Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Ferdige veiledere høring fra –
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Byggesaksbehandling Klage Dispensasjon
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Ny plan- og bygningslov
Jeg er verneombud i HFK.
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Kurs for søkere 2013.
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.

HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Lokal arbeidstidsavtale
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
AUTORISASJON.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Bærekraftig boligbygging
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Utskrift av presentasjonen:

Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet 18.04.13 Rask og smidig byggesaksbehandling. Kurs for profesjonelle ansvarlige søkere og prosjekterende - Hva forventer søkerne av Byggesak? Drammen Rådhus, Arkitektkompaniet 18.04.13

Lov om planlegging og byggesaksbehandling § 1-1. Lovens formål Loven skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Planlegging etter loven skal bidra til å samordne Statlige, regionale og kommunale oppgaver og gi grunnlag for vedtak om bruk av vern og ressurser. Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det enkelte tiltak skal utføres forsvarlig. Planlegging og vedtak skal sikre åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning for alle berørte interesser og myndigheter. Det skal legges vekt på langsiktige løsninger, og konsekvenser for miljø og samfunn skal beskrives. Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og kravene til det enkelte byggetiltak. Det samme gjelder hensynet til barn og unges oppvekstvilkår og estetisk utforming av omgivelsene.

Ny plan – og bygningslov, LOV 2008-06-27-71 Ansvarlig søker - funksjonen ble lovfestet og satt i kraft i 1997. Noe av bakgrunnen for innføringen av funksjonen var å effektivisere og forenkle søknadsbehandlingen for tiltakshaver i kommunen. Forskrift om byggesak, FOR 2010-03-226 nr. 488 § 1-1 Formål: Forskriften skal sikre at tiltak planlegges, prosjekteres og utføres ut fra hensyn til god visuell kvalitet, universell utforming og slik at tiltaket oppfyller tekniske, sikkerhet, miljø, helse og energi. Søknad og saksbehandling Forutsigbar, brukervennlig og effektiv byggesaksbehandling har stor betydning for kommunene, byggenæringen og den enkelte innbygger.

§ 21 -4 Behandling av søknaden i kommunen ”Når søknaden er fullstendig, skal kommunen snarest mulig og senest innen den frist som framgår av § 21 – 7, gi tillatelse dersom tiltaket ikke er i strid med bestemmelsene gitt i eller i medhold av denne loven. Kommunen skal i saksbehandlingen legge til grunn tiltakshavers eller det ansvarlige foretakets opplysninger om at tiltaket oppfyller tekniske krav, dersom ikke forholdene tilsier noe annet”

Forhåndskonferanse, veiledning til SØK sier: ”Kommunen har ansvar for at referat føres og undertegnes av partene i forhåndskonferansen. At referatet utarbeides i møtet vil forhindre etterfølgende uenighet om hva som fant sted, samt utelukke at etterfølgende forhold tas inn i referatet. Tiltakshaver skal dessuten umiddelbart kunne forholde seg til de oppklaringer og opplysninger som fremkom i konferansen” Standardtekst i kommunens forhåndskonferansemal: ”Det gjøres oppmerksom på at forhåndskonferansen kun har karakter som gjensidig orientering og den gir ikke noen av partene rettigheter i den senere saksbehandlingen. Naboprotester, uttalelse fra offentlige myndigheter og politiske vedtak mv. vil kunne føre til krav om endring av prosjektet, forlenget saksbehandlingstid og endring av saksbehandlingsprosessen.”

Rammetillatelse, veiledning til SØK sier: ”Ved siden av detaljer om tiltaket som navn på tiltakshaver, kontaktinformasjon, adresse med videre, vil kravene til rammesøknaden være å få avklart såkalte ytre rammer” ”Reglene skal sikre at rammetillatelsen i tilstrekkelig grad avklarer forholdet til omgivelsene” ”Bestemmelsen innebærer at de sider av tiltaket som ikke berører utseende, utnyttingsgrad, universell utforming eller oppfyllelsen av (andre) krav i plan, ikke behøver å dokumenteres. Dette gjelder også indre forhold som rominndeling med videre”

Hvor lang behandlingstid har kommunen på en byggesøknad? Rammesøknad – 12 uker Kommunen skal i utgangspunktet avgjøre rammesøknader innen 12 uker og skal tilbakebetaler tiltakshaver 25% av det totale byggesaksgebyret for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides. Forhåndskonferanse – 2 uker Kommunen skal avholde forhåndskonferanse innen 2 uker etter at anmodning om dette er mottatt. Igangsettingstillatelse – 3 uker Søknad om igangsettingstillatelse skal kommunen behandle innen 3 uker. For overskridelse av fristen gjelder ingen rettsvirkning.

Historier fra en ansvarlig søkers arkiv Søknaden fra før 1997 – eksempel Magasinet Eksempler fra ulik kommunal håndtering av like prosjekter Eksempel fra forhåndskonferanse Eksempel fra rivingssøknad Eksempel på den gode byggesaksprosessen

Tolkningsforskjeller. Hva ligger i begrepene? Hovedombygging? Med hovedombygging mens byggetiltak som etter kommunens skjønn er så omfattende at hele byggverket i det vesentlige blir fornyet. Bruksendring? En må søke om tillatelse til bruksendring når et byggverk skal tas i bruk til noe annet enn det byggverket opprinnelig var godkjent for eller lovlig brukt til. Innvendig endringer som utløser søknadsplikt?

Angiverikåthet, forbrytelse og straff Arkitektnytt 03/2013: ”SAK 10 gir mulighet til å trekke tilbake sentral godkjenning og ilegge gebyrer. For den som skal ta alle løse tråder og utfordringene til ulike fagområder og samle det til ett meningsfullt hele, er dette en ubehagelig trussel. Det er en enorm utfordring å oppfylle de hundrevis av kontraktuelle og lovmessige forholdene samtidig som tid og kostnad skal overholdes. Det er greit å ha null feil som ambisjon, men store komplekse byggesaker vil ofte ha avvik. Avvikene kan være et resultat av endrete rammebetingelser og prioriteringer som er gjort i en presset prosjekteringsprosess” En feil må ikke sidestilles med en kriminell handling

Ansvarlig søkers situasjon Lang utdannelse og høyt krav til ervervet erfaring. Bygger opp et selskap, med ansvar for ansatte og byggeprosjektets kompleksitet. Ansvarlig søker kan ikke gjøre feil uten konsekvenser og sanksjoner. Vil konstant måtte leve med risikoen for at i fall dette skjer vil selskapet kunne bli fratatt retten til sentral godkjenning som ansvarlig søker. Feil hos byggesak får ingen konsekvens for dem, men kan medføre store problemer for tiltakshaver.

Div. Sitater fra ansvarlige søkere om kommunal saksbehandling: ”En smidig saksbehandling beror først og fremst på dyktig og kompetente samarbeidspartnere, da helst med egen erfaring som prosjekterende arkitekt.” ”Forskjellene på kommunenes saksbehandling er formidabel. I noen kommuner møter vi åpenhet og servicevilje, andre steder maktdemonstrasjon og nærmest beskyttelsestrang.” ”Byggesaken kan til tider oppfattes som en cocktail der ingredienser er store endringer i lovverket på kort tid, økte dokumentasjonskrav og plan – og bygningsmyndigheter som prøver å finne feil i søknaden bare for å få sendt den i retur og dermed lette sitt eget arbeidspress.”

Div. Sitater fra ansvarlige søkere om kommunal saksbehandling: ”Byggesak må lære seg hvor rollegrensene går” ”Byggesak må slutte å synse og overkjøre profesjonelle ansvarlige og godkjente aktører” ”Er en søknad komplett og det ikke er hjemmel for å avslå denne, skal den godkjennes” ”Det er en mentalitetsendring, regeliveren har overtatt for muligheten til å skape nye løsninger og god arkitektur”

Hva forventer søkerne av Byggesak Enhetlige og felles tolkninger av regelverket Unngå subjektiv synsing i strid med regelverk Åpne prosesser allerede fra tidlig planfase Et byråkrati som evner å se de store linjene uten å bli for detaljfokusert Åpenhet og servicevilje, versus maktdemonstrasjon og beskyttelsestrang Godt forberedte forhåndskonferanser. Gi prosessene forutsigbarhet Respekt for definerte rolleavgrensninger Etterkomme lovpålagte tidsfrister En samlet og helhetlig saksbehandling, ikke stykkevis og delt Unngå ”selskapsleken, - finne på nye ting vi kan kreve” - Vi forventer å få svar i rimelig tid på våre henvendelser

I tillegg, hva ønsker søkerne av Byggesak Saksbehandlere som dyktige og kompetente samarbeidspartnere Uformelle dialoger og samarbeidsmøter En telefon kan erstatte et langt brev med mange underskrifter Større forståelse for konsekvenser av slett saksbehandling, kommunen har som forretningspart (fakturerer sine tjenester) også et ansvar Ta ballen, ikke personen. Legge bort anmeldelsesiver Alle kan gjøre feil, både søkere og behandlere Større åpenhet og vilje til å innrømmelser av feil Vi ønsker at byggesak er løsningsorientert Vi ønsker alle et godt samfunn med ryddige regler og vennelige mennesker. En trygg og forutsigbar hverdag hvor alle forsøker å hjelpe hverandre. § 1 – 1 Lovens formål - Loven skal fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner.

Det skal være gøy å bygge Bjarte Ågedal Arkitektkompaniet 18.04.13.