Inkluderende produkter for alle..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Universell utforming – hva, hvorfor og hvordan
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
WCAG 2.0. WCAG historikk West County Assembly of God, 1969 Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 1.0), 1999 Web Content Accessibility Guidelines.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Kjell Erik Øie Statssekretær
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Velferdsteknologi og ergoterapi
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Universell utforming av bibliotek Erfaringer fra en kartlegging i Østfold Anne Berit Brandvold Spesialbibliotekar Østfold fylkesbibliotek Rosfjord Strandhotell.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Hva er Interaksjon Design?
Likeverdige tjenester i praksis
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Prosjektavslutning og sluttrapport
Identifisere behov – og etablere krav
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hafjellseminaret våren 2012
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Workshop, Dokka – 9. nov
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderende produkter for alle.. multisensorisk fjernkontroll lyd og taktil sans Pål Espensen, 2007 VINNER UNGE TALENTER "DESIGN FOR ALLE" 2007: Designer Pål Espensen vil med fjernkontrollen Modal gjøre mange av dagens fjernkontroller overflødige. Den har et sentralt hjul istedenfor masse knapper, som mange vil kjenne igjen fra Ipod. Tom Vavik

Innhold.. bærekraftig utvikling universell utforming designoppgaver Inkluderende designprosesser Diplom - våren 2006; Den Overflatiske Opplevelse. - emballering av dagligvarer Mari Grjotheim og Hege Seljelid Mari Grjotheim og Hege Seljelid, 2006

Bærekraftig utvikling

Design og bærekraftig utvikling Universell utforming, Design for tilgjengelighet, Design for alle, Inkluderende design, Design for mangfold Sosial Sosial Miljø Miljø Økonomi Strategisk design, designledelse Miljødesign, grønn design, økodesign LCA. Vugge til vugge Materials and energy, gjennvinning Emmissions and waste Tilgjengelighet, prinsipper og designprosess. Økonomisk utvikling, corporate social responsibility Tom Vavik

Social Sustainable Development involves Basic human needs Equity Social accountability Empowerment Local self–reliance Participation Inclusion Accessibility Appropriate technology Protecting the mental and physical health of stakeholders Encouraging community development Treating all stakeholders fairly Access to social resources Providing essential services (Esp.design.org,http://www.espdesign.org/sustainability-definition/social-sustainability/)

Universell utforming.. ”.. innebærer at tilgjengeligheten for personer med nedsatt funksjon i størst mulig grad løses gjennom tiltak integrert i produktutforming, arkitektur, planlegging og tjenesteyting. Erfaring viser at dette ikke nødvendigvis virker fordyrende dersom det blir tatt tidlig inn i planleggingen”. (Standard Norges nettsider) Snaidero Universal Design Kjøkken

Fysisk og kognitiv tilgjengelighet.. Fysisk tilgjengelighet Adkomst Fremme selvstendig bruk Fleksibilitet og valgmuligheter Kognitiv tilgjengelighet Syn, hørsel, hudens sanser… Forstå og tolke informasjon, den intellektuelle kapasitet Lett å forstå, navigere, lære og huske Tilgjengelighet er ikke det samme som tilgang

Hvorfor The Philips Index (2004) found that about two thirds of the population as a whole have difficulties with technological products, and would therefore benefit from items designed to be more accessible and usable ( Ref: Inclusive design. Toolkit. 2007.)

Design av alle elementer i valglokale Bruker-testing Blanke Ark Design av alle elementer i valglokale Kadabra produktdesign AS

Universell utforming OMRÅDER Bygninger, utearealer, varer, tjenester, kommunikasjoner, IKT-løsninger MÅL Mestre hverdagen Likestilling Ikke-diskriminering Like muligheter Likeverd Selvbestemmelse Aktiv deltakelse Personlig og sosialt ansvar DESIGNTILTAK Øke brukskvaliteten gjennom designprosess med brukermedvirkning Oppdag og forstå behov Spesifiser krav fra brukerne, konteksten og oppgavene Anvend og omsett standarder, retningslinjer og sjekklister Test og evaluer med brukere underveis i prosessen Universell utforming STRATEGI Offentlig handlingsplan Lovverk og bestemmelser Lønnsomt marked ! Utvikle holdninger og fysiske, digitale og organisatoriske løsninger

Universell utforming – mål ..å komme frem til løsninger som er tilgjengelige, brukervennlige og attraktive til så mange som mulig på tross av mangfoldet i kapasiteter og evner. Det er en måte å tenke på, en overordnet metodikk for designprosessen. Fysisk tilgjengelighet Adkomst Fremme selvstendig bruk Fleksibilitet og valgmuligheter Kognitiv tilgjengelighet Sanser Lett å forstå, lære og huske Tom Vavik

Utvide brukergruppen - men ikke alle kan bruke alt Svake Personlig assistanse Hjelpeteknologi Trenger tilpassing Brukernes evner Universell utforming De som kan bruke det meste Gode Ref. Knut Nordby 2003

“Det er en ting å fastslå verdibaserte mål i forhold til bærekraft og sosialt ansvar, noe annet å utvikle designmetoder for å nå disse mål.” (P.TAHKOKALLIO, 2003)

Designprosessen er.. en systematisk problemløsningsstrategi med krav og begrensninger som benyttes for å utvikle flere mulig løsninger på komplekse problemer. Løsninger som tilfredsstiller menneskelige behov og ønsker. Design process: ”A systematic problem solving strategy, with criteria and constraints, used to develop many possible solutions to solve a problem or satisfy human needs and wants and to winnow (narrow) down the possible solutions to one final choice.” Design process: A planning and decision-making process that produces a solution. www.bced.gov.bc.ca/irp/tech_ed/apf.htm Design problems are typically wicked because they are often ill defined (no prescribed way forward), involve Stakeholders with different perspectives, and have no "right" or "optimal" solution.[12] Thus wicked problems are also characterized by the following: The solution depends on how the problem is framed and vice-versa (i.e. the problem definition depends on the solution) Stakeholders have radically different world views and different frames for understanding the problem. The Constraints that the problem is subject to and the resources needed to solve it change over time. The problem is never solved definitively. Prosessen kan kun forbedres hvis den er bevisst og dokumentert Process archetype A process must have input and output. Garbage in; garbage out. (Good in; good out?) In between, something may hap- pen—the process—a transformation. Sometimes, the trans- formation is reducible to a mathematical function. Think of using Photoshop’s curves function to lighten a photo. One risk in using this framework is that it neatens a messy world. It may promote an illusion of linearity and mecha- nism—of cause and effect. Tom Vavik

Designoppgaver.. er vanskelige å løse fordi kravene til løsning ikke er så lett lar identifisere, de forandrer seg, er ufullstendige og ofte motstridende.

Workshop for kartlegging av behov - servicedesign pROSJEKTNAVN Tom Vavik

Designoppgaver.. er ofte dårlig definerte de involverer sluttbrukere, interessenter og aktører med forskjellige syn og krav har ofte ingen endelig, ”sann” eller riktig løsning vanskelige å løse fordi de ofte er er Tom Vavik

Eksempler på interessenter… Offentlige myndigheter, lovgivning, lav arbeidsledighet Arbeidstakere, lønnsforhold, sikkerhet Kunder, kvalitet og lønnsomhet Leverandører, markedsføring Kreditorer, sikkerhet Arbeidstakerorganisasjoner Begrepet brukere skal forstås meget bredt. Det kan være forbrukere, kunder, medarbeidere, foretak, samarbeidspartnere, leverandører eller andre samfunnsborgere. HVA ER AKTØRER: medvirker, en deltaker Tom Vavik

Designoppgaver… Rammer og begrensninger kan forandre seg underveis i prosessen Oppgaven blir sjelden løst en gang for alltid Prosessen kan kun forbedres hvis den er bevisst og dokumentert !

Først tre prinsipper om inkluderende designprosesser. De er.. I) Tilbakevendende/iterative Utfordring Løsning (Modified from Bryan Lawson, 1997) gjentas og forbedres løsningen ved hjelp av analyser, prototyper, brukertester, modifiseringer Tilbake til utgangspunktet med nye forutsetninger Gjenta og forbedre ved hjelp av prototyper, tester og modifisering. Tilbake til utgangspunktet med nye forutsetninger Evaluere er å vurdere, verdisette Iterative design is a design methodology based on a cyclic process of prototyping, testing, analyzing, and refining a product or process. Based on the results of testing the most recent iteration of a design, changes and refinements are made. This process is intended to ultimately improve the quality and functionality of a design. In iterative design, interaction with the designed system is used as a form of research for informing and evolving a project, as successive versions, or iterations of a design are implemented. ows nye program The iterative design process may be applied throughout the new product development process. However, changes are easiest and less expensive to implement in the earliest stages of development. The first step in the iterative design process is to develop a prototype. The prototype should be evaluated by a focus group or a group not associated with the product in order to deliver non-biased opinions. Information from the focus group should be synthesized and incorporated into the next iteration of the design. The process should be repeated until user issues have been reduced to an acceptable level. Specific Application: Human Computer Interfaces Iterative design is commonly used in the development of human computer interfaces. This allows designers to identify any usability issues that may arise in the user interface before it is put into wide use. Even the best usability experts cannot design perfect user interfaces in a single attempt, so a usability engineering lifecycle should be built around the concept of iteration [1]. The typical steps of iterative design in user interfaces are as follows: Complete an initial interface design Present the design to several test users Note any problems had by the test user Refine interface to account for/fix the problems Repeat steps 2-4 until user interface problems are resolved Iterative design in user interfaces can be implemented in many ways. One common method of using iterative design in computer software is software testing. While this includes testing the product for functionality outside of the user interface, important feedback on the interface can be gained from subject testing early versions of a program. This allows software companies to release a better quality product to the public, and prevents the need of product modification following its release. Iterative design in online(website) interfaces is a more continuous process, as website modification, after it has been released to the user, is far more viable than in software design. Often websites use their users as test subjects for interface design, making modifications based on recommendations from visitors to their sites. Tom Vavik

II) Sluttbrukerne involveres Design uten…. Design for…. Design med…. Design av… Ingen kontakt med b. Datainnsamling om b. Observasjon av b. Testing med brukere Brukerdeltakelse Brukerutviklet design Brukerengasjement

Workshop - service design..

III) Eksisterende løsninger, tidlige modeller og prototyper testes med brukere.. Deltasenteret: Statens kompetansesenter for deltakelse og tilgjengelighet. Helsedirektoratet er eit fagdirektorat og myndigheitsorgan som ligg under Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) og Barne- og likestillingsdepartementet (BLD). Publikasjon: Tilgjengelige nettsteder Leder:Toril Bergerud Buene IT Funk Maja Arnestad BITS med blant annet Sigrun Lurås Universell IKT Morten Tollefsen Tom Vavik

3 modeller for inkluderende designprosesser.. 1) ISO 13407 – Brukersentrerte designprosesser for interaktive systemer 2) John Clarksons – Inkluderende designverktøy 3) Norske Norsk designråds nye bok ! Kristin Skeide Fuglerud Egenutviklet

Modell 1) Brukersentrerte designaktiviteter.. (ISO 13407) 1. Planlegg prosessen Er kravene oppfyllt? 2. Spesifiser brukssammenhengen: (hvem, hvor, hva/hvordan) 3. Spesifiser krav fra brukere og organisasjoner 5. Evaluer løsningene mot kravene 4. Utvikle løsninger

Modell 2) Verktøy for inkluderende design.. (J. Clarkson et al. 2003) Fossefall - modellen www.universaldesigntoolkit.com Tom Vavik

Ref: Inclusive design. Toolkit. 2007. Modell 2 forts.) Designprosessen Ref: Inclusive design. Toolkit. 2007.

Modell 3) De norske ..

The book also has a tools section, giving you what you need to get started

Elements in an inclusive design process (T. Vavik, 2011)

Kristin Skeide Fugleruds råd: Sørg for eller bidra med kunnskap, holdninger og innlevelse til den utviklende organisasjonen ! Lær opp tjenesteleverandøren, prosjekteieren, ledelsen og utviklingsgruppen i universell utforming ! Planlegg med iterasjoner, brukerinvolvering og krav som forandrer seg ! Identifiser relevante standarder og retningslinjer ! Utfør studier med brukerne ! Se på designprosessen fra ulike hold ! Evaluer og iterer !

Model for teaching Design for diversity (T. Vavik, 2011)

Verktøy og teknikker Observasjoner Intervjuer Spørreskjemaundersøkelser Brukertester Simuleringer Sjekklister og retningslinjer Standarder og veiledninger Behov og krav electing users that represent a spread across the target population, or else to find users that sit at the extremes of that population. There are many methods of assessing the utility and usability of products. The methods discussed below can be implemented at different stages of the design process.

Enkle fysiske modeller for testing med brukere underveis..

Inkluderende køsystem.. Studentprosjekt: Marianne Rolfsen 2.år

Oppsumering – inkluderende designprosesser: Involverer interessenter, aktører og sluttbrukere Er tilbakevendende Spesifiser brukskonteksten (hvem, hva/hvordan og hvor) Avdekk, forstå og oversett brukernes ønsker og behov. Finn fram til, tilpass og anvend standarder, retningslinjer og sjekklister Evaluer designet mot kravene og test med brukere. Gjentakende og tilbakevendende Tom Vavik

Multisensorisk brannslukningsapparat I kategorien ”Design for alle” gikk master i industridesign fra AHO Sigrun Vik til topps med. Brannslukningsapparatet kombinerer flere nye løsninger, som lyd og lyssignal, med eksisterende pulverteknologi, men har også fokus på den estetiske utformingen. Multisensorisk med lys og lys Med utgangspunkt i at de fleste brannslukningsapparat blir stuet bort i kott og skap, har Vik konstruert et apparat som appellerer ikke bare til trygghetsfølelesen, men også til synet og hørselen. Prosjektet ble utviklet som et studentprosjekt på kurset ”Technoform” høsten 2008, og inkluderer en rekke nye funksjoner i forhold til vanlig pulverapparater. Bl.a. sender apparatet ut lydsignaler når det detekterer røyk eller varme, og lyssignaler forteller deg hvor det henger.  Sigrun Vik, er nominert i produktkategorien for årets “Brit Insurance Designs of the Year”. Vinneren annonseres 15. mars 2011. Brit Insurance Designs er en anerkjent britisk designpris som hvert år hedrer det mest innovative og interessante av internasjonal design fra året som har gått Nominert til årets “Brit Insurance Designs of the Year” 2011 ! Sigrun Vik Tom Vavik

Design for alle-prisen for bestikkserien Tuva. Hardanger Sylvplett og Per Finne Design for alle-prisen for bestikkserien Tuva. Tom Vavik

Snaidero Universal Design Kjøkken