Skaperen, ordneren og danseren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“Fra ord til liv” Februar
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan melde seg på skyteaktiviteter 1.For å kunne melde deg på skyteaktiviteter må du være godkjent av avdelingen som aktiv skytter. Før dette må du.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
NERVER OG HUD.
Hvordan intervjue en forsker?
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Kvinne på topp September2008.
Hva er aktivitet og deltakelse?
En måte å lese Bibelen på
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
Oppdatering for Windows Update Windows Update er viktige oppdateringer for din PC. Disse skal i utgangspunktet komme første tirsdag i hver måned, men de.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Fonologi.
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Tekst, bilde og komposisjon
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Essay er en skriftlig sjanger.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Samtale 2.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Hele din skapning takker deg Herre Forsangere: Hele din skapning takker deg Herre. Hele din skapning takker deg. Menigheten: Hele din skapning takker deg.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Studieteknikk Bison.
Hvordan skrive egne dilemma
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Intervju.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Skaperen, ordneren og danseren En modell for den skapende prosessen

Skaperen Alt samtidig Ser likheter, sammenhenger Det ukonvensjonelle Følelser Nyanser Tenker i bilder Kompleksitet Stum: bilder, ikke ord Oppdager ”hva” Åpner for det nye: lyn fra klar himmel Ambivalens, paradokser, det ukonvensjonelle Oppdager nye mønstre Skjønnhet Høyre hjernehalvdel

Skaperens modus: Innsikten kommer når du holder på med noe annet Monoton, rytmisk aktivitet Collageeffekten ”Klikket” Fungerer best når du allerede har et materiale å velge fra Liker regler og begrensninger Tiden opphører, øyeblikket forstørres Spontanitet Improvisasjon Gjøre mange ting samtidig

Ordneren En ting av gangen Riktig rekkefølge: A,B C Ser detaljer Deler verden opp i biter og gir dem navn Logisk: årsak, virkning Ser det som kan bevises Kartlegger informasjon Syntaks, sette sammen ordene Ser forskjeller Oppdager ”hvordan” Bruker ordet som tegn: en kvinne er det samme som leksikondefinisjonen av en kvinne Gjentar det kjente Bearbeider og aktiverer systemet Regler Språket Klarhet Venstre hjernehalvdel

Ordnerens modus Ro Konsentrasjon: Utføre en oppgave om gangen Språket som ordnende prinsipp Pyramideprinsippet: Det samlende spørsmålet først Kategorisering Legge en plan, og utføre den Feilsøking Forholder seg til regler Orden det som allerede fins Skape logikk og orden i det som kommer fra Skaperen Disiplin

Danseren ”Den tredje hjernen”: reptilhjernen, hjernestammen og det limbiske system Følelser Det eldste i oss Det dyriske, fysiske Rytme Instinkt Bevegelse Sansninger av alle slag. Det jordfaste, kroppen Musikken i språket Det dionysiske Det rituelle Den personlige stemmen ”Det som swinger”

Danserens modus Det fysiske Den individuelle rytmen Timing Kutte på rett sted Skape grafisk harmoni Sette det personlige fingeravtrykket på upersonlig stoff Ordløst Førspråklig Underteksten

Å komme i gang med et nytt skriveprosjekt: Oppskriften 1: Assosiasjonskartet. 2: Finn ”klikket”: Hvor trekkes oppmerksomheten? 3: Fem min friskrift på bakgrunn av det du har funnet. 4: Les gjennom friskriften. Finn og strek under sentrum i teksten. 5: Formuler sentrum som et utsagn 6: Tenk ut to spørsmål du gjerne vil bli stilt om den teksten du skal i gang med. Skriv dem ned. 7: Gi spørsmålene til din makker. La makkeren stille dem til deg. 8: Svar på spørsmålene. La makkeren ta notater fra det du sier, som om dette var et virkelig intervju. La makkeren komme med utfyllende spørsmål som du også svarer på. 9: Gjør det samme for din makker: Still spørsmålene vedkommende gjerne vil bli stilt om sitt prosjekt, og finn egne, utfyllende spørsmål. Ta notater fra din makkers svar og gi dem til vedkommende. 10: Les gjennom notatene du har fått fra din makker. 11: Få et råd fra din makker om hvordan du bør legge opp arbeidet med teksten. Hvor bør du f.eks begynne? 12: Gjør det samme for din makker: 13: Legg opp en realistisk arbeidsplan: Når skal du få gjort dette? Skriv planen ned. 14: Gi arbeidsplanen til din makker. Ta vel i mot vedkommendes tilsvarende plan, og sørg for å purre ved deadline.