Møteplass: Allmennhelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Hva er forsvarlighet i LAR?
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
– en betingelse for aktivitet
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kroppsøvingsdidaktikk
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Velferdsteknologi og ergoterapi
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Side 1 Husbanken Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april Om retningslinjene for det nye grunnlånet Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Prosjektleder Inger Svendsrud
Lek og Læring i barnehagen
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fritid med Bistand.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Workshop, Dokka – 9. nov
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Tekniske hjelpemidler Aktivt liv og likestilling Guri Henriksen,
Ringerike kommune ALS-seminar oktober Park Inn Hotell, Gardermoen Ergoterapi, tilrettelegging og velferdsteknologi Kari Hidem Sætre,
Hjelpemiddelformidling - med brukernes perspektiv! Lars Ødegård Spesialrådgiver i Norges Handikapforbund. Kommunalpolitiker gjennom flere perioder. Medlem.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hva er viktig i livet ditt?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Møteplass: Allmennhelse 14.5.09 Hjelpemiddelformidling - et nødvendig onde eller en spennende faglig utfordring?

Hvorfor hjelpemiddelformidling? Fordi noen trenger det pga funksjonsproblemer Fordi samfunnet ikke er tilpasset alle Fordi det er kostnadseffektive funksjons-, aktivitets- og deltakelsesfremmende tiltak Fordi det kreves kompetanse for å komme fram til riktig løsning for den enkelte Fordi samfunnet ønsker å bistå mennesker med særskilte behov Fordi det er så komplekst at samfunnet har laget systemer for å forvalte ordningen

Hva er hjelpemiddelformidling? Faglig bistand til anskaffelse av hjelpemidler Enkeltstående funksjonsfremmende tiltak og tilrettelegging Som et ledd i en mer omfattende habiliterings-/rehabiliteringsprosess Et forvaltningsmessig anskaffelsessystem for funksjonsfremmende teknologi Rettighetsbaserte velferdstiltak rettet mot personer med funksjonsnedsettelser

Tre sider av hjelpemiddelformidlingen Faglig prosessbistand Hjelpemiddel-formidling Lovverk Rettigheter Teknologi

Utgangspunktet for spørsmålet… Nødvendig onde eller faglig utfordring for hvem? Brukerne og deres pårørende? Samfunnet og myndighetene? Fagpersonene - ergoterapeutene?

Brukerperspektiver… Ved funksjonsnedsettelse – ofte et nødvendig onde Men også en virksom vei til mestring og deltakelse Et alternativ til avhengighet av andre mennesker Hverdagsobjekter utover det som finnes i vanlig handel En utfordring fordi det ofte kreves mye kompetanse for å finne fram til riktig løsning

Faglig prosessbistand Brukerperspektiver Tilgjengelighet til riktig kompetanse Effektiv bistand – rask oppfølging Helhet og sammenheng i alle deler av prosessen Livsløpsperspektiv - kontinuitet Faglig prosessbistand Brukerbehov og forventninger Teknologi Rettigheter Rett knyttet til nødvendig og hensiktsmessig ut fra funksjonsbehov Hensiktsmessig/funksjonell Individuelt tilpasset Moderne Driftssikker Nøvendig service

Samfunnsperspektiv… Velferdspolitiske tiltak begrunnet i idealer om like muligheter for borgerne individualiserte kompenserende tiltak som et supplement til (eller framfor) universelt utformede samfunn Samfunnspolitiske tiltak for å redusere behov for arbeidskrafts- og mer kostnadskrevende bistand

Samfunnsperspektiv… Helsepolitisk, pedagogiske og arbeidsmiljømessig begrunnede tiltak overfor grupper med særskilte behov Juridiske tiltak for forvaltning av lovverk og rettigheter Forvaltningsmessige tiltak for å sikre kostnadseffektivitet og økonomisk kontroll relatert til anskaffelse og bruk av teknologien

Samfunnsperspektiver Kostnadseffektivitet (tiltak må treffe mål rimeligst mulig) Faglig forsvarlighet og kvalitet – kompetanse i alle ledd Hensiktsmessig arbeidsdeling mellom nivåene Faglig prosessbistand Samfunn og myndigheter Rettigheter Teknologi Kostnadseffektiv forvaltning inkl. gjenbruk (rimeligst mulig) I tråd med lov om off. anskaffelser Bruke markedsmekanismer Stimulere til innovasjon og utvikling Portåpnerrolle - funksjon Dørvokterrolle - kontroll

Ergoterapifaglige perspektiver… Nødvendig onde – hvorfor en slik ordbruk? Ikke faglig og kompetansemessig utfordrende? Men både brukernes og samfunnets behov for kompetanse er omfattende og komplekse. Deres behov er våre faglige utfordringer! Ikke faglig relevant? Men der målet er aktivitet og deltakelse finnes det knapt mer effektive enkelttiltak!

Ergoterapifaglige perspektiver… Lav faglig status på oppgavene? Men betydningen i brukernes liv er stor, hvem definerer dette som lavstatus? Viktig å jobbe med egne holdninger. (I NAV Hjelpemiddelsentral har ergoterapeuter høy faglig status!) For mye forvaltning? (feil rolle?) Kanskje, men hvordan synliggjør vi de kompetansekrevende prosessene som en del av helheten? Hvordan sikre brukerne den nødvendige rehabiliterings- og tilretteleggingsfaglige kompetansen?

Formidlingsprosessen.. 6. 5. Tilpasning Tilettelegging Søknad Vedtak Anskaffelse 7. Veiledning Opplæring Trening Utprøving Vurdering Valg 4. Oppfølging 8. Kompetanse- behov? Plan – målsetting 3. 9. Reparasjoner Teknisk service Utredning av situasjonen 2. Evaluering Kvalitetssikring 10. Praktisk problem Behov 1.

Spennende faglige utfordringer! Hvordan sikre og videreutvikle verdens beste formidlingssystem? Retten til funksjon – retten til teknologi - retten til kompetanse Press mot NAV – press mot kommunene – helhet og sammenheng er viktig! Hjelpemiddelutvalget – NOU

Spennende faglige utfordringer! Hvordan forstår vi kunnskapsgrunnlaget for hjelpemiddelformidlingen? Hvordan sikre en kunnskapsbasert hjelpemiddelformidling? Brukerkunnskap Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Hvordan sikre nødvendig generalisert og spesialisert kompetanse?

Kompetanseområder Er forankret i: Arbeid og aktivitet Bo og leve Brukermøtet – mål Politikkområder Systemer Kompetanse Lovverk Oppvekst, lek og læring Det offentlige rom

Kompetanseelementer Arbeid og aktivitet Oppvekst, lek og læring Aktiviteter - arenaer Funksjon - funksjonsproblemer Arbeid og aktivitet Oppvekst, lek og læring Bo og leve i eget hjem Det offentlige rom Syn Teknologi og tilrettelegging T&T Hørsel Syn + hørsel Språk - kommunikasjon Kognitive og psykiske funksjoner Fysiske – motoriske

Tilretteleggingskompetanse Personrettet Motivasjon - mobilisering Læring Trening Kompensering Objektrettet Tilpasse/forenkle objekt Tilføre objekt - støtteteknologi Aktivitetsrettet Strukturering Forenkling – kompenserende teknikker Alternativer aktiviteter Omgivelsesrettet Individuell fysisk tilrettelegging Universell utforming Sosiale omgivelser - støtte/bistand/bearbeiding

Objektkunnskap – en egen utfordring! Objektfunksjon Formål Forbruksobjekt Problemløsningsobjekt Læringsobjekt Støtteobjekt Symbolsk objekt Opplevelsesobjekt Anvendelsesområde Enkel – kompleks læring Objektbetydning Personlige og sosiale aspekter – symbolverdi og status Praktiske aspekter -nytteverdi Objektkonstruksjon Materiale Kompleksitet Estetikk Størrelse - vekt

Spennende faglige utfordringer! Hvordan sikre at hjelpemiddelformidlingen inngår som en del av forebyggende, rehabiliterende og habiliterende prosesser (et av flere virkemidler som fremmer funksjon og aktivitet)? Tid og ressurser Samhandlingsmodeller Oppfølgingsstrategier Hvordan balansere innsatsen mellom individuell tilrettelegging og universell utforming? Ja takk, begge deler!

Til slutt Ergoterapeuter har alt å vinne på å slutte å omtale hjelpemiddelformidlingen som et nødvendig onde! Dette er et av våre sterkeste faglige ben. Feltet er i all sin kompleksitet en stor faglig og kompetansemessig utfordring, både som enkelttiltak og sett i sammenheng med mer helhetlige prosesser! Utviklingsoppgavene venter!

Temaer til neste møteplass? Hvilken rolle spiller hjelpemiddelformidling i hab-/rehab? Hvilken rolle skal ergoterapeuter ha i hjelpemiddelformidlingen? Hvordan sikre nødvendig og hensiktsmessig fag- og kompetanseutvikling på dette området?