Sammenfatning fra - Brent Ritchie - Mill & Morrison - Kamfjord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Georg Kamfjord Handelshøyskolen BI
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Norske museers omdømme
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Utfordringen: Hvordan kan Asker Skiklubb best utnytte Føyka til å sikre klubben ”bærekraftige” løsninger; til glede for dagens og fremtidens idrettsutøvere?
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Strategi og handlingsplan
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
Program for kvelden : Velkommen
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Innovasjon og nyskaping
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Innovasjon og nyskaping
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
LANGESUND «The sea-port of Telemark»
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Sammenfatning fra - Brent Ritchie - Mill & Morrison - Kamfjord Områdeutvikling Sammenfatning fra - Brent Ritchie - Mill & Morrison - Kamfjord G.Kamfjord

Oppgaver og områdenivåer Organisert områdenivå Produkt- område Bedrift Sted Region Område- utvikling x x x x x x Markeds- føring x Opp- gaver Organi- sering x Påvirknings- arbeid x G.Kamfjord

Områdeutvikling Prosess i 5 trinn Situasjons- og bakgrunnsanalyse Områdeanalyse Formulering av visjon, profil og overordnete mål Målformulering og strategiutforming vedrørende områdereiselivets kjerneoppgaver Handlingsplaner på hvert strategiområde G.Kamfjord

1. Situasjons- og bakgrunnsanalyse 1.1 Klarlegge offisiell reiselivspolitikk, overordnete mål og eksisterende planer 1.2 Kartlegging og analyse av eksisterende marked (målgrupper og reisemønster) (RP, 4.7) 1.3 Kartlegge eksisterende tilbud i tilknytning til relevante produktnivåer (ref. målgrupper og reisemønster) 1.4 Identifisere åpenbare styrker, svakheter, muligheter og kritiske faktorer i dagens situasjon G.Kamfjord

2.2 Den kinesiske esken i praksis G.Kamfjord G.Kamfjord: Reiselivsproduktet

2.2 Definisjon av relevante produktnivåer Eksempel region : Troll Park Definisjon, avgrensning av Troll Park området Området omfatter Oppland og Hedmark. I større profileringssammenheng sees området som et triangel med Eidsvold, Røros og Geiranger som ytterpunkter. G.Kamfjord

Definisjon av Lillehammer produktområde 2.2 Definisjon av relevante produktnivåer Eksempel: Lillehammer produktområde Definisjon av Lillehammer produktområde Området omfatter Opplandskommunene Lillehammer, Øyer, Gausdal, Ringebu, med destinasjonene Lillehammer, Nordseter, Hafjell-Hunderfossen, Skei, Kvitfjell, Ringebufjellet, samt destinasjonen Sjusjøen i Ringsaker kommune, Hedmark G.Kamfjord

2. Områdeanalyse 2.1 Analyse av områdets overordnete landskaps- kvaliteter, attraksjonsstyrke og profilgrunnlag 2.2 Analyse av områdets interessenter, kompe- tanse og motivasjon for reiselivsutvikling 2.3 Analyse av stedlige helhetsprodukt 2.4 Synliggjøring av mulige synergier innen reiseliv og med andre næringer G.Kamfjord

Områdets forutsetninger for reiseliv RP Fig. 11.1 Landskap Reiselivs- næring? Annet nærings- liv Felles- goder M Infrastruktur G.Kamfjord

2.3 Områdeanalyse 2.3.2 Landskapskvaliteter og attraksjonsstyrke Hovedinntrykk av landskapet Intensitet Variasjon Helhet Analyse av øvrige landskapsressurser Spesielle landskapsformasjoner Vann og vassdrag Vegetasjon Kulturlandskap G.Kamfjord

2.3 Områdeanalyse 2.3.3 Landskapskvaliteter og attraksjonsstyrke Ressurs- og landskapskartlegging Tre formål: Analyse av landskapets egenverdi som attraksjon - eksponeringsprofil og attraksjonsstyrke Analyse med tanke på tilrettelegging og attraksjonsutvikling for besøkende - opplevelsesprofil Analyse for å sikre (bevare og forbedre) landskapskvalitetene til bærekraftig utnyttelse til reiselivsformål - eksponering og opplevelse G.Kamfjord

Bærekraft i reiselivet Fig. 9.10 Økologisk bærekraft Samfunnsmessig Økonomisk Ansvarlig turisme G.Kamfjord

2.3 Områdeanalyse 2.3.4 Potensiale for reiselivsutvikling Hvilke behov (opplevelsesmåter) kan tilfredsstilles - med hvilken bearbeiding I hvor stor grad kan eksisterende tilrettelegging for andre formål utnyttes til reiselivsformål Kapasitet på eksisterende infrastruktur og sårbarhet for ekstra bearbeiding Mål- og interessekonflikter mellom initiativtakere, andre aktører og næringer, lokalbefolkning og offentlig forvaltning Kostnader ved ulike mål for reiselivsutvikling G.Kamfjord

Attraksjonsutvikling og eksisterende tilrettelegging - RP Fig. 9.9 Opprinnelig RL.messig Opprinnelig RL.messig G.Kamfjord

Interessenter i attraksjons- og område utvikling RP- Fig. 9.6 G.Kamfjord

2.3 Områdeanalyse 2.3.4 Det helhetlige reiselivsprodukt på stedsnivå 1. Analyse av de grunnleggende forutsetninger - (landskapskarakter, felles goder, infrastruktur, andre tjenester) 2. Analyse av stedsproduktets enkeltelementer, komposisjon og sammensetning i forhold til aktuelle markeder 3. Markedsbasert analyse av spisskvaliteter og variasjon i det stedlige tilbud (aktiviteter, attraksjoner, innkvartering, servering) 4. Analyse av destinasjonsledelse mht organisering finansiering kompetanse G.Kamfjord

Det helhetlige reiselivsprodukt - 2 Fig. 8.2 Distribuert pakke Landskap Attrak- sjoner Server- ing Felles- goder Annet næringsliv Marked Inn- kvartering Tran- sport Infrastruktur På-stedet pakke G.Kamfjord

Stedsproduktet - 2 Fig. 11.9 Stedsproduktet - 2 A S Gjennom- fart M M G.Kamfjord

2.3 Områdeanalyse 2.3.5 Synergimuligheter Synergimuligheter i forhold til eksisterende turisme andre næringer tilbud til lokalbefolkningen G.Kamfjord

Prosess for høring og revisjon av visjon, profil og hovedmål 3. Visjon og profil 3.1 Formulering av visjon, profil og overordnete mål Utkast til visjon og hovedmål med presisering av et antall temaer eller oppgaver som kan gi visjonen konkret innhold Prosess for høring og revisjon av visjon, profil og hovedmål Fastlegging av visjon, profil og hovedmål G.Kamfjord

3. Visjon og profil 3.2 Nærmere om områdevisjoner En visjon på områdenivå involverer flere interessegrupper og krever en omfattende prosess Interessegruppenes verdier og mål kan sprike så mye at det kan kreve betydelig diplomati å komme til enighet Visjon for en destinasjon vil måtte ha en svært langsiktig karakter da en gjennomføring oftest vil kreve igangsatt langsiktige tiltak - offentlig og privat G.Kamfjord

3. Visjon og profil 3.3 Områdeprofil (1) Utvikling av en profil på et område må skje på grunnlag av tre viktige forhold: 1. Forankring i autentiske natur- eller kulturbaserte fortrinn (særegenheter) i området 2. Referanse til temaer eller opplevelser som har allmenn interesse (positive assosiasjoner) 3. Innretning mot ønsket form for turisme i området G.Kamfjord

3. Visjon og profil 3.6 Eksempel Troll Park Visjon for Troll Park området Troll Park området skal være Skandinavias mest attraktive natur- og kulturbaserte besøksområde/ region innen år 2000. G.Kamfjord

3. Visjon og profil 3.7 Eksempel Lillehammer (1) Visjon for Lillehammer produktområde Lillehammer produktområde skal være det mest allsidige og best tilrettelagte opplevelsessentrum i Troll Park, og en hjørnesten i profileringen av Norge. Området skal utnytte sin enestående kombinasjon av natur, kultur og andre attraksjoner og anlegg til å produsere Skandinavias mest varierte tilbud av aktiviteter og opplevelser for besøkende til alle årstider. Området skal gjøre de olympiske kvalitetskrav til sin permanente standard for produktkvalitet, miljøhensyn og service. G.Kamfjord

3. Visjon og profil 3.8 Eksempel Lillehammer (2) Hovedprofil for Lillehammer produktområde Lillehammer produktområde skal ha landets største og beste tilbud av lett tilgjengelige og godt tilrettelagte natur- og kulturbaserte aktiviteter og opplevelser i rammen av norske fjell og daler i et stabilt innlandsklima. Lillehammmer by tilbyr et variert handels- og kulturtilbud av høy service- og miljøkvalitet for alle destinasjoner i produktområdet. Produktområdet skal bevare og synliggjøre sin status som OL-arrangementsområde. G.Kamfjord

4. Mål og strategiutforming vedrørende områdereiselivets kjerneoppgaver Områdeutvikling anlegg aktiviteter programmer Markedsføring Organisering ------- Forankring, forståelse, legitimering Påvirkning i utvikling av fellesgoder, infrastruktur og andre tjenester G.Kamfjord

Oppgaver og områdenivåer Organisert områdenivå Produkt- område Bedrift Sted Region Område- utvikling x x x x x x Markeds- føring x Opp- gaver Organi- sering x Påvirknings- arbeid x G.Kamfjord

5. Handlingsplaner innen hver av områdereiselivets kjerneområde Aktørene bekrefter sine ansvarsområder i foreliggende strategier, planer og mål Fremdriftsplaner i tråd med tilgjengelige og bekreftede ressurser økonomisk menneskelig organisatorisk G.Kamfjord

Forutsetninger for gjennomføring av områdeplaner Konkrete handlingsplaner med prioriterte fremdriftsplaner som del av helhetlige strategier, områdeplaner og mål Klar arbeids- og ansvarsdeling mellom aktører i offentlig og privat sektor Realistiske og bekreftede finansieringsplaner G.Kamfjord