Eksamensoppgave i Design og innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Med forskning på timeplanen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe
Eksamensoppgave ”Design og innovasjon” 2012
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Konsept: Pierre Robert ØKO
Arbeidskrav 3 konsept, forpakning, identitet, patent
SPIR Idélab Bodø.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Praksislærermøte GLSM-praksis
Ungdomstrinn i utvikling
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Markedsføring og pressearbeid
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Arbeidskrav 2 Design og innovasjon
Borre ungdomsskole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Arbeidskrav 3 konsept, forpakning, identitet, patent Kunde: RINGNES BRYGGERIER. Produkt: Nytt feminint øl. Alkoholfritt For Flaske. For emballasje Gry.
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Studiespesialisering med formgivingsfag
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
skriftlig eksamen i norsk
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kunst og håndverk 10. trinn
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.
Northwind traders Hvem vi er
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Northwind traders Hvem vi er
Profileringsmuligheter på Oslo Design Fair
UngMot U MOT N G Privat rådgivning og oppfølging av ungdom og familier
Valgfaget design og redesign
Profileringsmuligheter på Oslo Design Fair
Utskrift av presentasjonen:

Eksamensoppgave i Design og innovasjon Kandidat 600 og 607 DAK HiOA 2012

en undervisningsressurs Design & redesign en undervisningsressurs

Bakgrunn for temavalg Motivasjon Nytt fag Noe inspirerende

Tittel på konseptet Problemstilling: Oppdrag/oppdragsgivere: Samarbeidspartnere: Hvem er vi? Designbyrå ASB?? Mål: større kunnskap og inspirasjon til undervisning i det nye valfaget på en økonomisk og praktisk måte Målgruppe: lærere som underviser i det nye valfaget Design og redesign på ungdomsskolen (elever på ungdomsskolen)

Konsept= Kurs Brosjyrer Produkt Konkurranse Stikkord for vårt konsept: Ryddig, lett tilgjengelig,billig og inspirerende. Vi ser et behov, oppdager et behov.

Arbeidsprosess Kartlegging Wiki http://designogredesign.wikispaces.com

Informasjonsinnhenting Udir Undersøkelser elever+lærere Kunnskapsdep

IDEPROSESS Konsept Skisser 2 og 3D Moodboard

Inspirasjon til konsept

Moodboard

Skisser

Skisser til produktet

Moodboard

Undersøkelser Er det et behov? Hva ønsker lærerene? Hva ønsker elevene og hva ønsker skolelederene? Pris, utssende, innhold og hvordan?

Oppsummering av brukerundersøkelsene

Innhold i ressursen Tema Forord Beskrivelser Formuleringer Oppsett (inndelinger: hva, hvordan...) Læreplanmål

DESIGNPROSESS Format Fonter Farger Layout Illustrasjoner (foto+ tegninger) Camwow, paint.net... Mange slider..

Foto

Produksjon Prosess Tid Pris

Ferdig produkt

Eksempel på oppgave

Emballasje?

Konseptet Produkt Kurs (Konkurranse) Markedsføring Kostnader

Patentregistreringer Skriv ut, scann, lim inn...

Fagdidakstike refleksjoner Kompetansemål Tverrfaglighet Konkrete ideer Overførbare til skolen

Oppsummering Hva har vi lært... Motivasjon Konktrete tips Designets DNA?

Påminnelser: Husk emballasje Husk printe ut 2 eksemplar av: pp, ressursen, mappe Husk logo dersom vi er et designbyrå+ visittkort

Kurs og konkurranser Kurs blir holdt for lærerene som skal kjøpe materiellet Vi demonstrerer noen oppgaver- workshop, viser inspirasjonsbilder av oppgaver og forklarer bruk av ressursen Presenterer konkurranse for alle som kjøper prod, alle som vi delta sender foto og forklaring av et/flere elevprodukt der vi kårere en vinner som får 5000kr til klassekassen???

Emballasjeutforming ? Oppi en tøypose/handlenett som er laget av gjenbruksmaterialer? I en eske som er gråpapir (resirkulert papir) Ikke emballasje?

Andre produkt Brosjyrer Facebookside Materiell Reklame? Konkurranser Utstillinger Eventer Samarbeidspartnere?

Designets DNA

Vårt konsept= Kurs Brosjyrer Produkt Konkurranse Stikkord for vårt konsept: Ryddig, lett tilgjengelig,billig og inspirerende. Vi ser et behov, oppdager et behov.

Designregistrering og patentbeskyttelse Søknad om registrering/patent Scannet utfyllt ark x2

Foto av ferdige produkt

HUSK: Arbeidsprosess Skisser Moodboard Undersøkelser: om valfaget, om brukergruppene (elever, skoler, lærere og rektorer) er det et behov for vårt konsept?? Kostnadsundersøkelser: produksjon av våre materialer og tjenester (ped materiell og emballasje) Hvilken form er fin å jobbe ut fra, hvilke oppgaver vil elevene ha? Miljøfokus Designets DNA Rød tråd Konseptet vårt, hva tilbyr vi.. Kurs, produkt og konkurranser Designregistrering, patentbeskyttelse, søknad om registrering/patent Videreutvikling faglig kompetanse