Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Music: Nightengale Serenade
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Filosofiske samtaler med barn
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Hvordan intervjue en forsker?
Religioner og livssyn i dag
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Poteten – kjærlighet og glede!
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
KRL Av Karina Schjølberg
Skattejakt-samling på torsdag
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Om å skrive om litterære tekster
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Religioner og livssyn i dag
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
RLE uke 5 Hva er døden ?.
Essay er en skriftlig sjanger.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Verdensreligioner En sammenlikning.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Sokrates.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Skapt som mennesker.
Sokrates.
Fysisk og psykisk helse
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1

Hallo? Er det noen der? av Jostein Gaarder (1996)

Faglige mål Vite hva som menes med eksistensielle spørsmål. Vite hva som menes med filosofi. Vite hva som menes med en filosofisk samtale. Vite hvem filosofen Sokrates var.

Hvem er jeg? Hvorfor er jeg her? Hva er meningen med livet? Hvor kommer verden fra? Finnes Gud, eller en gudommelig kraft? Er det et liv etter døden? Kan vi være sikre på hva som er drøm, og hva som er virkelighet?

Definisjoner Ordet filosofi er satt sammen av ordene: Filos som betyr venn eller glad i Sofia som betyr visdom. Filosofi betyr dermed kjærlighet til visdom. Filosofere = Å tenke, gruble eller undre seg.

Oppgaveløsing Oppgave 6, side 11. Hjemmelekse: Lese s. 8-11. Skrive grundige notater. Gjøre oppgave 3.

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere». Når tror du dette ble sagt?

Sokrates Les høyt fra Sofies verden av Jostein Gaarder, s. 69-77. Oppgave: a) Lytt nøye, og skriv ned viktige stikkord om alt i fortellingen som handler om Sokrates. b) Bruk stikkordene til å lage et tankekart, hvor kjernen er «Sokrates».

Den filosofiske samtalen Sokrates utviklet en egen samtalemetode. Tvinge folk til å svare selv og ikke nøye seg med lettvinte svar. Sokrates mente at folk går «gravide» med visdom uten å vite det selv. Noen må stille spørsmål for å få «fødselen» i gang. Sokrates ønsket å være som en «jordmor», og hjelpe folk til å selv «føde» visdom gjennom samtale og gode argumenter.

Hvordan gjennomføre en filosofisk samtale? Ikke en vanlig samtale, der vi svarer på spørsmålene vi stiller hverandre. Isteden; Hele tiden stille nye spørsmål som får de andre til å stoppe opp og se kritisk på deres egne oppfatninger. Ikke være opptatt av å gi andre svar på det de spør om, men isteden stille nye spørsmål slik at de må finne svarene selv.

Oppgaveløsning Oppgave 6 og 7, side 15.