1 Tema Vg1, kap 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Signatur 3.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
FYR Ny GIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan blir det fortalt? Analyse av kunstnerisk form i episke tekster
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Klassikerne møter det moderne
Signatur 3.
Kapittel 6 Folkediktning
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Tema Vg1, kap 4.
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Gro Dahle: «Blå amason»
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Argumenterende tekster
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kapittel 7: Ord og bilete
Antikkens filosofer 8. trinn
1 Kommunikasjon.
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

1 Tema Vg1, kap 2

Læreplanen sier at du skal kunne tolke og reflektere over innhold, form og formål i et representativt utvalg av samtidstekster vurdere fortellemåter og verdier i et representativt utvalg av samtidstekster, sammenliknet med tekster fra norrøn og samisk litteratur, myter og folkediktning fra flere land bruke kunnskap om språk og tekst i utforskende samtaler om litteratur ut fra egen opplevelse skrive tekster i ulike kreative sjangrer 2 Tema Vg1, kap 2

Innhold – form – formål Tolking og refleksjon over innhold form og formål Sandro Botticelli: Venus' fødsel (1485–86) Hvem er Venus? Hvorfor finnes flere fortellinger om henne? 3 Tema Vg1, kap 2

Hva er episk diktning? En fortelling som blir formidlet av en forteller. Fortellingen er kunstnerisk utformet. Fortellingen strekker seg over tid. Hvem forteller i folkeeventyrene? Hva kjennetegner måten de er fortalt på? Hvor lang tid strekker de seg over? 4 Tema Vg1, kap 2

Tre spørsmål til episk diktning: Hva blir fortalt? Hvordan blir det fortalt? Hvorfor blir det fortalt? Adolph Tidemand: Eventyrfortellersken (1844) Hvordan er folkeeventyret kunstnerisk utformet? 5 Tema Vg1, kap 2

Analyse Ordet analyse kommer av gresk ana og lyin, som betyr «å løse opp». Å analysere er å løse teksten opp i mindre biter og å gjøre systematisk greie for hvordan den er bygd opp. 6 Tema Vg1, kap 2

Analyse av tekstens innhold MOTIV konkret stoffet som forfatteren bruker TEMA abstrakt tanker som teksten utforsker 7 Tema Vg1, kap 2

Eksempler på motiver et samfunn i endring en ungdom i utvikling en familie i oppløsning et møte mellom to en livskrise en reise 8 Tema Vg1, kap 2

Eksempler på temaer kjærlighet og krig barndom og oppvekst samhold og svik fellesskap og ensomhet jakten på mening søking etter identitet 9 Tema Vg1, kap 2

Hva blir fortalt? MOTIV I Odysseen fortelles det om Odyssevs hjemferd fra Troja. Dette verket, samt Illiaden også av grekeren Homer, er den eldste episke diktingen vi har overlevert i Europa. Disse verkene innleder europeisk litteraturhistorie ca. 750‒700 f.Kr. Et sentralt motiv i eposet Odysseen av Homer er reisen. 10 Tema Vg1, kap 2

Hva blir fortalt? MOTIV Også i eventyrene om Espen Askeladd er reisen et sentralt motiv. 11 Tema Vg1, kap 2

Hva blir fortalt? MOTIV Vi finner altså reisen som motiv igjen gjennom hele den europeisk litteraturhistorien. Reisen er et motiv i romanen L (1999) av Erlend Loe. 12 Tema Vg1, kap 2

Hva blir fortalt? Tema – grunntanker som utforskes i en tekst Noen temaer i disse tekstene: verdivalg jakten på ære virkelyst utferdstrang søking etter mening 13 Tema Vg1, kap 2

Hvorfor blir det fortalt? Tolking av norrønt tulkr, å oversette å forklare en tekst slik at vi får fram en helhetsforståelse mer subjektiv enn analysen tolkingen bygger på en analyse 14 Tema Vg1, kap 2

Bildeliste Side 1: Fotograf O. Væring Eftf. AS © Knut Rose/BONO 2009 Side 10: Scanpix/Corbis/Charles Lenars Side 12: Erlend Loe Side 14: http://office.microsoft.com/nb-no/clipart/default.aspx 15 Tema Vg1, kap 2