Komité for barn og unge 08.04.11 Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åsmund Sollien Schau og
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Tidlig innsats for livslang læring
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Overgangsprosjektet NY GIV
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby

Oppfølging av utredningen •Hovedområder – og svært mange tiltak er fulgt opp •God pedagogisk utvikling med mange gode resultater •Når og hvordan skal utredningen følges opp? •Justering av inntaksområder •Rehabilitering av skoler

Skole:Elever 2009/2010:Elever2010/2011Vedtatt kapasitetLedig kapasitet per 09/10 Ledig kapasitet per Greveløkka Ingeberg Lovisenberg Lunden Prestrud Ridabu Rollsløkken Solvang Storhamar Totalt barnetrinnet: Ajer ungdomsskole Børstad ungdomsskole Ener ungdomsskole Totalt ungdomstrinnet: Totalt i grunnskolen i Hamar:

Investeringer / rehabilitering •Økonomiplan –Ingeberg –Børstad –Rollsløkken –Spes.ped.avdeling Lunden •Ny økonomiplan? –Solvang –Prestrud –Storhamar

Avdelingens utfordringer •Ressurskrevende brukere –Spesialundervisning § 5-7 ( 5,4% av elevene forbruker 21% av ressursene ) –Minoritetsspråklige elever –Spesialpedagogiske hjelpetiltak i barnehage § 5-2 •Driftsutgifter –IKT –Ordinær drift

Den gode læreren •Kompetanseutvikling: –Fagnettverk med repr. for alle skolene i ØLU, lesing, regning, engelsk og spes.ped. –Tilbud om etter- og videreutdanning for lærere innenfor disse fagområdene –Har nok hatt større fokus på lesing (gått i dybden), men vil nå knytte oss mer mot Matematikksenteret

Gjennomføring •NY GIV –Overgangsprosjekt – gjennomføring av videregående skole –Samarbeid med kommunene i regionen og Fylkeskommunen –Intensiv opplæring ( 7,5 timer ) for de 10% svakest presterende elever i 10.klasse –Starter 1.mars –Tilskudd til prosjektledelse og kompetanseutvikling, men ikke til timer……

Hva er skoleeiernes viktigste oppgave? Skoler som kunnskaps- organisasjoner Skoleledernes kompetanse og læring Lærernes kompetanse og læring Elevens læring Ambisjoner (Standardisere ) Kontrollere og følge opp Ansvarliggjøre Veilede og tilbakemelde Evaluere Støtte Bygge kapasitet Utvikle systematikk