IKT Orkide Ledelse og Skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Generelle tiltak og forebygging
Bokpresentasjon Oslo.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
Definere og velge hovedmål og delmål
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Einar Gudmundsson Smidig 2010 Et smidig prosjekt i England med et offshore team i India.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Samhandling Samhandling skjer når to eller flere organisasjoner arbeider sammen for å oppnå et bedre resultat enn om hver enkelt arbeidet med oppgaven.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Arbeidsgiverstrategi
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
VERDENS BESTE VERTSKAP
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

IKT Orkide- 07.11.2012 Ledelse og Skole Replace, Delete, or Move any of the graphics to customize your own template. «Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse i videregående skole», ITU

Organisasjon

Ulike nivåer for lederskap

Komponenter for endrings- og læringsprosess

Endringer Leavitts diamant Endring av oppgave, teknologi, mål/strategi, organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og adferdsprosesser. Selv om endringen omhandler et forhold, vil endringen få konsekvenser for andre elementer (Leavitts diamant). Struktur Teknologi 0ppgave Mennesker

Endring er en kontinuerlig prosess Mål Endring (omfordeling av ansvarsposisjoner, oppgavefordeling, arbeidsmetodikk, kostnadsfordeling, belønningsformer osv) Nå-situasjon Stabilitet (grunnleggende oppfatninger, verdier, holdninger, arbeid ledelse osv)

Endring er en kontinuerlig prosess

Endringsprosess Man kan tenke seg fasene som en lineær prosess, men også som en kontinuerlig prosess En endringsprosess har fire sentrale faser; Erkjennelse av behov for endring Løsningsbeskrivelse Gjennomføring Evaluering Planlegging Implementering Oppfølging/sikring (evaluering)

Dilemma Endre; utvikle nye visjoner og mål skape “ny” organisasjon Bevare Endre; utvikle nye visjoner og mål skape “ny” organisasjon endre for å møte nye krav utvikle en felles kultur Bevare; kjenne fortid og kultur godt respektere organisasjons-historien anerkjenne det som er gjort bygge på eksisterende kultur(er)

Organisasjonens “lim” Endre kultur; Oppnå (bred) enighet om hva som er dagens kultur Oppnå (bred) enighet om hva som er ønsket framtidskultur Fastslå hva endringen betyr, og hva den ikke betyr Finn historier som illustrerer de ulike kulturers karaktertrekk Utvikling av en strategisk aktivitetsplan Utvikling av en plan for implementering

Organisasjonskultur

Organisasjonskultur

Spørsmål å stille Hvilke små oppgaver kan vi begynne eller slutte med? Hvilke oppgaver kan avsluttes? (meningsløse, dobbeltarbeid, som ikke gir merverdi) Hvor skal vi begynne? Er det aktiviteter som vi kan framheve og applaudere for å bygge opp under endringen? Hvilke metaforer kan vi bruke for å beskrive kulturen? Hvordan skal vi tydelig kommunisere de nye kulturelle verdiene? Startskudd? Hva skal vi gjøre mer av? Hvilke nye ting skal vi begynne med? Hvilke ting skal vi stoppe å gjøre? Det finnes ingen tristere eller oftere brukt nekrolog i tidenes bok enn “Vi har alltid gjort det på denne måten”

Noen tips: Identifiser småseiere (ting som er lette å endre) Skap tilhengere (involver, la de føle seg forstått, verdsatt og engasjert) Åpne kommunikasjons-kanaler Mål endringer Forbered de ansatte (hva skal endres/ikke endres) Forklar hvorfor (tenk over: ofte forteller man hvorfor til de man bryr seg om og hva til de man ikke har godt forhold til) Hold «begravelse» Innfør symboler (visualisering) Fokuser på prosesser (eks anerkjenne de som er innovative og utøver en slik kultur, framfor å følge gamle rutiner. En endring i struktur endrer ikke kultur av seg selv)

Møter – en tidstyv? Møter skal ha en agenda Vit hva dere skal ta avgjørelser på Send ut informasjon i forkant og forvent at deltakerne setter seg inn dette før møtet Ikke bruk møter som koster 1000 kroner til å løse 100-kroners spørsmål. Informasjon som kan sendes ut som informasjonsskriv trenger man ikke innkalle til møter til – de trenger ikke høytlesing.

Hva trenger de kompetanse i og hvem lærer de av? 16 % På etterutdanningskurs 30% Ved kollegarettledning 25% Ved egen “prøving og feiling” 5% Andre steder 24% Blanding av alle punktene over DIDAKTISK KOMPETANSE – BRUK AV IKT I KLASSEROMMET Hvordan skal dere legge til rette for en lærings-kultur på egen skole?

Lære sammen Hva hindrer; skjult agenda manglende tillit manglende ærleghit manglende omtanke «skilled incompetence» kortsiktig egeninteresse forsvarsposisjon manglende syn for det globale frykt dominerer verdisettet Hva kan hjelpe: Vilje (fra begrep til grep) Kaos (endringer i omgivelser, interne prosesser) Frihet (ikke bundet til etablerte løsninger) Likhet (felles språk, erfaringsbakgrunn, fagbakgrunn) Ulikhet (progresjon vs stagnasjon) Samhandlings-mekanismer

Godt læringsmiljø

La Stå!