for norsklærere på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Teknologi i klasserommet
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
for norsklærere på ungdomstrinnet
FYR Ny GIV
Roman- og novelleanalyse
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet KRISTIANSAND.
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet STAVANGER.
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Framtida nå – les og forstå!
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Resonnerende tekst.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
som eksamensbesvarelse
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utskrift av presentasjonen:

for norsklærere på ungdomstrinnet Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet OSLO H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Litterær vårsamling H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Hva leser ungdom i alderen 13 – 15 år? Marte Storbråten Ytterbøe, Deichmanske bibliotek

More years than you can bear. You’re only young once, they say, but doesn’t it go on for a very long time? More years than you can bear. Hilary Mantel

Betydningen av å være en god rådgiver

Hva leser ungdom?

(Forbudt) kjærlighet Sick lit Sport Spenning Fantasy Fra virkeligheten

Anbefalinger på nynorsk

God ungdomslitteratur

Inn i teksten – om kreativ skriving Harald Ødegaard, Engebråten ungdomsskole, Oslo

”Jeg hater å skrive!” ”Hvorfor skal jeg lære meg å skrive fortellinger? Jeg har ingen planer om å bli verken forfatter eller journalist. Det verste jeg vet er disse skriveoppgavene i norsktimene. Og hvorfor må vi lese alle disse kjedelige bøkene?” (Jonas, ”Klasse 10B”)

Kreativ skriving handler om.. Kreativ skriving handler om å la elevene jobbe med tekstskriving på en slik måte, at de blir bedre, mer fantasifulle, nyanserte og bevisste skrivere. Kreativ skriving handler om å la elevene leke seg med teksten, uten at de lar seg overstyre av regler for form og sjanger. Kreativ skriving handler om at elevene skal tilegne seg ferdigheter, skriveteknikker og basiskunnskaper som gjør dem i stand til å skrive særegent og med sitt eget uttrykk. Kreativ skriving handler om å trene elevene til å bli mer konstruktive i kritikken av egne tekster, slik at de får et bevisst forhold til egen skriveprosess. Kreativ skriving handler med andre ord om å videreutvikle skribenten og fortelleren i eleven.

Hva sier læreplanen? Læreplanen fokuserer på skriving i alle fag. I norskfaget handler dette blant annet om å lære elever strategier for å planlegge, utforme, revidere og ferdigstille tekster. Om grunnleggende skriftlige ferdigheter sier læreplanen: ”Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tekster som er tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier.” Om kreative tekster sier læreplanen: ”Skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium.”

Hva sier Udir? Informasjon om eksamen i norsk våren 2014 (sist endret 05.03.2014) Hva er kreative tekster? Kreative tekster er ikke én teksttype, men et samlebegrep. Det kan innebære å fortelle og dikte, eller å reflektere og prøve ut tanker. I opplæringen leser elevene svært mange tekster som viser språklig kreativitet, både skjønnlitteratur og ulike former for sakprosa. Noen av langsvaroppgavene til eksamen ber om en kreativ tekst. Disse oppgavene er mer åpne for individuelle løsninger enn de tidligere essay-, novelle- og kåserioppgavene.

Faglig bakgrunnsstoff Kapitlet Kreativ skriving er forankret i metoden prosessorientert skriving, en toneangivende retning innenfor skrivepedagogikken. I tillegg støtter kapitlet seg på Skrivesenterets skrivepedagogiske prinsipper. Kapitlet er bygd opp slik at eleven blir geleidet gjennom tre faser i skriveprosessen, fra idé til ferdig tekst: Før du skriver Mens du skriver Etter at du har skrevet

Utfordringer Den store utfordringen med å jobbe prosessorientert, er knyttet til organisering og tidsbruk. Det stilles krav til god planlegging, for prosessorientert skriving innebærer et systematisk og strukturert arbeid med tekstene, slik at de ulike fasene under skriveprosessen blir ivaretatt. Vurderingsarbeidet kan også by på utfordringer, for hvordan vurderer man kreativitet? Er det lærerens subjektive skjønn og den berømmelige ”x-faktoren” som gjelder? Hvilke kriterier og kjennetegn på kreativitet skal man presentere for elevene?

Om kapitlet Harald Rosenløw Eegs erfaringer som forfatter er en integrert del av kapitlet, og hans stemme bidrar gjennom hele kapitlet med metodiske tips og skrivefaglige råd. Eksempelteksten Torghandel er en anonymisert elevtekst. Elevteksten er mer virkelighetsnær for elevene å forholde seg til enn en tekst skrevet av en forfatter. Elevenes egen skriving kan virke mindre skremmende når de ser hva andre elever har fått til før. Ved hjelp av teksten får elevene et praktisk innblikk i hvordan en tekst utvikler seg i løpet av de ulike fasene av skriveprosessen, fra ide til ferdig tekst. Kapitlet har et mangfold av oppgaver knyttet til delferdigheter. I lærerveiledningen er det et stort utvalg differensierte skriveøvelser som passer til de ulike delene av skriveprosessen.

Oppgave Husk ordene

Oppgave Tegn en påfugl

Delferdigheter Elevene må utvikle ulike skrivestrategier for å bli kompetente skrivere. I kapitlet Kreativ skriving vektlegger vi derfor arbeidet med å øve på ulike delferdigheter: 1. Før du skriver Idemyldring Disposisjon Handlingsgang 2. Mens du skriver Skrivesperre Respons 3. Etter at du har skrevet Revisjon Språkvask

Kjennetegn på kreativitet En innledning som for eksempel skaper nysgjerrighet eller undring Bruk av pangstart som fanger leserens oppmerksomhet Bruk av parallellhandling Originalt plot En oppfinnsom eller intrikat handlingsgang Et overraskende vendepunkt Levende miljøskildringer En overraskende avslutning Bruk av litterære og språklige virkemidler som tilfører teksten noe ekstra Teksten avslører gradvis nye hemmeligheter Fortellinger i flere lag

”Hvis jeg bare hadde visst!” ”Hvorfor har ingen lært meg disse teknikkene før? Jeg har alltid jobbet hardt med tekstene mine, men det har aldri gitt resultater. Det er først nå jeg forstår hvordan jeg skal jobbe med tekstene mine for at de skal bli bedre.” (Svein, NyGiv-elev)

Ikke glem… ”Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)

Vel hjem! H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no