Den store parkeringskonferansen Mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Drivkraft for fremtidsrettede energiløsninger Enova SF Virkemidler og støtteordninger for boliger Sverre I. Heimdal Enova SF Oktober 2012.
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Finansieringsordninger
Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Den store parkeringskonferansen 23.—24. mai 2013
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
1 Ny parkeringspolitikk ved NTNU Status - november 2013 LOSAM UL.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Høgskolen i Telemark 1.Studentopptak 2.Tre strategiske satsinger på tvers – status nå: 1.E-læring 2.Entreprenørskap 3.HiT sin miljø- og verdibaserte plattform.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Eksempel 4: Smart transport
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Nytt fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Tilbudskonferanse Rv 23 Linnes - E18. Planområdet Rv. 23 binder sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud Hovedinnfartsåren mot Drammen fra Røyken og Hurum.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Rullering av Regional transportplan
Regional areal- og transportplan for Bergensområdet
Utskrift av presentasjonen:

Den store parkeringskonferansen 23. -24. Mai 2013 Velkommen til Vegdirektoratet. En stor glede å ønske velkommen Hyggelig at så mange har meldt sin interesse, til denne konferansen som vi arrangerer sammen med Virke og NORPARK. I morgen – er det i Virkes lokaler. Staten har imidlertid også en rolle særlig knyttet til fastsetting av lover og forskrifter og forvaltningen av disse. Det kan også gjelde fastsetting av andre rammebetingelser som for eksempel knyttet til skatteregler. faglig sektoransvar.

Klimamål Oppfordre kommunene til å utvikle en helhetlig parkeringspolitikk, og gi dem adgang til å kreve at parkeringsarealer utenfor kommunal grunn ilegges avgift. Regjeringen har oppfordret kommunene til å utvikle en helhetlig parkeringspolitikk. Det er derfor grunn til å sette parkering på den faglige dagsorden. 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Nasjonal transportplan Regjeringen har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Satsingen i byområdene innebærer en rekke tiltak: Innføre helhetlige bymiljøavtaler for utviklingen av transportinfrastrukturen og transporttilbudet i byområdene. Avtalene skal inneholde mål og virkemidler for økt kollektivandel, sykling og gange, tiltak for redusert bilbruk og overordnede arealføringer som bygger opp under miljøvennlig transport. Mål – vekst i 9 storbyområdene Regjeringen forventer at dagens bypakker reforhandles og erstattes av nye helhetlige bymiljøavtaler. Avtalene skal inneholde….. Hvilken rolle parkeringsrestriksjoner bør ha i slike avtaler vil være et tema framover Parkering er et viktig virkemiddel for å oppnå flere samfunnsmessige mål. Det kan være redusert luftforurensning, mindre kø, bedre trafikkavvikling, mindre klimagassutslipp, et kvalitativt bedre byliv, revitalisering av bysentrum, frigjøring av vegareal til sykkelanlegg, varelevering og annen offentlig bruk. Avveininger mellom ulike mål og hensyn vil være av politisk karakter. For konferansen er det en målsetting at beslutningsgrunnlaget for slike avveininger er basert på gode kunnskaper og erfaringer om den betydningen parkeringsreguleringen har for trafikken og samfunnet for øvrig. 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Utdrag fra Nasjonal transportplan 9.9.4 Parkeringsrestriksjoner Parkeringsavgifter og tilgang til parkeringsplasser har stor betydning for bilbruken. Parkeringsbegrensning bør derfor i større grad brukes som trafikkregulerende virkemiddel. Gjennom plan- og bygningsloven kan kommunene regulere antall parkeringsplasser i nye planer. Offentlige virksomheter bør være et forbilde ved å ha et begrenset antall og avgiftsbelagte parkeringsplasser til sine ansatte der kollektivtilbudet er godt. Men NTP sier ikke noe om: Forslaget til parkeringslov Forslag om ny felles parkeringsregulering Samferdselsdepartementet har utarbeidet et forslag til parkeringslov, som har vært sendt på høring. Loven ville ha gitt kommunene hjemmel til å vedta at det innenfor et nærmere avgrenset område bare kan tilbys parkering mot betaling. Vegdirektoratet var positiv til forslaget. Mange andre høringsinstanser var negative. Forslaget er ikke omtalt i NTP (politisk dødt?). Jeg tror at mange har sett fram til et nytt felles regelverk om parkeringsregulering, der bestemmelser for offentlige og privat virksomheter er harmonisert. En arbeidsgruppe la fram et forslag i 2006. Etter en høringsrunde har Samferdselsdepartementet arbeidet med en oppfølgning. (Forskriftsendringer vil bli foreslått og sendt på høring.) Siden saken ligger i departementet, har vi ikke lagt inn noe eget programpunkt knytte til denne saken. 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Aktuelt tema – snart høring om felles offentlig og privat vilkårsparkering Vi vil at parkeringspolitikken skal være bygget på kunnskap. En viktig hensikt med konferansen har vært å gjøre opp kunnskapsstatus for ulike virkemidler knyttet til parkering. Noe av det vi har gjort kommer på neste bilde. http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=57386 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Nyere FOU-prosjekter Grunnlagsdata om parkering i byområder. Registreringer av tilbudet og parkeringens priselastisitet. TØI rapport 1206/2012 – VD oppdragsgiver Opplegg for identifisering av en helhetlig parkeringspolitikk AsplanViak AS og NTNU – VD oppdragsgiver Klimagassreduserende parkeringspolitikk NTNU skriftserien nr. 4 – 2012 – Transnova støttet Effekter av parkeringsavgift for ansatte i Vegdirektoratet TØI rapport 1225/2012 - VD oppdragsgiver Vi vil at parkeringspolitikken skal være bygget på kunnskap. En viktig hensikt med konferansen har vært å gjøre opp kunnskapsstatus for ulike virkemidler knyttet til parkering 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Parkeringsavgift Vegdirektoratet Vi feier for egen dør Parkeringsavgift Vegdirektoratet 25 kr, du må gå til automaten og kan betale for maks 5 dager av gangen 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Transport all arealbruks mor 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Deltagersammensetning Status per 20. mai Antall % Kommuner 20 Parkerings-selskaper 17 Statens vegvesen regionene 12 Statens vegvesen Vegdirektoratet 13 Undervisning/Forskning 4 Andre offentlige 3 Konsulenter 9 Andre 10 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Behovet for å begrense parkeringens fotavtrykk Vi vil ikke ha det slik: En bestseller i USA: «Rethinking a lot» Svar: Solceller over parkeringsplass som både gir energi og skygge 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen

Vi ser fram til to spennende dager. Festplassen i Bergen med biler og uten etter ombygning 11.05.2013 Velkommen til Den store parkeringskonferansen