Plusskommuneprosjektet Foredrag i Nordkapp Og Vest-Finnmark 25 og 26 januar 2005
Bakgrunn Målsetting Vellykket i forhold til folketallsutvikling Vellykket i forhold til bedriftsetablering og sysselsettingsutvikling Vellykket i forhold til kommuneøkonomi Produsere kunnskap om kjennetegn ved plusskommuner utover ressursgrunnlag, geografi m.m. Forklare hvilke prosesser som opprettholder/skaper disse kjennetegn Være et innspill til ny stortingsmelding om regionalpolitikken
Datagrunnlag/metode Analyse av statistikk Beskrivelse og enkel analyse av kommunenes plangrunnlag Intervjuer med personer fra kommunene, andre offentlige myndigheter, næringsliv og lag og foreninger Bilder
Kommunene Kjennetegn Leksvik kommune Øystre Slidre kommune Alvdal kommune Hemne kommune Engerdal kommune Vågå kommune Vikna kommune Båtsfjord kommune Befolkningsutvikling Sysselsettingsutvikling Pendling Utdanning og kompetanse Indeks for levekårsproblemer Likestillingsindeks Kommuneøkonomi
Befolkningsutvikling 1951-1990 Kommune /år 1951 1960 1970 1980 1990 Alvdal 2569 2610 2717 2441 2434 Øystre Slidre 2886 2793 2744 3017 3120 Hemne 3612 2161 4026 4282 4295 Leksvik 2997 2913 2979 3454 3589
Befolkningsutvikling Hemne 1990-2020
Sysselsettingsutvikling Panda Kommune 1997-2002 (2001) i % Alvdal 3.5 Øystre Slidre -2.6 Hemne -4.8 Leksvik -6.2 Engerdal 7.0 Vågå -2.9 Vikna 11.8 Båtsfjord 5.3
Pendlingens betydning
Levekårsindeks – samlemål for 7 delindekser Andel som mottar sosialhjelp Andel som mottar uføretrygd Andel som mottar attføringspenger Andel som mottar overgangsstønad Antall voldstilfeller pr. innbygger Arbeidsledige pr. innbygger Alderstandardisert dødelighet
Levekårsproblemer 2003 Kommune Levekårsindeks 7 indikatorer Alvdal 3.3 Øystre Slidre 3.4 Hemne 7.4 Leksvik 6.3 Engerdal 2.9 Vågå 4.1 Vikna 8.3 Båtsfjord 7.9
Likestillingsindeks 2002 Barnehagedekning 1-5 år Antall kvinner pr. menn i alderen 20-39 år Utdanningsnivået til kvinner og menn Kvinner og menn i arbeidsstyrken (73%) Inntekt til kvinner og menn (2001) Prosentandel kvinnelige kommunestyre-representanter (1999)
Likestillingsindeks Kommune Nasjonal rangering på likestillingsindeksen Øystre Slidre 3 Alvdal 181 Hemne 356 Leksvik Engerdal 104 Vågå 372 Vikna 231 Båtsfjord
Utdanning og kompetanse Formell utdanning Øystre Slidre best av plusskommunene (12,5% med høyere utdanning) Realkompetanse 50 partnerskapsavtaler ”folk er dyktige til å håndtere snøen” ”man får mye gratis i en kommune som har en videregående skole”
Kommuneøkonomi 2001-2003 Brutto driftsresultat Netto driftsresultat Positivt brutto driftsresultat i Hemne Kommunen ”drives” bra Noe svakere kommuneøkonomi i Hemne Positivt netto driftsresultat i perioden Hemne – best kommuneøkonomi av plusskommunene
Oppsummering kjennetegn/resultater Plussegenskaper i Hemne Befolkningsutvikling + Sysselsettingsutvikling + Pendling + Levekår (+) Likestilling (-) Utdanning (+) Kommuneøkonomi +
Hva påvirker befolkningsutviklingen?
Analyse- og forståelsesmodell
Lokale sparebanker ”Sparebanken har vært med på all oppbygging og underskogen, men på de største prosjektene har vi blitt akterutseilt” ”lokal oppegående sparebank som tar risiko for små nyetablerere”. ”det er lettere å få gjennom ting, en kjenner folket og utfordringene og storbankene trapper ned ute i distriktene”.
Sosio-kulturelle forhold – noen uttalelser fra Leksvik konkurranseinstinkt fra gammelt av sterk sjølbevissthet og stolthet akseptabelt å lykkes i Leksvik er det industrielle ildsjeler og det er lite jantelov i Leksvik en vi-holdning i lokalsamfunnet folk er ærlige overfor hverandre folk trives i bygda og er lojale mot bedriften lite miljø som kjenner hverandre gir tette bånd folk er veldig stedbundne
Strukturkapital Unik posisjon – Lokale prosesser Kulturelle attraksjoner Ledende klynger Samhandling og strategiutvikling Aukrustsenteret Leksvikindustrien Visjon 2020 Beitostølen Resort Masterplanen Beitostølen/ Raudalen
Uttalelser fra Øystre Slidre samhandling kommune-reiseliv er preget av en tilgjengelig kommune der man snakker med representanter for næringen kommunen kjører gode planprosesser god samhandling mellom kommune, idrettslag og reiselivsnæring det er lite samhandling i næringsforeningen og folk savner et miljø
Humankapital Lederskap Fyrtårn Lojalitet og patriotisme Rekruttering av arbeidskraft
Relasjonskapital Eksterne nettverk Merkevare og profil
Relasjonskapital Øystre Slidre – noen uttalelser WC-arrangementene og andre arrangementer gode relasjoner til NRK, Skiskytterforbundet, pressen (også internasjonalt) i forbindelse med WC-arrangementene kjeder i reiselivsnæringen (Rica, Radisson SAS), også som partnere kjendiser Beitostølen har mange relasjonsbyggere som er kundeorientert – en suksessfaktor
Merkevare og profil Leksvik – Tett ved by’n, med industrien i fokus Øystre Slidre – ei trivelig bygd med storslått natur Alvdal - Sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover ”Der det vanskelige er en bagatell og det umulige en utfordring” (ass. ordfører Solan Gundersen) HEMNE?
Merkevare og profil de siste årene har vi vært bevisst på merkevaren. Folk forbinder kommunen med industri og dette åpner noen dører og har klar effekt (Leksvik) Beitostølen Resort - 4 fengende årstider merkevaren er sport (sporty folk), helse og solid (Øystre Slidre) Aukrustsenteret er en sterk plussfaktor og har gitt bygda et navn utad (Alvdal)
Sosial kapital Foreningslivet Tillit og gjensidighet Sammenheng mellom sosial kapital og tilvekst Fungerende næringsmiljøer har en sterk sosial kapital Et aktivt foreningsliv gjør kommunene attraktive å bo i Putnam Sosial kapital – Skaper bolyst, trivsel og framtidstro
Sosial kapital i Øystre Slidre – noen uttalelser Den sosiale kapitalen har sin basis i idrettslaget som også er en tung næringsaktør med alle sine arrangementer som drives av idrettslaget i samarbeid med næringslivet Idrettslaget står for lokal mobilisering og nettverk Idrettslaget tar tak, dugnadsånd og har kontakter Idrettslaget bidrar til utvikling av reisemålet, for eksempel skiskytterstadion som ble bygget på 4 mnd. idrettsarrangementer med voldsom dugnadsinnsats
Andre suksessfaktorer Tilfeldigheter ”vi har vunnet i lotto 3 ganger”
Alvdal – noen plussfaktorer Kommunal attraktivitet Dugnadsånd og patriotisme Målrettet lederskap Sterkere fokus på samarbeid Videreforedling av noen tydelige spisser Ser helhetsløsninger
Plusskommunene – Oppsummering deltakere i større regionale arbeidsmarkeder et robust og mangfoldig næringsliv orden i kommuneøkonomien sterkt lokalt engasjement og gründerånd, flere samfunnsentreprenører sterke allianser mellom lokale ildsjeler, næringsliv og kommune frivillige organisasjoner utgjør en stor kraft i utviklingsarbeidet og det er lett å mobilisere folk til dugnad attraktive bo- og livsvilkår patriotiske og lojale med sterk identitet og tilhørighet til egen kommune/grend opptatt av å bygge og vedlikeholde nettverk
Drivkrefter Rammebetingelser Kriser Positive holdninger og positive folk Lokal historie Sterkt behov for å skape og utvikle bedriften, grenda og kommunen (patriotene og ildsjelene) Patriotisme Ansvarsfølelse og ønske om å påvirke Arbeidsglede, nærhet og kameratskap Tjene penger?
Generell lærdom fra 4 kommuner Utarbeid et felles strategigrunnlag Synliggjør kvaliteter og fortrinn Ta vare på ildsjeler og ledere Bygg opp, styrk og vedlikehold den sosiale kapitalen Utnytt mulighetene i det regionale BAS Legg til rette for kunnskapsoppbygging Sirkulér den lokale verdiskapingen – bank Utnytt de positive sidene ved folks lojalitet og patriotisme