Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby
Oppfølging av utredningen •Hovedområder – og svært mange tiltak er fulgt opp •God pedagogisk utvikling med mange gode resultater •Når og hvordan skal utredningen følges opp? •Justering av inntaksområder •Rehabilitering av skoler
Skole:Elever 2009/2010:Elever2010/2011Vedtatt kapasitetLedig kapasitet per 09/10 Ledig kapasitet per Greveløkka Ingeberg Lovisenberg Lunden Prestrud Ridabu Rollsløkken Solvang Storhamar Totalt barnetrinnet: Ajer ungdomsskole Børstad ungdomsskole Ener ungdomsskole Totalt ungdomstrinnet: Totalt i grunnskolen i Hamar:
Investeringer / rehabilitering •Økonomiplan –Ingeberg –Børstad –Rollsløkken –Spes.ped.avdeling Lunden •Ny økonomiplan? –Solvang –Prestrud –Storhamar
Avdelingens utfordringer •Ressurskrevende brukere –Spesialundervisning § 5-7 ( 5,4% av elevene forbruker 21% av ressursene ) –Minoritetsspråklige elever –Spesialpedagogiske hjelpetiltak i barnehage § 5-2 •Driftsutgifter –IKT –Ordinær drift
Den gode læreren •Kompetanseutvikling: –Fagnettverk med repr. for alle skolene i ØLU, lesing, regning, engelsk og spes.ped. –Tilbud om etter- og videreutdanning for lærere innenfor disse fagområdene –Har nok hatt større fokus på lesing (gått i dybden), men vil nå knytte oss mer mot Matematikksenteret
Gjennomføring •NY GIV –Overgangsprosjekt – gjennomføring av videregående skole –Samarbeid med kommunene i regionen og Fylkeskommunen –Intensiv opplæring ( 7,5 timer ) for de 10% svakest presterende elever i 10.klasse –Starter 1.mars –Tilskudd til prosjektledelse og kompetanseutvikling, men ikke til timer……
Hva er skoleeiernes viktigste oppgave? Skoler som kunnskaps- organisasjoner Skoleledernes kompetanse og læring Lærernes kompetanse og læring Elevens læring Ambisjoner (Standardisere ) Kontrollere og følge opp Ansvarliggjøre Veilede og tilbakemelde Evaluere Støtte Bygge kapasitet Utvikle systematikk