Informasjon fra Glåmdal revisjon IKS Vinger hotell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Den ideelle kommunesammenslåing
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Oslo kommune Fakta om Oslo
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Formelt interkommunalt samarbeid
Trond Sommer1 Offentlige anskaffelser Glåmdalsregionen.
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Agenda: Innledning – overordnet organisering
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskap og Eierstyring.
Advokat Øyvind Renslo, KS
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
« KUNNSKAP HJELPER BRIKKENE Å FALLE PÅ PLASS » VELKOMMEN SOM RÅDSMEDLEM I DEN NORSKE KIRKE Valgt til å styre, Del 1.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Styreseminar.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Saksliste årsmøte USS
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Arbeidsgruppe om egenkontroll
Presentasjon på KS-nettverk
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Finanskomite revisjonstjenester
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon fra Glåmdal revisjon IKS Vinger hotell 15.02.2013

Informasjon om Glåmdal revisjon IKS, organisering, ansatte mv Utfordringer Regler vedr. IKS Eks. budsjettprosess Kostnadsutvikling Utredning av kostnader og. ev. samarbeid med andre

VÅRE EIERE MV. Glåmdal revisjon IKS ble etablert 1.1.2004, gjennom en omdanning av tidligere Glåmdal Kommunerevisjonsdistrikt. Selskapet er organisert i henhold til lov om interkommunale selskaper, og eies av kommunene i Glåmdalsregionen med slik eierfordeling: Eidskog kommune 12 % Grue kommune 10 % Kongsvinger kommune 33 % Nord-Odal kommune 9 % Sør-Odal kommune 14 % Våler kommune 7 % Åsnes kommune 15 % Selskapet er registrert i Enhetsregistret og Foretaksregistret med org.nr. 974 266 032, og er lokalisert i Kongsvinger.

REPRESENTANTSKAP Representantskapet er selskapets øverste myndighet og skal bestå av 8 representanter. Deltagerkommunene velger representant(er) og vararepresentant(er) etter følgende fordeling: Eidskog kommune 1 representant og 1 vararepresentant Grue kommune 1 representant og 1 vararepresentant Kongsvinger kommune 2 representanter og 2 vararepresentanter Nord-Odal kommune 1 representant og 1 vararepresentant Sør-Odal kommune 1 representant og 1 vararepresentant Våler kommune 1 representant og 1 vararepresentant Åsnes kommune 1 representant og 1 vararepresentant Representantskapet for valgperioden 2011/2015 består av: Ordfører Knut Gustav Woie Eidskog kommune Odd Holen Grue kommune Sigmund Engdal (leder) Kongsvinger kommune Maj-Britt Biller Kongsvinger kommune Ordfører Lise Selnes (nestleder) Nord-Odal kommune Berit Lund Sør-Odal kommune Ordfører Kjell Konterud Våler kommune Rune Sørlie Åsnes kommune Hadde representantskapsmøte 27.3.12 med seminar i forkant med fokus på de ulike rollene. Jan Lunder – Agendum Vibeke Resch-Knudsen (egen adv. praksis)

Asbjørn Holsæter (leder) Kongsvinger kommune STYRET Styret skal ha 4 medlemmer, hvorav en representant fra de ansatte. Disse er: Asbjørn Holsæter (leder) Kongsvinger kommune Mette Rudsbråten (nestleder) Nord-Odal kommune Laila Bjørum Eidskog kommune Lina Høgås Ansattes representant

HVEM VI ER -kompetansebedriften innen kommunal forvaltning Glåmdal revisjon IKS er et interkommunalt revisjonsselskap hvor hovedoppgaven er å yte revisjonstjenester overfor sine eiere. Til sammen har disse 7 kommunene ca. 53000 innbyggere. Budsjett for 2013 basert på 9,5 stillingshjemler og hovedkontoret ligger sentralt i Kongsvinger. Vi har per i dag 10 ansatte i 9,5 årsverk. Våre oppdrag omfatter kommuner, kommunale foretak, interkommunale selskaper, overformynderier, stiftelser, fond, legater, kirkelig fellesråd og menighetsråd. (ca. 70-75 regnskap) Regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroll er våre primæroppgaver.

forts. hvem vi er – oversikt ansatte De ansatte i Glåmdal revisjon IKS er medarbeidere med høy kompetanse innenfor de aktuelle områdene (som er nødvendig for å utføre oppgavene på en tilfredsstillende måte). Godt samarbeid, service, tillit og troverdighet er nøkkelord for oss. Gjennom våre medarbeidere har Glåmdal revisjon IKS per i dag bl.a. følgende kompetanse: Ansatte med lang og god erfaring fra kommunal revisjon Registrerte revisorer Bachelor i økonomi Kommunalkandidat Cand. Jur. Siviløkonom Jan – kom.revisjon fra 1979 (33 år) Sølvi – 25 år i 2012 Tove – fra 1994 – 18 år Terje fra 2000 – 12 år Ellen, Erik og Tormod fra 2002 – 10 år Lina og Rolf – fra 2008 – 4 år

Utfordringer – budsjettprosess Uforutsigbarhet i fht budsjettprosess Daglig leder utarbeider Styret innstiller Representantskap vedtar Kontrollutvalget innstiller for kontroll og tilsyn Kommunestyrene fatter vedtak

LOV 1999-01-29 nr 06: Lov om interkommunale selskaper. § 3. Deltakeransvar        Den enkelte deltaker hefter ubegrenset for en prosent- eller brøkdel av selskapets forpliktelser. Til sammen skal delene utgjøre selskapets samlede forpliktelser. Den enkelte deltakers ansvar for selskapsforpliktelser svarer til deltakerens eierandel i selskapet med mindre annet fremgår av selskapsavtalen. § 7. Representantskapets myndighet        Deltakerne utøver sin myndighet i selskapet gjennom representantskapet. Representantskapet er selskapets øverste myndighet og behandler selskapets regnskap, budsjett og økonomiplan og andre saker som etter loven eller selskapsavtalen skal behandles i representantskapet.

Forts. lov om IKS § 18. Årsbudsjettet        Representantskapet skal vedta selskapets budsjett for kommende kalenderår.        Årsbudsjettet skal settes opp slik at det gir et realistisk bilde av virksomheten og det forventede økonomiske resultat av driften.        Dersom selskapets budsjett forutsetter tilskudd fra deltakerne, er budsjettet ikke endelig før kommune- eller fylkeskommunedeltakernes budsjetter er behandlet etter kommuneloven § 45 nr. 4, for såvidt angår tilskuddet.

FOR 1999-12-17 nr 1568: Forskrift om årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for interkommunale selskaper. § 2. Årsbudsjett Representantskapet skal innen årets utgang fastsette bindende økonomiske rammer for selskapets drift og investering for kommende kalenderår. Representantskapet fastsetter selv godtgjøringen til styremedlemmene i selskapet. Styret for selskapet fastsetter den nærmere fordeling av de økonomiske rammene.

Forts. lov om IKS § 20. Økonomiplan        Representantskapet skal en gang i året vedta selskapets økonomiplan. Den skal legges til grunn ved selskapets budsjettarbeid og øvrige planleggingsarbeid. Økonomiplanen skal omfatte de fire neste budsjettår og gi en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter og prioriterte oppgaver, herunder investeringsplaner og finansieringen av disse i denne perioden. I økonomiplanen skal det inngå en oversikt over selskapets samlede gjeldsbyrde og garantiansvar, og over utgifter til renter og avdrag i planperioden.        Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om økonomiplanens innhold.

Eksempel vedr. budsjettprosess 2012 30.09.2011vedtok representantskap ikke budsjett men anbefalte kommunestyrene å vedta budsjettet. 2 av 7 KS reduserte budsjett i fht innstilling fra styret / anbefaling fra rep.skap. Ett KS gav tilleggsbevilgning våren 2012, mens en kommune fastholdt reduksjon Budsjett ble vedtatt av rep.skapet 27.03.2012 Gir uforutsigbarhet for øvrige eiere, selskap og ansatte.

Forts. utfordringer Kostnader for eierne – Vi blir oppfattet som for kostbare av flere. Gap mellom betalingsvillighet og bruk av tjenester Hva med kvalitet på mottatt regnskap, behov for bistand, bestilling fra kontrollutvalg osv. Har vært i konstruktive og positive møter med bl.a. kommunene for å se hva de kan gjøre bedre Mange benytter seg våre tjenester utover minimum f.eks veiledning om regelverk osv. Er dette kjent for de som bevilger? Har kommunen kompetansen selv?

Utfordringer / tilbakemeldinger Ut i fra tilbakemeldinger fra bl.a. kommunestyret i Kongsvinger, enkelte ordførere og rådmenn så synes hovedutfordring å ligge på kostnaden som kommunene har til revisjon (kontroll og tilsyn) Kommunestyret i Kongsvinger har i sitt vedtak sammenlignet med KOSTRA-gruppe 7. Det er også andre som har sammenlignet med KOSTRA, mens andre har signalisert ønske om reduksjon uten at dette er konkretisert nærmere.

Eks vedtak Kongsvinger kommune har i kommunestyremøte, sak 138/12 den 13.12.2012, tatt initiativ til bedt om eiermøte jf. følgende vedtak: “Kongsvinger kommune har over tid hatt utgifter til kontroll og revisjon per innbygger betydelig over gjennomsnitt i kostragruppe 7. Kommunestyret ber kontrollutvalget om å utrede fremtidig revisjonsordning for Kongsvinger kommune, med sikte på å oppnå en reduksjon i kommunens utgifter til revisjon. Kontrollutvalgets utredning skal foreligge senest 31.5.2013, slik at den kan behandles i kommunestyrets møte i 20. juni 2013. Kongsvinger kommune tar initiativ til et eiermøte med de 6 andre samarbeidende kommuner for å diskutere forhold knyttet til eierskapet i Glåmdal Revisjon IKS.”

Forts. bakgrunn for møte Kostnader til kontroll og revisjon reduseres ned mot KOSTRA-gruppe 7 1.) Endringer driftsbudsjett 2013 2014 2015 2016 0 500 500 500

forts. bakgrunn for møte Sør-Odal kommunestyre har vedtatt følgende jf. vedtak 20.11.2012: “Kommunestyret i Sør-Odal ber ordføreren ta opp sak om å vurdere nytt anbud på revisjons- og sekretariattjenester i Glåmdal regionen i regionrådet.” Det er også innspill fra enkelte adm. som har tatt opp spørsmål om revisjonen bør konkurranseutsettes pga kostnad. Det er derfor flere kommuner som har reist spørsmålet, og da med fokus på kostnad.

God dialog Viktig med god dialog og håper at eiermøter, representantskapsmøter skal være med å bidra til dette. Representantskapet Viktig med god dialog mellom medlemmer av representantskap og kommunene ved kommunestyrene og ordfører Medlemmer av representantskap og selskap Vanligvis to møter i året, bl.a. vedta regnskap og budsjett Styret og daglig leder deltar i møtene Styret Jevnlige møter i styret, hvor daglig leder deltar

Utvikling antall ansatte siden 2010 Har over tid blir færre ansatte i revisjonen Per 01.01.2010 var det 12 ansatte i 11 årsverk Sommeren 2010 gikk to ansatte i til sammen 1,5 årsverk over på AFP. Ble da 10 ansatte i 9,5 årsverk, hvor en ansatt var langtidssykemeldt. 2011 en ansatt i permisjon u/lønn, dvs 8,5 årverk. Den ansatte sa opp 31.12.11. August 2012 ansatt forvaltningsrevisor, og er per i dag 10 ansatte i 9,5 årsverk, som budsjett 2013 er basert på og som representantskapet vedtok 26.10.2012.

UTVIKLING KOSTNAD 2009-2011 Sum driftsutgifter vs driftsinntekter 2009 Driftsutgifter kr 8 422 816 Driftsinntekter kr 8 116 506, herav fra kommuner kr 7 159 281 og «andre» kr 957 225 Brukt av fond kr 230 000 2010 Driftsutgifter kr 8 166 320 Driftsinntekter kr 7 885 581, herav fra kommuner kr 7 004818 og «andre» kr 880 762 Brukt av fond kr 200 000 2011 Driftsutgifter kr 7 568 547 Driftsinntekter kr 7 534 540, herav fra kommuner kr 6 742 762 og «andre» kr 791 778 Brukt av fond kr 0 2012 Driftsutgifter kr 8 056 399 Driftsinntekter kr 8 776 897, herav fra kommuner kr 7 945 297 og «andre» kr 831 600

NKRF – BENCHMARKING 2009

NKRF – BENCHMARKING 2010

NKRF – BENCHMARKING 2011

Utredning av samarbeid Glåmdal revisjon IKS har mottatt henvendelse fra Hedmark Revisjon IKS om mulig framtidig samarbeid. Vi ønsker å utrede en slikt framtidig samarbeid

Avslutning Glåmdal revisjon IKS ønsker å levere tjenester av god kvalitet og til rett pris, og ønsker å være et naturlig valg som revisor for våre eierkommuner også i fremtiden Ønsker våre eiere å ha oss som en kompetansebedrift i regionen?