KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Coaching En innføring i begrep og metodikk
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Oppsummering av FOU - prosjekt
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Lokal arbeidstidsavtale
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Workshop, Dokka – 9. nov
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Styrking av foreldrekompetanse hos psykisk syke foreldre – hjelper det? Charlotte Reedtz. RKBU Nord ”Te ka slags nøtte” 2011.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Oppsummering av FOU - prosjekt
I den prosessorienterte organisasjon spør man
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
RIS-metoden for prosessforbedring
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Evaluering av prøveprosjektet med etableringen av særskilte ungdomsenheter for unge lovbrytere mellom 15 og 18 år Oppdrag fra JD Evaluering.
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS Bufdirkonferanse 14.september 2011 Jarle Raknes og Sissel Bye Ytteborg Bufdir Avdeling for kvalitet i barnvernet Seksjon for atferd og rus

Kvalitet krever høy kompetanse og.... …erfarings- basert praksis Erfaring med… - sosialt arbeid/behand- ling generelt - målgruppen Trening i… - metoder, handte- ring av målgruppen - organisering, koordine- ring og planlegging - Kommunikasjon Grunnutdanning, veiledning MÅL: Learning by doing ...kunnskaps basert praksis Retningslinjer Hvilke prinsipper? Hvilke metoder? Kunnskap om forskning MÅL: Øke kunnskap og ferdigheter …organisatorisk praksis Ledelse og ansvarslinjer. Gode og effektive beslutningsprosesser Kapasitet - Inntakskapasitet - Gjennomstrømnings-kapasitet - Selvevaluering. Arbeidsklima og høy trivsel Ressurser/lønnsforhold Med mere ........ MÅL: Øke den organi-satoriske kompetanse Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Kunnskapsbasert praksis er beskrevet i MultifunC’s retningslinjer Teoretisk grunnlag Beskriver hva Retningslinjer for Utredning som skal Retningslinjer for miljøarbeid kvalitetssikres Retningslinjer for pedagogisk arbeid Retningslinjer for familiearbeid Retningslinjer for bruk av forsterkningssystemer Retningslinjer for kvalitetssikring Beskriver ”kjernekomponenter” i MultifunC Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Enkelte prinsipper og komponenter er mer sentrale enn andre Målgruppe: Tar MultifunC imot ungdommer med høyt risikonivå? Behandlingsmål: Holdes fokus for forandringsarbeidet med ungdommen mot risikofaktorer ved ungdom, skole, familie og relasjoner til jevnaldrende? Metoder: Får ungdommene den behandlingen de er lovet gjennom MultifunC programmet f.eks ART-trening og gjennomføres forsterkningssystemer som planlagt, har ungdommen dagtilbud( skole ,jobb) o.s.v? Mottar foreldrene og familie og nettverk samtidig hensiktsmessig behandling, støtte og opplæring som beskrevet i retningslinjene? Taes det individuelle hensyn ved planlegging og gjennomføring av behandlingen både av ungdom og familien og nettverk? (Skreddersøm) Er intensiteten i behandlingen hver uke høy? (ukemål, ukentlige evalueringer, analyser og intervenjoner) Gjennomføres hensiktsmessig motiveringsarbeid både av ungdom og familien og andre involverte basert på prinsipper fra MI? Møtes truende/voldelig atferd på hensiktsmessig måte? Involveres ungdommene og foreldrene kontinuerlig i behandlingen? Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Kvalitetssikringsteamets rolle Driftsfase Implementerings- fase - Vedlikehold - Støtte og konsultasjon - Korrigering av avvik Støtte og konsultasjon Opplæring Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Kvalitetssikringsteamets funksjon og oppgaver i kompetansebygging Bidra til at praksis i størst mulig grad er i samsvar med skriftlige retningslinjer utarbeidet fra forskning gjennom: Grunnopplæring av alle nytilsatte Påfyllingskurs for alle team innen ulike temaer Mest fokus på å heve den kliniske kompetansen i møte med ungdom og familie Besøk på institusjonen ( hands on) Ukentlige telefonkonsultasjoner Særskilt bistand ved behov Videreutvikling av retningslinjer ut fra personalets kliniske erfaringer (rus, familiearbeid, etc.) Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Ukentlige telefonkonsultasjoner Sakspapirer og dokumentasjon legges ut på forhånd (ukeplaner, uke-evalueringer, analyser,intervensjoner etc.) Eventuelle problemstillinger institusjonen ønsker å drøfte sendes ut på forhånd I konsultasjonen drøftes problemstillinger og dokumentasjon. Måloppnåelse den siste uken blir evaluert videre analyser, tiltak, men også fokus på involvering av ungdom og foreldre, osv. Skal bidra til å sørge for at vi alle arbeider mot samme mål og heving av kvaliteten ved det praktiske arbeidet og møtet med den enkelt ungdom og familie hver uke. Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Forts. telefonkonsultasjoner Skal være til støtte og hjelp for å implementere teori til praksis Skal også kontrollere og avdekke avvik fra modellen Skal vare ”evig” – ikke bare i implementeringsfasen, men for vedlikehold og videreutvikling og stadig høyne kompetansen til personalet Kvalitetsikringsteamet MultifunC

Kompetente medarbeidere er en av nøklene til suksess. For å utvikle kompetente medarbeidere trenger vi både erfaringsbasert praksis og kunnskapsbasert praksis. I tillegg trenges en godt fungerende organisasjon med gode ledere både lokalt, regionalt og sentralt.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN