FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Grete Haaland Sund HiAk,
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
På vei mot ny utviklingsplan
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Snart klar for videregående skole
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR Ny GIV
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Læreplaner i matematikk
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Time vidaregåande skole
Ta fag fra videregående skole
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hildegunn Støle Lesesenteret
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utviklingsplan for FYR-arbeid
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fagforbundet Vest-Agder
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Velkommen til Apalløkka
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kapittel 14: Tale og lytte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Utskrift av presentasjonen:

FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole UKE 47 FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole

Dette er Jessheim videregående skole Bygget i 1972, ny skole 2017 8 utdanningsprogram 240 ansatte 1150 elever på hovedskolen 60 elever på Ullersmo fengsel Knutepunktskole for barnevernet Grunnskoleavdeling 200 elever i voksenopplæring på 10 ulike tilbud Har en aktiv regional rolle blant annet knyttet til Fagnettverk, NyGIV/IKO, PTF og FYR Tett samarbeid med Ullensaker kommune

Skolens overordnede målsetting Alle elever opplever mestring og opplevelsen av å lykkes ut fra egne forutsetninger Alle elever forlater Jessheim videregående skole med en planlagt kompetanse

Tiltakene i skole og skole/arbeidsliv må tilpasses behovene til alle ungdommer

Samarbeid med ungdomstrinnet Utdanningsvalg Rådgivernettverk Arbeidslivsfag Forsering av fag Praktisk matematikk NyGIV Bruk av IKO-modellen Lærersamarbeid Sommerskole Annet

Satsing mot frafall Tiltak som virker Engasjerte og modige ledere, lærere og rådgivere Tett kontakt med foresatte - også til elever over 18 år Tett kontakt med lokalt arbeidsliv og andre aktører utenfor skolen Klasseteamsamarbeid Bruk av IKO modellen Mer praksis i opplæring Se fag i sammenheng – yrkesretting og relevans Bruk av alternative opplæringsarenaer Tilbud til de som ikke lykkes i et vanlig skoleløp Følge opp elever med stryk i fag og ny eksamen Intensivkurs

FYR i alle læreplaner i fellesfag Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing FYR i alle læreplaner i fellesfag   Faget er et fellesfag for alle utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Opplæringen skal derfor gjøres mest mulig relevant for elevene ved å tilpasses de ulike utdanningsprogrammene.

Yrkesretting og relevans Ledelse og organisering Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Yrkesretting og relevans Ledelse og organisering Forankres i skolens plandokumenter og satsinger Prioriteres i felles samarbeidstid Planleggingsdag på våren – når fag og timefordelingen er klar Fagmøter for fellesfag/programfag Alle inn mot tverrfaglige prosjekter Prioriterte fag Utveksle planer med tematikk Fellesfagopplæring i tilknytning til verksted/på verksted Da møtes fellesfaglærere og programfaglærere daglig Fellesfaglærere med timer på verksted Systematisk bruk av klasseteammøter Fra resultater til tiltak Kontinuitet 

Årshjul klasseteammøter Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Årshjul klasseteammøter Andre planleggingsdag Begynnelsen av september – fokus på skolestart Tidlig i november – fokus på midtveisvurdering Desember – orden og atferd Midt i januar – fokus på halvårsvurdering Mars – fokus på midtveisvurdering og veien mot sluttvurdering Sluttspurten og orden og adferd

Felles planleggingsdag - vår Alle klasseteam bruker ½ dag på å utvikle/videreutvikle felles planer/temaer knyttet til yrkesretting og relevans Team på yrkesfag bruker hele dagen til dette arbeidet

Vg1 elektrofag - vurderingsuke Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Vg1 elektrofag - vurderingsuke Utdrag fra beskrivelse av tverrfaglig samarbeid   Dette dokumentet tar sikte på å beskrive et tverrfaglig prosjekt som elevene i 1. elektro skal gjennomføre i vurderingsuka i høst. Idéen er at elevene på forhånd skal lage en liten modell med elektriske komponenter, som de så kan bruke under vurderingsuka. Elevene skal kunne spenningssette modellen med batteri og gjøre elektriske målinger på den. Resultatene skal de så sjekke mot beregnede verdier. Her vil en enkelt kunne finne punkter som korresponderer mellom programfagene og matte/naturfag. Så skriver elevene en rapport fra prosjektet (norsk) Deretter skrives en sammenfatning av rapporten på engelsk. Under vurderingsuken bruker man ½ dag matte og ½ dag programfag til å gjennomføre forsøket.

Fra felles temaplan Helse- og oppvekst Vg1 helse, matematikk, naturfag Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Fra felles temaplan Helse- og oppvekst Vg1 helse, matematikk, naturfag 40 Tema Helse Matte Naturfag Felles 41 Tema uke “kosthold” “Super size me” Registrering og vurdering av eget kosthold og fysisk aktivitet Energiberegning Forsøk med rapport (Eggeskall og brus) Besøk på treningsstudio 42 Hygiene Smitte Prosentberegning Dyrking av bakterier   43 Immunforsvar Celler og vev i mikroskop 44 Undersøkelse av håndhygiene Formler for vekst av bakterier Prosjekt håndhygiene Besøke mattilsynet?

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Eksempel på undervisningsopplegg Matematikk og produksjon Vg1 TiP «Verktøykasse»

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Læreplanmål – 1YP Tal og algebra gjere overslag over svar, rekne praktiske oppgåver, med og utan tekniske hjelpemiddel, og vurdere kor rimelege resultata er tolke og bruke formlar som gjeld daglegliv, yrkesliv og programområde rekne med forhold, prosent, Geometri bruke formlikskap, målestokk og Pytagoras’ setning til berekningar og i praktisk arbeid løyse praktiske problem som gjeld lengde, vinkel, areal og volum rekne med ulike måleiningar, bruke ulike målereiskapar, og vurdere målenøyaktigheit tolke og framstille arbeidsteikningar, kart, skisser og perspektivteikningar knytte til yrkesliv, kunst og arkitektur Økonomi gjere lønnsberekningar, budsjettering og rekneskap ved hjelp av ulike verktøy

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Gjennomføring 1YP (ca 12 timer) Elevene måler og lager modellen i papp. Monterer denne. Utregninger av kassen gjøres etter at modellen er ferdig montert. Små tester underveis for å sjekke hva vi har lært. Modellen av verktøykassen i papp skal være godkjent av programfaglærer.   1TIP (ca 15 timer) Elevene skriver arbeidsplan. Utfører arbeid, etter plan og arbeidstegning / modell. Vurderer eget arbeid. Skriver avviksrapport.

Elevenes kompetanse etter endt arbeid Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Elevenes kompetanse etter endt arbeid Eleven skal ha lært i 1 YP omgjøring målinger areal volum prosentregning.   1TIP Tekniske ferdigheter, nøyaktighet, selvstendighet, samarbeidsevne og kommunikasjon inngår i produksjonsarbeid.

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Norsk på Byggfag

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Instruksjon av praktisk arbeid – prosess fra forberedelse til ferdig produkt Samarbeid – Vg1 Bygg og anleggsteknikk og norsk Om undervisningsopplegget (rammer) Praktisk instruksjon av et yrkesrettet arbeid som eleven har lært å utføre. Det kan f.eks være maling, tapetsering, vegg- eller gulvbelegg på våtrom Tverrfaglig samarbeid mellom norsk og programfag i BA Det er en stor fordel viss norsklærer kan være på verkstedet og la elevene instruere der. I programfaget får elevene nødvendig bakgrunnskunnskap om sikkerhetsutstyr og bruk av verktøy (HMS-kurs) I norskfaget skal elevene formidle kunnskap de har fått om materialer, gjennomføring av arbeidsprosessen, utstyr, verktøy, planlegging av tidsbruk og sikkerhetsutstyr. Sluttproduktet er en muntlig instruksjon for den som ikke kjenner faget og arbeidsprosessen. Vurdering i muntlig del av norskfaget

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Programfag og norsk Programfaget I programfaget har elevene hele tiden nye praktiske oppgaver, av kortere eller lengre varighet. Ved praktiske øvelser får elevene innsikt i prosesser fra begynnelse til slutt, forberedelser til arbeidet, selve prosessen og sluttarbeid. Norskfaget En viktig del av læringsarbeidet er å kunne forklare hva man har gjort. Norskfaget kan bruke repetisjon av prosesser og ferdigheter i programfag til å styrke elevens fagkompetanse. Norsklærer kan få vite hva elevene arbeider med til enhver tid i programfag. Det er en stor fordel at norsklærer er innom klassen for å se hva de arbeider med, spørre hva de gjør, og høre på instruksjoner og spørsmål som programfaglærer stiller til elevene underveis.  

Læreplanmål i norsk Eleven skal kunne mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører bruke fagkunnskap fra eget utdanningsprogram i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner

Gevinst av skolens satsing på Yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing Gevinst av skolens satsing på Yrkesretting og relevans Veldig god tilbakemelding fra elevene Det er blitt en naturlig og ønsket del av både organisering og innhold i undervisningen Mer deling på «kryss og tvers» Våre elever – Finner tiltak og feire sammen Bedre resultater – eksempel fra der FYR virker best Inntak TP 2011/2012 75% av elevene på TP hadde snitt under 3 ved inntak (snitt 2.7) – 40 av elevene hadde 1 eller 2 i matematikk. Relativ karakterutvikling i matematikk på +0.4. Alle elever med ett unntak fullfører og består Relativ karakterutvikling for BA og TP er +0.58 og + 0.62

Jessheim videregående skole ved John Arve Eide og Kristina Samsing FYR – Jessheim vgs Engelsk: Christian Andresen, Aksel Lund Pedersen Norsk: Arnleif Haram Matematikk og naturfag: Ronny Birkeland/Janne Sorsell Koordinator: Kristina Samsing