Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Rett på sak.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bokanmeldelser..
Ny Hovedhjemmeside møte - agenda 3. mars
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Webkommunikasjon og evaluering
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
? Hva er.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Blogging med Google Blogger
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunnkurs i webpublisering
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Hagelagenes nettsider
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvilke plattformer bruker dere?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Roede-kurslederen på Facebook
Tips for bruk av sosiale medier
Slik skriver du godt innhold på uib.no
Gode venner som hjelper andre
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Hagelagenes nettsider
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Utskrift av presentasjonen:

Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin

Agenda: • skrivetips for nett • triggerord • bildebruk – eksempler på best case/ worst case • Sosiale medier og bloggene utfyller nettsiden

Skriving for web Før du skriver, spør deg selv: * Hva vil du si? * Til hvem skriver jeg dette? * Hva trenger brukerne våre å vite? * Hvem er brukerne våre/målgruppen for teksten? * Hvorfor skal jeg legge ut dette på Internett?

Forts. •Skriv kort og konsist - Ett poeng per setning • Det viktigste først – Det viktigste ordet først i setningen – Den viktigste setningen først i avsnittet – Det viktigste avsnittet først i artikkelen • Bruk punktlister og mellomtitler • Aktivt språk (presens og ikke infinitiv ’å’) – Biblioteket = Vi Vi har åpent fra alle lørdager. – Bruker/brukerne = Du (når vi snakker til brukeren) Du må ha med gyldig legitimasjon for å få lånekort.

Å skrive bedre webtekst Tenk som brukeren – bruk brukerens ord Du kaller ikke nødvendigvis ting med de samme ordene som brukeren din benytter. Bruk brukerens ord når du skriver! Skriv kort og konsist Gode webtekster handler om formidle noe på uhyre kort tid. Web er ikke riktig medium for lange utredninger, i hvert fall ikke på første nivå mot brukeren. Skriv kort og konsist. Si det viktigste først Du mister brukere hele veien, så si det som det er viktigst at folk får med seg helt først. Overskriften og ingressen skal bære hele historien. Del opp teksten i avsnitt ”Veggen av grått” hindrer brukerens forståelse. Skap luft i teksten: Mellomoverskrifter, Kulepunkter og Uthevede enkeltord (gjerne trigger-ord). Bruk mellomtitler Mellomtitler hjelper brukeren å finne riktig nedslagsfelt i teksten, eller å gjøre seg opp et inntrykk om hva saken totalt sett handler om. Mellomtittelen skal beskrive teksten/avsnittet som følger.

Triggerord • Triggerordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. • Kommer brukeren fra en søkemotor, er triggerordet det han har søkt på der. • Triggerordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

Hvor brukes trigger-ord? Trigger-ord skal brukes:...i menyer...i overskrifter...i tekster...i lenker

Nye rutiner for bildebruk • Bruk bilder av høy kvalitet, enten pressebilder fra forlag eller bilder fra Deichmans bildedatabase (Flickr). Deichmans bildedatabase (Flickr). • Veiledning på wikien: ed_arrangementer ed_arrangementer

Sosiale medier som supplerende kanaler • Facebook – dokumenterer og viser hva som skjer på filialene – Nære og uformelle dialogen med brukerne. Kuriosa. – Alle filialer har sin egen profil og ansvar for å følge opp Eksempel: Gamle Oslo presenterer to-språklig versjon av Karius og Baktus og formidler den til barn i nærmiljøet. Se video og hør hva barna synes. • Twitter – Kun én overordnet profil + Nye Deichman – utvalgt og tilspisset budskap – Ansvar for oppfølging: Webredaktør – Eks: Byrådet la fram sak om Nye D denne uka. • Blogger (Litteratur, Musikk og Film) – tema/sjanger basert – inspirasjon, anbefalinger, anmeldelser – Vi går i dybden og deler av vår fagkompetanse og det vi er best på, formidling og synliggjøring av samlingen vår

• Flickr – Deichmans bildebase – Pressebilder, illustrasjonsbilder og bilder fra arrangementer – Frank og Nikolaj tar profesjonelle bilder – Benyttes som en bildebank for alle avdelinger • Vimeo/ Soundcloud – Bokbad, foredrag og forfatterbesøk kan filmes og legges ut som podcasts på FB og bloggene. – Viktig å legge vekt på redigeringsarbeidet!

Og til slutt: Se opp for skriveleifer! • For tips og fasiter, se