NPM og den fragmenterte staten Del 2 – Den fragmenterte staten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Barns rettigheter - personvern
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Strategiarbeid i praksis
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
10Velstand og velferd.
Sosiale ulikheter i helse
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Oslo Kommune Karen Lassen
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Samhandlingsreformen
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Arve Negaard Kunnskapsutvikling i og mellom kommuner og sykehus Helse Sør-Øst – Erfaringskonferanse Lovfestet veiledningsplikt som grunnlag for kompetanseutvikling.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Levekår og helse i Bergen
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
V/ Øyvind Giæver, Sosial- og helsedirektoratet Sosial ulikhet i helse.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Sak 9 – Innføring av kundeansvarlig
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

NPM og den fragmenterte staten Del 2 – Den fragmenterte staten Utdanningsforbundet Østfold Københavnkurset 2011 27. januar 2011

Drivkrefter i kapitalismen (repetisjon fra 2010) Kapitalisme er et økonomisk system kjennetegnet ved: Privat eiendomsrett til produksjonsmidlene Formålet å skape profitt for eierne, produksjon av varer og tjenester for salg på et marked, er et virkemiddel Markedsregulering med markedsbestemte priser og lønninger Spesialisering og stordrift gir grunnlag for økt profitt Spesialisering og stordrift gjør produksjonen avhengig av tilgang til mer råvarer og større markeder Fra bystater til nasjonalstater til overnasjonale politiske strukturer Kolonitiden: Råvarer hentes fra hele verden til Europa Globaliseringen: Konsern produserer for hele verdensmarkedet, produksjonen legges dit profitten blir størst Eksternalisering; oppgaver som bedriften ikke må påkoste selv, overlates til andre Staten får stadig flere oppgaver, til tross for ønsket om en begrenset stat

Tre former for fragmentering Retorikk hentet fra produksjonen i privat, markedsorientert næringsliv, flytter oppmerksomheten i offentlig sektor, fra inkorporasjon til markedstenkingen, i relasjonen mellom offentlige organ og brukere og borgere. Oppmerksomheten flyttes fra tjenestekvalitet til nøkkeltall for ”produksjon” og ”gjennomstrømming”. Politiske organ delegerer oppgaver og myndighet til administrative direktorater og foretak, og frasier seg politisk ansvar for virkningen for individer, grupper og samfunnet som helhet Spesialisering og eksternalisering bryter opp helhetlige, komplekse oppgaver i mindre deler, som hver for seg ikke kan ivareta helheten.

Arbeidsdeling og koordinering Helhetlig arbeidsoppgave Arbeidsdeling Formalisering Spesialisering Profesjonalisering Behov for koordinering Koordineringsproblemer Kilde: Dag Ingvar Jacobsen i Pål Repstad (red) 2004 Dugnadsånd og forsvarsverker

Stat og kommune Storting Regjering SMK KRD FIN FAKD AD BLID FD JPD KD Statsministerens kontor Kommunal- og regionaldepartementet Finansdepartementet Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Arbeidsdepartementet Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet Forsvarsdepartementet Justis- og politidepartementet Kunnskapsdepartementet Kulturdepartementet Miljøverndepartementet Samferdselsdep. Helse- og omsorgsdep. Landbruks- og matdep. Nærings- og handelsedep. Fiskeri- og kystdep. Olje- og energidep. Regjering Noen direktorater og tilsyn: Utdanningsdirektoratet Klima- og forurensings-direktoratet Helsedirektoratet Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV Statens helsetilsyn SMK KRD FIN FAKD AD BLID FD JPD KD KD MD SD H OD LMD NHD F K D OED U dir KF dir H dir NAV S HT Fylkes mannen Fagavdelinger Kommune Etater/kommuneområder Virksomheter © Copyright Arve Negaard

U. Bronfenbrenners analyser av økologiske system Klassen Fotball- laget Pers økologiske system ved niårsalderen Lærer Gutt Jente Jente Trener Gutt Gutt Gutt Familien Bygningsfirma Fars fetter Per Klassen Gutt Jente Fars bror Jente Far Sara Gutt Lærer Fars fetter Barnehagen Mor Barn Barn Husflids- laget Kilde: Liv Mette Guldbrandsen (2006). Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver. Oslo. Universitetsforlaget F. lærer Barn Barn

Sosiale helseforskjeller i Norge øker Ferske tall fra Nasjonalt folkehelseinstitutt viser at de sosiale helseforskjellene er økende i Norge. De nye tallene bekrefter dermed at den tendensen til økte sosiale helseforskjeller vi så på 80- og 90-tallet, fortsatte på begynnelsen av 2000-tallet. Forskjellene gir seg blant annet utslag i høyere dødelighet og kortere levealder i grupper med kort utdanning og lav inntekt.

Skolen som et verktøy for sosial utjevning og forebygging av sosialt betingede helseforskjeller Stortingsmelding 16 (2006-2007) peker på at utdanningssystemet i Norge forsterker sosiale ulikheter, og at det er et mål at det i større grad skal være et verktøy for sosial utjevning. Folkehelsearbeid er samfunnets samlede innsats for å styrke faktorer som fremmer helsen, redusere faktorer som medfører helserisiko og beskytte mot ytre helsetrusler. Videre skal folkehelsearbeidet bidra til en jevnere sosial fordeling av faktorer som påvirker helsen. Utdanning i barnehage og skole har en sentral funksjon i folkehelsearbeidet

Folkehelsearbeidet Forebygging av sosiale helseforskjeller Det er en statistisk samvariasjon mellom befolkningens utdanning, yrke, inntekt og helse Årsakene til sosiale helseforskjeller kan være komplekse Arbeidslivet krever i økende grad minst videregående skole Å forebygge frafall i videregående skole er viktig også i et folkehelseperspektiv, og krever Tidlig kartlegging og tiltak fra førskolealder for å forebygge utvikling av forskjeller Godt samarbeid i overgangen fra ungdomsskole til videregående skole Systematisk oppfølging av elevene i videregående skole

Regulering av folkehelsearbeidet i særlover og forslaget til nyfolkehelselov Folkehelsearbeidet er i dag regulert gjennom kommunehelsetjenesteloven og en rekke andre særlover med forskrifter, som Arbeidsmiljøloven (§ 1.1. Lovens formål) Opplæringsloven (Læreplan mat og helse, og kroppsøving) Barnehageloven (§ 2 Barnehagens innhold) Barnevernloven (§ 1.1. Lovens formål) Forslaget til ny folkehelselov legger til grunn at folkehelsearbeidet prinsipielt sett er langsiktig, forebyggende, tverrsektorielt og nivåovergripende MEN: Forslaget fremstår som laget av og for helsesektoren. Forholdet til de andre særlovene berøres knapt i det 200 sider lange høringsnotatet Barnehagens § 2 Barnehagens innhold, sjette avsnitt: Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.