamene planlegger, gjennomfører og evaluerer undervisning i lag •Differensierte opplegg  (3 nivåer) •Nettressurser/multimedialitet  •Portefølje/mapper vurdering  •(Læringsstier  ) •(Læringsstrategier – ikke direkte knyttet til LMS) •Diskusjoner – felles feedback  •Innleveringer  •Logg  (faglogg, elevlogg)

Nasjonal demonstrasjonsskole Hva ellers? •Fraværsføring:Elevene har tilsyn •Anmerkninger:Elevene skal få tilsyn •Karakterføring:Første og andre termin, standpunkt. Modulen for individuelle vurderinger kan tas i bruk •Midtveisvurdering:Faglig nivå samt ‘vekstpunkter’ (genialt – utviklet av Tom Halvorsrud – IKTansvarlig Ullern vgs) •Kommunikasjon:Nyheter, meldinger, e-post •Skoleevaluering:Skole basert evaluering – undersøkelser •Kvalitetssikring:Ledelsen har innsyn til fagrommene •Kalender: (?)Ikke optimalt •Kursing:Lav inngangsbillett for nybegynnere og viderekommende

Nasjonal demonstrasjonsskole Hvor vil vi gå? •Større gjennomsiktighet (transparency and accountability). Foreldrenes innsyn – gjestbrukere: rettigheter kontra personvern •Kjennskap til den enkelte elev: informasjon tilgjengelig/synlig uten å ofre konfidensialitet •Får LMS’ene til å henge mest mulig sammen mht kartlegging av elevenes læringsforutsetninger, planlegging / gjennomføring / evaluering av undervisning, evaluering av elever (formativ/summativ), rapportering om elevene og ulike former for elevutviklingsaktiviteter (samtaler, logg, foreldre kontakt….) •………. mest mulig fleksibilitet for den enkelte skolen