Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av: Kjetil Johnsen 3 venner.
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Rett på sak.
Nysgjerrigper på kick-off Paris, mars Bruk Årets Nysgjerrigper •Inviter finalister og vinnere fra Årets Nysgjerrigper til å kaste glans over ditt.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Vi er en Solvennbarnehage!
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Med forskning på timeplanen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
- SPØRSMÅL - INTERVJU - FAKTA OM TANNLEGE
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Kvantitativ forskning
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Valgfag på Kastellet skole
Hvilken framtid har hagesaken: En spørreundersøkelse Ole-Johnny Nilsen og Per Espen Jahren, Hageselskapet Østfold HAGESELSKAPET ØSTFOLD.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nysgjerrigperprosjekt
Dette er bare starten! Vi har flere forventninger til FoU- samarbeid” Randaberg kommune: innbyggere elever fra Trinn Ressursbruk skole.
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Forskningsopplegg og metoder
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
NORSKKURS GRUPPE A.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Framtid - Samspill - Skaperglede
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
NYSGJERRIGPER Hvorfor er julebrus populært og hvorfor foretrekker noen en julebrus fremfor en annen?
Mennesker er nysgjerrige
NYSGJERRIGPER.
Mennesker er nysgjerrige
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005 @ copyright Nysgjerrigper

Program Hvem er vi? Om Nysgjerrigper Nysgjerrigpers arbeidsmetode Workshop Diskusjon Eggspertene Spørsmål @ copyright Nysgjerrigper

Om Nysgjerrigper Formål Historikk Aktiviteter og tiltak Vitenskapsmagasin Nettsted Årets Nysgjerrigper Nysgjerrigpers arbeidsmetode Forskningsformidling i praksis @ copyright Nysgjerrigper

Nysgjerrigpermetoden @ copyright Nysgjerrigper

Dette lurer jeg på! Sett opp mange forslag, vurder problemstillingen! God problemstilling: Det går an å finne svar ved å forske i nærmiljøet Dårlig problemstilling: Planeter, verdensrom, eksotiske dyr –spørsmål der svar bare finnes i bøker og på Internett © copyright Nysgjerrigper

Hvorfor er det slik? På dette trinnet skal vi prøve å svare på spørsmålet: Hva kan årsaken være? - Kan det være fordi…? Skriv opp noen forslag til svar på spørsmålet. Forslagene kalles hypoteser. Hypotesene skal styre forskningen. © copyright Nysgjerrigper

Legg en plan! Hvor og hvordan kan vi finne svar? Hvem kan vi kontakte? Hvordan skal vi gå fram? Hvor mye tid vil undersøkelsen ta? Hvem skal arbeide sammen? © copyright Nysgjerrigper

Hente opplysninger! Observasjon, telling og måling, telefoner e-post, brev, telefaks Spør og grav og arbeid som forskere! © copyright Nysgjerrigper

Dette har jeg funnet ut! Innsamlet data gjennomgås og vurderes • Stemmer svarene overens med hypotesene? • Må vi gå tilbake og sette opp nye hypoteser? • Har vi fått nye spørsmål? © copyright Nysgjerrigper

Fortell til andre! Formidlingen av forskningen er svært viktig • Hvem har interesse av å vite om det vi har funnet ut? • Hvordan kan vi nå ut til spesielle grupper eller flest mulig? © copyright Nysgjerrigper

Workshop Dele inn i grupper: 1. egg nr. 1 2. egg nr. 2 3. egg nr Workshop Dele inn i grupper: 1. egg nr. 1 2. egg nr. 2 3. egg nr. 3 etc….. @ copyright Nysgjerrigper

Workshop – sett i gang! ”Hvorfor knuses bare ett egg når to slås mot hverandre?” @ copyright Nysgjerrigper

Eggspertene Hypotese 1. Hvis det ene egget har større fart, knuser det egget med størst fart Hypotese 2. Det egget som knuser er ikke lenger sterkt nok til å knuse det andre Hypotese 3. Det har noe med størrelsen og vekten på egget å gjøre Hypotese 4. Det kommer an på hvilke sider av egget som blir slått mot hverandre @ copyright Nysgjerrigper

Eggspertene • Konklusjon Hypotese nr. 2 ”Airbag” • Forskning førte til ”ny” forskning • Heder og ære…og minner for livet • Forskerspirene i dag: Fra kokk til forsker @ copyright Nysgjerrigper

Til slutt © copyright Nysgjerrigper