Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
Magnar Forbord Dialogmøte BIOTOUR, Hotell Ullensvang 25. april 2018

2 Ressurser: natur, kunnskap og samfunn
Intervju med ledere i 24 NBT-bedrifter i Varanger, Trysil og Hardanger. De fleste etablert etter år 2000. Mange små og spesialiserte (0,5 – 3 årsverk), noen få større (8-20 årsverk), f.eks. Trysilguidene, Folgefonni Breførarlag Variert fysisk/teknisk ressursgrunnlag (bygninger, utmark, vernede områder, fjell, fjord, bre, elv, sjø, hav, skog, infrastruktur) Mange av bedriftene fremhever kompetansen som viktigste ressurs, bekrefter tidligere undersøkelser (Milford et al. 2016). Også lokalsamfunnet og historien er en ressurs, men kan være interessemotsetninger.

3 Internasjonalt Varanger: Trysil: Hardanger:
Fugletitting, lakse- og sjøfiske Trysil: Skiturister fra Skandinavia Fluefiskere fra hele Europa Sykkelstier tilrettelagt etter fransk mønster Hardanger: Lange tradisjoner med internasjonal turisme. Mer kulturbasert. Systematisk opplegg for å ta i mot ulike grupper av internasjonale turister på sider- gårdene. Utlendinger har flyttet inn og etablert NBT-virksomhet Tilfeller av «overbefolkning»

4 Betydning av NBT-bedrifter
Gjør større aktører (hotell, transport) mer attraktive, og motsatt Jevner ut sesongen på destinasjonene: Naturopplevelser Kulturopplevelser Mat Lokale leveranser og sommerjobb til lokale ungdommer Nye kulturimpulser. Økt selvforståelse og styrket stedsstolthet. Bosetting og «liv» på stedet Naturforståelse


Laste ned ppt "Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google