Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHaldis Pettersen Endret for 9 år siden
2
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella
3
Valg av modeller To modeller i Referansekatalogen: Overordnet nivå (se organisasjon som helhet) – utgangspunkt i Enterprise Architecture-modeller. Detaljert nivå - inndelingen av standarder relatert til semantisk interoperabilitet (informasjon)
4
Overordnet modell IDAbc-modellen basert på proprietært CapGemini-rammeverk uten offentlig tilgjengelig dokumentasjon. Zachman nevnt som alternativ.
5
IDAbc
6
Zachman Zachman Enterprise Architecture er: “… set of descriptive representations (i.e. models) that are relevant for describing an Enterprise …” (John Zachman) Verktøy for klassifisering og organisering – ikke utvikling. Matrise av rader (forskjellige interessenters ”view”) og kolonner (informasjon om hva, hvordan, hvor, hvem, når og hvorfor)
7
Rader = perspektiver for ulike interessenter Ballpark (contextual) View – virksomhetens formål – beskriver bransje og type forretning Owners (conceptual) View – beskriver forretningen med struktur, funksjon, organisasjon etc. Architects (logical) View – mer detaljert fremstilling av konseptuelt nivå. Designer’s (physical) View – definerer bruk av teknologi for å adressere krav på logisk nivå. [Builders View] – design med som hensyntar implementasjonsspesfikke forhold for programmeringsspråk, databasetype etc Faktisk system
8
Kolonner = Aspekter av bedriften What (data) How (function) Where (network ) Who (people) When (time) Why (motivation)
10
Zachman Fordeler: Velkjent og utbredt Tilgjengelig og godt dokumentert Vekt på beskrivelse og klassifisering Komplett Ulemper: For omfattende
11
Forslag til løsning Bruke subsett av Zachman-rammeverk som dekker tre kolonner Prosess/ organisatorisk (function) semantisk (data) teknisk (network) Og tre rader (som IDAbc) Konseptuelt Logisk Fysisk
12
Anbefalt subsett Function (process/ organizational) Data (semantic) Network (technical) Conceptual Logical Physical
13
Spørsmål ?
14
Modell A
15
Modell B Elektronisk samhandling i og med Offentlig sektor Metodikk Realisering Designregler Navnsetting Ontologi/modell Mappingregler Representasjonsformat for ontologi/modell Representasjonsformat for data (instansiering) Generisk Domenespesifikt Kontekst Konsept Fysisk Logisk Fremgangsmåte for modellering Modelleringsprinsipper Prinsipper og regler for struktur Prinsipper og regler for navnsetting Selve ontologien/modellen Selve utvekslingsformatet Format for ontologimodell egnet for utveksling Prinsipper/regler for overgang fra logisk til fysisk
16
Teknisk Interoperabiltet Ikke vært hovedfokus så langt. Følge danskene? Brukergrenseflater Dokument- og datautveksling Nettbaserte tjenester Innholdsstyring og Metadatadefinisjoner Dataintegrasjon Identitetsstyring Interkonnektivitet Operasjoner Forretningsområdespesifikke standarder
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.