Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Skrivestien.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ungdomstrinn i utvikling
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
Mons Og Marte i Regneskogen
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling

Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Åskollen skole Drammen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Utviklet av pedagoger i
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
26. desember 2018.
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen

AGENDA Program for innovativ læring- Fra globalt til Norsk perspektiv Erfaringer fra ASTROD prosjektet Undervisningsmal for lærere og elever -VCT Skoleverktøy for lærere og elever Muligheter fremover

Class Of 2016- Preparing them for the future De er født digital. Living in a Global Community Problem Solving Critical Thinking Communication Skills Interpersonal Skills Team Work De er født digital. De forventer en digital hverdag også på skolen

9 Critical Components Of Education ICT Strategy

NYE LÆRERPLANER HØSTEN 2006 Fokus i Norge Læring Deling Support Fra Perm til Skjerm Undervisnings maler Tema samlinger Europeisk nettverk Global mal laget av norske lærere For alle lærere For alle lærskolestudenter Utvides til andre leverandører hvis Sentrale aktører blir med Nyhetsbrev til over 800 skoler hver mnd Instruktør kurs Modulbasert og pedagogisk forankret Workshop Teknisk opplæring Fag seminar VCT.NO NYE LÆRERPLANER HØSTEN 2006

Paradigmeskifte- mulig med IKT Learning Paridgm Individualisation Communication Collaboration

Innovativ praksis/ digital inkludering Hva har vi lært i Norge ? – Erfaring via ASTROD Innovativ praksis/ digital inkludering Evaluering Dokumentasjon Ledelse Organisasjon Kompetanse FOU - TID - Personell -Deling Infrastruktur - Penger LÆRERPLANER

ASTRODs kjerne: å teste ut verktøy for bruk av digitalt innhold VCT setter digital kompetanse i praksis på dagsorden i et utvalg skoler VCT som undervisningsopplegg har lav brukerterskel for lærerne VCT-er er ett virkemiddel for å øke pedagogisk IKT-bruk Behov for helhetlig IKT-satsing i skolene: Utstyr, drift, kompetanseutvikling,nye samarbeidsformer offentlig- privat, digitalt innhold og innovativ lærrutdanning Du kan også vise http://www.vct.no VCT: Digitalisering av undervisningsopplegg Pakking, systematisering og deling

Demo VCT og skoleverktøyet

Kostnadseffektiv opplærings konsept med klare forventninger til kursdeltakerne. Photo story Skole verktøy Skole bruk 2 t VCT MSN/ Comunicator Sikkerhet Workshop Tema samlinger Photo story Skole verktøy Instruktør I 6 t Digitale muligheter VCT MSN/ Comunicator Sikkerhet

ITN Annerkjennel

Skolehjelpen er åpen for all undervisningspersonell i norge Skolehjelpen er åpen for all undervisningspersonell i norge. For fylkeskommunene gjelder dette også elevene.

Veien videre Bli med på kurs - Last ned malen på http://www.vct.no VCT- kan gjøres online- de av dere som ønsker dette kan være med på et online kurs. Send mail til jan.helge.luth@microsoft.com Last ned malen på http://www.vct.no Ønsker du skoleverktøyet- får dere den fra http://www.ntnu.no/skolehjelpen. Bli med på samlinger for lærere som har levert inn vct