Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb. 2008 KK 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
5 Kultur.
Normer, verdier og holdninger
På nett med barna?.
Religioner og livssyn i dag
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Sosiologi i barnehagen
Introduksjonssenteret
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
1 Jeg og samfunnet.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Likestilling og samlivsformer
Kulturteori
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
"God bagasje på livets reise."
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Bokollektivet Målgruppe:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fra Den første internasjonalen til Attac De kollektive bevegelsenes historie Introduksjon
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Matematikk i samisk kultur
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
RLE – familie og vener. Familie Kjernefamilien – Mor, far og barna deira Vanlegaste familieforma Siste tiår endra seg – (sjå tabell side 27) Færre foreldre.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Livssynshumanismen.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
ETIOPIA.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Livssynshumanismen.
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Livssynshumanismen.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb. 2008 KK 1

Hvem er jeg? Begrepet mer vanlig i media og i dagligtalen etter 1970 Identitet er det man ser når man ser seg i speilet? Mange elementer er med på å skape vår identitet Skilpadde? Offentlig og privat identitet: 1. Sårbar med hodet ute, men også i kontakt med verden. 2. Trygg med hodet inne i skallet, men også isolert GAUA feb. 2008 KK 1

Person og kollektiv Den minste enheten i samfunnet: relasjonen mellom to Identitetsbegrepet: sosialt skapt; vi er et produkt av våre relasjoner til andre Er mennesket et fritt, handlende, selvstendig individ? Inderne mener for eksempel at den enkelte først og fremst har forpliktelser overfor sin familie, mens det vestlige mennesket først og fremst defineres i kraft av sine individuelle rettigheter Uansett: forholdet mellom person og kollektiv er avgjørende for det menneskelige liv Tilværelsen = en prosess vi deltar i, mer eller mindre frivillig, mer eller mindre aktivt GAUA feb. 2008 KK 1

Hva former vår personlighet? GAUA feb. 2008 KK 1

Kjønnsidentitet Viktig over hele verden Feminismen: ideen om at alle kvinner har noe felles uansett religion, hudfarge, språk, og at de derfor bør være solidariske med hverandre Alle samfunn skiller mellom mann og kvinne Ulik vekt på kjønnsforskjellen GAUA feb. 2008 KK 1

Familieidentitet Fortsatt viktig, men en del offentlige institusjoner i vesten har overtatt mange av familiens tradisjonelle roller De fleste er født inn i og vokst opp i en familie Et flertall stifter selv familie i voksen alder Storfamilie: ikke så vanlig i vestlige samfunn Familie: kjernefamilie, storfamilie Slekt/ætt: patrilineær eller matrilineær Mulig konflikt mellom ætt og familie (svigermor tilhører samme ætt som ektefellen, men ikke samme familie…): hvilket bånd er sterkest; ekteskaps- eller slektsbåndet? Endogami (inngifte) praktiseres for å løse denne konflikten i noen land i Nord-Afrika og Midtøsten GAUA feb. 2008 KK 1

Klasseidentitet Dype samfunnsmotsetninger har oppstått på grunn av klasseskiller Politisk identitet Utdannelse Yrkesidentitet Mange mennesker har sterk yrkesidentitet – hvilke? GAUA feb. 2008 KK 1

Etnisk og nasjonal identitet Nasjonal identitet er forbundet med bestemte politiske og sivile rettigheter (samer er norske nasjonalt sett; de har samme politiske rettigheter som andre nordmenn, er underlagt norsk lov osv.) Etnisk sett er samene IKKE norske, men samiske. Denne identiteten er forbundet med opprinnelse, historie og felles opphavsmyter: metaforisk slektskap Etnisk gruppe: mennesker som regner at de har felles opprinnelse, og som forsøker å overleve som kulturbærende gruppe gjennom generasjonene Hvilken nasjonal og etnisk identitet har du? GAUA feb. 2008 KK 1

Valg og tvang Deltagelse i fellesskap/kollektiv identitet: dels valgt, dels påtvunget Politisk identitet: selvvalgt Utdannelse: selvvalgt (men sosial bakgrunn spiller inn) Religion: påtvunget (som barn) + selvvalgt (som voksen) Hjemsted: kan endres Språk: morsmålet påtvunget, dagligspråket valgt Barndomserfaringer: kan ikke velges bort, men man kan forholde seg til dem på forskjellige måter Nasjonal identitet: selvvalgt Etnisk identitet: påtvunget (tar generasjoner å endre) GAUA feb. 2008 KK 1

Er du en løk? Finn ut hva som var problemet for Peer i Henrik Ibsens skuespill Peer Gynt! Forklar hva som menes med løk-metaforen! GAUA feb. 2008 KK 1

Kilder http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/49/490/490531/loek1_rt_1170230503.jpg http://www.ecuatur.no/Skilpadde.jpg http://www.nettxtra.no/illusjoner/dobbelmening/21.gif http://www.sosialisme.no/bilder/plakat.jpeg GAUA feb. 2008 KK 1