Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, 03.03.09 Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget
Advertisements

Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 26 uke 40, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 3 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
To år inn i NAV-reformen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 23 uke 35, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 27 uke 41, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
mellom vern og demokrati
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
mini gaiden Informasjon fra sentralt MBA, direktoratet
Mini-gaiden Fra NTL NAV
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 10 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 4 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 18 uke 24, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
NTL Forskningsinstitutter Nettverkssamling Holmen Fjordhotell mai 2011 Informasjon fra landsforeningen.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Forebyggende innsatser i skolen
Flyktningkonferansen 2008
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
Sosialtjenesten i Bergen
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Larvik – der det gode liv lever!
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Regionalisering i NAV Erfaringer
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Riktig hjelp på riktig sted
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Landkreditt og avlingsskade 21.august
«Et NAV med muligheter»
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget i NTL NAV Møte i sentralt MBA, NAV Direktoratet, mandag Telefonstrategi Kundesenterstategien ligger til grunn. Dette betyr at det på sikt skal etableres kundesenter i alle fylker og at disse kundesentrene skal legges i spesiallinjen under servicetjenester. NTL NAV er positive til at dette prinsippet for organisering ligger til grunn for kundesenterstrategien. Direktoratet vil legge fram en ny revidert kundesenterstratgi for det sentrale MBA om ca. 1 måned. I mellomtida har fylkene fått stort handlingsrom til å finne løsninger på telefoniområdet. Fylkene har derfor kommet med en rekke tiltak for å få ned ventetiden på telefonen. Tiltakene i fylkene er ikke ensartet og er tilpasset situasjonen og behovene i de ulike fylkene. NTL NAV ser at det er uheldig med ulik tilnærming til telefoni fra fylke til fylke og at dette lett kan framstå som ”sprikende staur”. Aller helst vil vi ha en forsering av etablering av kundesenter i alle fylker, men erkjenner at dette kan være vanskelig å få til i dagens situasjon. Videre understreket vi overfor arbeidsgiver at servicetjenester i spesiallinjen, som har både erfaring og kompetanse, må knyttes sterkt opp mot det å finne gode telefoniløsninger i fylkene. Servicetjenester er allerede tungt inne i dette arbeidet og bidrar sterkt til å finne gode løsninger på området, hevder arbeidsgiver. Komptansekøer Det er som kjent innført kompetansekøer i forvaltningsenhetene i alle fylker. Dette fungerer i stor grad godt, men det har oppstått en del problemer i fylker som har kundesenter fra før. NTL NAV understreket overfor arbeidsgiver at det er viktig at disse problemene blir ryddet opp i. Direktoratet vil tilby bistand i forhold til kompetansekøer i fylker med kundesenter med tanke på bedre løsninger for tilsatte og brukere.

mini gaiden side 2 Nr. 6 uke 10, Situasjonen i NAV Direktoratet sender i disse dager over en 100 siders rapport om aktuelle tiltak for å avverge krisen i Nav. Tiltakene kan deles inn i 3 kategorier: 1) Justere reformtempoet Det viktigste tiltaket i denne kategorien er utsetting Arbeids Avklarings Penger (AAP) med 5 måneder til 1. mars Dette er ei politisk beslutning som NTL NAV ikke har hatt medbestemmelse i forhold til. Det er også aktuelt å utsette en del IKT-prosjekt. Etablering av Nav-kontor og pensjonsreformen vil gå som planlagt. 2) Økonomi Direktoratet vil spille inn behov for mer penger for å få reformen vel i havn, men ville ikke gå ut med konkret beløp pga fare for lekkasje til pressen. Det er departementet som har skjerpa inn praksisen overfor direktoratet, etter at NRK hadde fått tak i opplysninger som de ikke skulle hatt. Beløpa som blir spilt inn går i forhold til restansenedbygging, håndtering av økende arbeidsløshet (direktoratet vil komme med justerte prognoser for arbeidsløsheten i nær framtid), husleiekostnader, IKT- driftskostnader etc. 3) Interne grep Første prioritet i 2009 er at brukerne skal få riktig stønad til riktig tid. Målet er at NAV ved utgangen av 2009 skal komme ned på et restansenivå som vi hadde i For å få dette til vil man måtte gjøre enkle og større grep for at NAV kan saksbehandle på en mer effektiv måte. I denne sammenhengen etterlyser Tor Saglie innspill fra medlemmene for å gjøre grep som kan føre til enklere og bedre saksbehandling. Erfaringsforum på Navet er en kanal som kan brukes til dette og neste nummer av MEMU vil bli viet dette temaet. Bruk kanalene og kom med innspill! Bemanningsnivået i etaten NTL NAV etterlyste en rask avklaring i forhold til lovnaden fra statsråd Dag Terje Andersen om at Nav kan beholde bemanningsnivået fra 2008 til Arbeidsgiver hadde forståelse for dette kravet, men kunne ikke love noen konkret avklaring før stortingsproposisjonen blir lagt fram den 20. mars. Dette hovedsakelig fordi alle opplysninger er strengt hemmelig fram til stortingsproposisjonen blir lagt fram og at man fryktet lekkasjer til pressa ved tidligere informasjon. Dette beklager NTL NAV! Trygve Baltzersen, Jostein Hegli og Jarle Berge