Ved psykolog Øystein Teigre,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Litt mer om PRIMTALL.
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Bokpresentasjon Bergen
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Utfordringer i familien
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ved psykolog Øystein Teigre, Undervisningsprogrammer for Skoler, Barnehager Og Faginstanser, - laget i tiden som PP - leder i Ringerike kommune Ved psykolog Øystein Teigre, ”En Komplett Pakke” med i alt 674 Power Point slides. Aktuelle Tema Innen Området Emosjonell Og Sosial Utvikling

Innholdet Er Bygget Opp I Form Av 8 ”Serier”med Mange Moduler I Hver Serie Hver Serie Har En Rekke Aktuelle Tema, her kalt moduler. Hver Modul Kan Bestilles for Seg Eller Sammen Med Andre.Tallene i parentes angir modulens størrelse.

Formålet Med Seriene: Gjøre noe tidlig Forstå sammenhengen mellom læring, emosjonell og sosial utvikling Forstå lærerens muligheter og betydning Se sammenhengen til de store samfunnsproblemene Foreldre mer involvert i elevenes skolegang Flinkere unger fordi de blir ivaretatt følelsesmessig Tilfredse lærere fordi de samspiller optimalt med foresatte Mer positiv oppdragelse Barn med samspillsferdigheter, somkan leve sammen med andre Mindre vold –mer ivaretakende samfunn

Undervisningen Er Basert På Det Nyeste Innen Anerkjent Forskning Innholdet I Modulene Er:

Modul 3:Proaktiv lærer: Å være grensesetter og los (41-51) Serie 1:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 1:Hvordan fremme samarbeid med foreldre for å fokusere pedagogiske og emosjonelle behov(1-22) Modul 2:Hvordan kommunisere og bygge relasjon for et positivt samarbeid med foresatte(22-41) Modul 3:Proaktiv lærer: Å være grensesetter og los (41-51) Modul 4:Å bygge sosial kompetanse/god oppførsel ved ros,oppmuntring,grupper og møter(51-65)

Serie 1:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse Serie 1:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 5:Bruk av incentiver,etablere mål,finne forsterkere,annerkjennelse,feiring i team og grupper og de viktige prinsippene(66-81) Modul 6:Takling av ”vanskelige” barn,ignorering,losing,naturlige og logiske konsekvenser og tid ute(serie 1:82-96+serie 2,1-39) Modul 7:Utvikling av en plan for handlingsrekkefølgen,synliggjøring og en konkret effektiv metode(41-46)

Serie 2:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse Serie 2:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 8: ADHD; tre modeller for forståelsen,hva trenger de ,hva virker,historien,spesifikke og effektive tiltak,medisiner og langtidstudier(46-64) Modul 9: Syv –punkts plan for tiltak til elever med alvorlige selvreguleringsvansker(65-75) Modul 10:Samarbeid med foresatte om en oppdragelsesplan,nødvendig formidling,hvordan skal vi si at han ikke er ”god” og bevege oss fra disiplin til selvutvikling?(76-85)

Serie 2:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse Serie 2:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 11:Program for problemløsing og konflikthåndtering,forskning,hva er problemet,løsning,konsekvens,hva er beste løsning,implementering og 17 tips. (86-102) Modul 12:Å klare å være og å få en venn,starte en samtale ,gå inn i leken,etablering av vennskap,lek,rollespill og aktiviteter, hva skolen og lærere kan gjøre(serie 3,1-19)

Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 12(fortsatt)Hva du skal gjøre når det har skjedd noe riktig dumt;formidling til foreldre,hva og hvordan,balanse i ansvaret,skape forpliktelse hos foreldrene,-ny oppsummering av vennskap i dette perspektivet (20-24)

Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?”(Basert På Carolyn W. Strattons Forskning. 3-10 Års Gruppa) Modul 13:Følelser, hva er emosjonell kontroll,faktorer som bestemmer,hva du som lærer kan gjøre,språk,lek og metoder,stadiene i et raserianfall,radar for utløsere,foreldresamarbeid igjen..og tips for kontroll av følelser(25-46) Modul 14:Grensesetting i et relasjonsperspektiv,basis for intervensjon,tid,sted,virkemidler,redefinering av samspill,bekrefting,stopping,førkontroll,herog nåkontroll,etterkontroll og valg av strategi (47-57)

Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse? Modul 15:Hvorfor blir barn drapsmenn?Forskning ,eksempler fra media,drap på artsfrender,preging,modellæring og identifikasjon,interessekonflikter,fagforeninger,oppsiktsvekkende sammenghenger,militæret,media,forskning fra 2,verdenskrig og Grossmanns resultater og hva vi må gjøre(58-76)

Serie 3. Modul 16: Skoleomfattende planer.Helhetlig,gjennomgripende og sammenhengende praksis i en skole,kollektiv bevissthet,hva er å planlegge;teori, kollektiv solidaritet og identitet,prinsipper og 6 punkter til innhold i en plan,tiltakene,implementering og et kartleggingsverktøy(77-102)

Serie 3:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse?” Modul 17:MobbingI(Dan Olweus) -viktige, nødvendige og tilstrekkelige tiltak, basis for tiltak,skolenivå, system/klassenivå, individnivå, andre virkemidler(103-113)

Serie 3+4:”hvordan Fremme Barns Sosiale Og Emosjonelle Kompetanse? Modul 18: Mobbing II ( Erling Roland ) Strategisk plan,forebygge og takle,PPT’s to samarbeidsmodeller,Kjernemodellen, Individ-gruppe,Implementering felles faglig konsept,Å tegne ”feltet”,Modellmakt-Publikum Lover i elevkollektivet,Frastøting og tiltrekking, Samvittigheten,Familiene..kraft ? med feltet,Systemtransport,Forskning om klasser,Den sosiale gaffelen

Hva en må passe på,Forebyggende systemarbeid,Konfliktarbeid –elev, Sende ”godhet”,Repertoar av ferdigheter,Prinsipper,Første tiden i skolenSamarbeid,begrensninger,”Det helt alminnelige”,Konferanser,Problemløsende innfallsvinkel,Korrigering i klassen,Konkret takling av mobbing,Hva gjør vi når det ikke går ?(serie3,bilde 114-134+serie 4,1-71)

Serie 5. Modul 19:Unge Jenter i Konflikt, Statistikk og normer,Hva styrer jentene: Mønster og status,Triggere, seksualitet og kamp,Gangster eller Berte?(1-21) Modul 20:En lovende modell for tiltak i skolen for ADHD-barn: ”The Irwin model”,5 trinn med oppstart, poengsystem for forsterkning, kommentarer og forskningsresultater(22-39)

( SERIE 5 ) Modul 21: Møtene” som arena for tverretatlig og tverrfaglig praksis?Dagens situasjon,hvorfor det blir ustrukturert,veien videre i ikke-optimalisert organisasjon, virkemidler,mål som fyrtårn for praksis, 5 teser for aktørene, møtetyper, mål, dynamikk, prosess og faser,ansvar eller ansvarsoppsmuldring?(40-69) Modul 22: ”Trinnplanen” som systematikk for tverretatlig og tverrfaglig samarbeid(70-77)

Serie 6.1 Modul 23: Om pedagogikk og skolebygg (står i læreplanen)skolens ”onde heks”,rykk fram til start,muligheter,organisering,rammer og kriterier for læringsareal,inneklima,gode utviklingsprosesser og brukermedvirkning,skolen som kultursenter,kreativitet,læringspyramiden og gevinstene ved modellen (1-35)

Serie 6.2 Modul 24: Grensesetting og stefamilieproblematikk,prinsipper for grensesetting,basis,definere forholdet vårt,traume eller skade,hva er gode og dårlige foreldre,viktige aspekter og faser i skilsmisser,oppløse for å reetablere forhold,smerte hos unger,typer reaksjoner,mål og veier å gå,ferdig familie i fanget,forskning om holdninger og prinsipper i arbeidet vårt,komplekst,”evig mål”(1-38)

Serie 7(om traumer og kriser) Modul 25: Om Barns vekst og Utvikling, oversikt over tema, utvikling av IQ, behovsbarnet, Flynn-effekten, The User-Dependent Brain”, barn i risiko (1-12)

Serie 7, Modul 26:Ny viten fra empiri og Forskning,Dual representation theory,VAM,SAM,Traumer og hukommelse,Hippocampus og Amygdala,Vurdering av sorg og traumer,diskobrann,forhold til skolearbeid,Defusion og Debriefing,forskning og kritikk,Metoder;TFT,EMDR,andre spesifikke teknikker (13-65)

Serie 8. Modul 27:Viktige momenter i krise og traumetakling,mål,akuttfasen,langtids-opplegg,aktivering,minner,kontroll, mening,religion,skyld,hjelpeløshet,ulike typer kriser,forhold som påvirker, bearbeiding,organisering,innhold i et godt tilbud (1-20)

Serie 8. Modul 28: Stressmestring og egenomsorg,begrepsforståelse,konsekvens for arbeidsplasser og produksjon,kartlegging,psykososial belastning, mestring,metoder(20-32)

Serie 8. Modul 39:Oppfølging etter selvmord,forskning,det spesielle og det felles i sorgen,søsken,hvem underprioritres,hvem klarer seg,”The Mystery of The Health”,(33-41)

Serie 8. Modul 40: Konkrete metoder i arbeid med barn og ungdom, ord, bilder, ritualer,musikk,lys og...mennesker (42-53)

Serie 8 Modul 41:Buddhistisk metode for problemløsing