Hvordan lager man gode surveyspørsmål?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Oppfølging normer og regler
Del 2: Personlig økonomi.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Mestring og forebygging av depresjon
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Del 2: Personlig økonomi.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Skolelederundersøkelsen 2008
Utdanning for utvikling Utdanning gir mange ringvirkninger Her følger noen: Send ADRA til 2468.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Velkommen! Bonusfilmen laget av Tromsø vgs - medialinja.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan skrive en god utredning?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Utforskeren.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Statistikksurvey våren 2005 Per H. Jacobsen. USIT – Universitetets senter for informasjonsteknologi Undersøkelsen «Fact finding mission» Elektronisk survey.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Norsk Monitor Synovate Norge.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Mål og læring hos elever
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Problemløsning.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lager man gode surveyspørsmål? Bernt Aardal

Definisjon ’Survey’: et forskningsdesign der et utvalg enheter trekkes fra en populasjon og undersøkes med henblikk på å trekke slutninger til populasjonen Mange ulike innsamlingsmetoder Besøksintervju, telefonintervju, automatisert telefonintervju (lydbånd), post-enquete, e-post, internett (QuestBack), ”mentometer” (fokusgrupper, kontinuerlige reaksjoner)

Hva måles? Atferd Fact-finding Kunnskap Holdninger Motiver Kan misbrukes både bevisst og ubevisst Krever kunnskap og erfaring

Hvor galt kan det gå? ”Synes De at livsforsikring er billig og vel anvendte penger, eller har De ingen omtanke for Deres familie?” ”Støtter De tanken om et motorsykkel-senter i Fredensroveien med utendørs racerbane, eller ser De heller at ungdommen dør på gata som sprøytenarkomane?”

Hvem, hva og hvorfor spør du? Hvem: har svarpersonene forutsetninger for å svare på spørsmålene? Hva: er formålet med spørsmålet og undersøkelsen helt klart? Hvorfor: bare ”kjekt å vite”?

Måling av atferd Mange svaralternativer: hvilken av følgende ti aktiviteter er viktigst for deg? Biter seg merke i enkelte alternativer (poleffekt) Hvor mange ganger i løpet av de siste fire årene har du..? Tidsrom forkortes eller forlenges (teleskopeffekt) Vil du begrense din egen bilkjøring hvis kollektivtrafikken blir bedre utbygd? Hypotetiske spørsmål gir hypotetiske svar

Hva er problemet? Hvor ofte slår De Deres kone? 1. Svært ofte 2. Ofte 3. Nokså ofte 4. Nokså sjelden 5. Sjelden 6. Aldri

Hva er problemet? Hvor ofte slår De Deres kone? 1. Ofte 2. Av og til 3. Nokså sjelden 4. Sjelden, aldri

Måling av kunnskap Kan ikke brukes i postskjema eller Questback Er vanskelighetsgraden tilpasset formålet og svarpersonene? Utdanningsnivå (forsker vs. svarperson) Yrkes- og erfaringsbakgrunn (ikke nødv. høy vs. lav) Spørsmål med ulik vanskelighetsgrad Kunnskapsspørsmål kan nesten aldri bli for lette Gjør kunnskapsspørsmål ”ufarlige” Vet du tilfeldigvis? Eller er du ikke så opptatt av dette spørsmålet?

Måling av motiver Hvorfor ikke spørre direkte? Ubevisste og komplekse motiver Ønske om å dekke til (pynte på) motivene Jeg stemmer på parti X fordi det tar vare på de svake i samfunnet Jeg stemmer på parti X fordi det forsvarer mine økonomiske interesser

Måling av holdninger Påstander man sier seg enig eller uenig i (Likert-skalaer) A sier og B sier: hvem er du mest enig med? Holdningsskalaer (f.eks. 0-10) Måler vi holdninger eller luft? Hvor sentrale er holdningene for svarpersonen? Hvor stabile er de over tid?

Påstander Ja-effekt: tendens til å si seg enig Ikke egnet til å si noe om nivå Motvirkes ved å slå sammen påstander med ulik retning til indekser

A sier og B sier...

A sier og B sier... Mer realistisk valgsituasjon (A eller B) Men er alternativene gjensidig utelukkende? A: å øke velstanden i landet B: å fordele velstanden mer jevnt Spørres det om mer enn ett holdningsobjekt? A sier: God utdanning og en høy stilling er belønning god nok, og forskjellene i lønn mellom ulike yrker kan godt reduseres betraktelig

Holdningsskalaer

Holdningsskalaer Må tydeliggjøre referanserammen ”I politikken snakkes det i blant om venstresiden og høyresiden. Hvor vil du plassere deg... Må forankre ytterpunktene på skalaen (er de dekkende?) Tidkrevende å gjennomføre Fordel med visuell støtte (kort)

Strengt forbudt! Flertydige spørsmål Dobbelte nektelser ”sørger vi etter din mening godt nok for kvinner og barn i dagens samfunn?” ikke mer enn ett holdningsobjekt pr. spørsmål Dobbelte nektelser ”er du enig eller uenig i at vi ikke bør tillate forurensende biltrafikk i boligområder?”

”Vet ikke” & ”på midten” svar Skal de utelates, tillates eller tilbys? Avhengig av innsamlingsform Postskjema/Questback: tillate = tilby Varierer med utdanningsnivå, usikkerhet og overbevisning Balansen mellom ”for” og ”mot” påvirkes lite

Hvordan tolkes spørsmålene? Et vanskelig spørsmål tolkes slik at det er lettere å svare på Vidt meningsinnhold snevres inn Deler av spørsmål med flere beskrivende ledd blir oversett

Rekkefølgeffekter Plassering i spørreskjemaet kan påvirke svarene Mener du er viktig å kreve høy moralsk vandel av våre ledere? Har du noen gang arbeidet svart, dvs. uten å betale skatt for inntekten?

Supplerende litteratur Arlene Fink: How to Ask Survey Questions, London: Sage, 2008 Tove Mordal: Som man spør får man svar, Oslo: Tano, 1989 Jean M. Converse & Stanley Presser: Survey Questions. Handcrafting the Standardized Questionnaire, London: Sage, 1986