Plusskommuneprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Hva kjennetegner suksessfulle distriktskommuner
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Sørlandet Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Froland, Lillesand, Birkenes, Kristiansand, Søgne, Mandal, Vennesla, Songdalen, Marnardal, Audnedal, Lindesnes.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Medlemskap og mangfold
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Nordkapp og Vest-Finnmark Teorier og modeller om konkurransedyktighet.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Næringsutvikling og verdiskaping Kultur- og naturarv som utgangspunkt for verdiskaping og næringsutvikling Verdiskapingsprogrammet for kulturminner 4 år.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset Bydel Alna.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Plusskommuneprosjektet Foredrag i Nordkapp Og Vest-Finnmark 25 og 26 januar 2005

Bakgrunn Målsetting Vellykket i forhold til folketallsutvikling Vellykket i forhold til bedriftsetablering og sysselsettingsutvikling Vellykket i forhold til kommuneøkonomi Produsere kunnskap om kjennetegn ved plusskommuner utover ressursgrunnlag, geografi m.m. Forklare hvilke prosesser som opprettholder/skaper disse kjennetegn Være et innspill til ny stortingsmelding om regionalpolitikken

Datagrunnlag/metode Analyse av statistikk Beskrivelse og enkel analyse av kommunenes plangrunnlag Intervjuer med personer fra kommunene, andre offentlige myndigheter, næringsliv og lag og foreninger Bilder

Kommunene Kjennetegn Leksvik kommune Øystre Slidre kommune Alvdal kommune Hemne kommune Engerdal kommune Vågå kommune Vikna kommune Båtsfjord kommune Befolkningsutvikling Sysselsettingsutvikling Pendling Utdanning og kompetanse Indeks for levekårsproblemer Likestillingsindeks Kommuneøkonomi

Befolkningsutvikling 1951-1990 Kommune /år 1951 1960 1970 1980 1990 Alvdal 2569 2610 2717 2441 2434 Øystre Slidre 2886 2793 2744 3017 3120 Hemne 3612 2161 4026 4282 4295 Leksvik 2997 2913 2979 3454 3589

Befolkningsutvikling Hemne 1990-2020

Sysselsettingsutvikling Panda Kommune 1997-2002 (2001) i % Alvdal 3.5 Øystre Slidre -2.6 Hemne -4.8 Leksvik -6.2 Engerdal 7.0 Vågå -2.9 Vikna 11.8 Båtsfjord 5.3

Pendlingens betydning

Levekårsindeks – samlemål for 7 delindekser Andel som mottar sosialhjelp Andel som mottar uføretrygd Andel som mottar attføringspenger Andel som mottar overgangsstønad Antall voldstilfeller pr. innbygger Arbeidsledige pr. innbygger Alderstandardisert dødelighet

Levekårsproblemer 2003 Kommune Levekårsindeks 7 indikatorer Alvdal 3.3 Øystre Slidre 3.4 Hemne 7.4 Leksvik 6.3 Engerdal 2.9 Vågå 4.1 Vikna 8.3 Båtsfjord 7.9

Likestillingsindeks 2002 Barnehagedekning 1-5 år Antall kvinner pr. menn i alderen 20-39 år Utdanningsnivået til kvinner og menn Kvinner og menn i arbeidsstyrken (73%) Inntekt til kvinner og menn (2001) Prosentandel kvinnelige kommunestyre-representanter (1999)

Likestillingsindeks Kommune Nasjonal rangering på likestillingsindeksen Øystre Slidre 3 Alvdal 181 Hemne 356 Leksvik Engerdal 104 Vågå 372 Vikna 231 Båtsfjord

Utdanning og kompetanse Formell utdanning Øystre Slidre best av plusskommunene (12,5% med høyere utdanning) Realkompetanse 50 partnerskapsavtaler ”folk er dyktige til å håndtere snøen” ”man får mye gratis i en kommune som har en videregående skole”

Kommuneøkonomi 2001-2003 Brutto driftsresultat Netto driftsresultat Positivt brutto driftsresultat i Hemne Kommunen ”drives” bra Noe svakere kommuneøkonomi i Hemne Positivt netto driftsresultat i perioden Hemne – best kommuneøkonomi av plusskommunene

Oppsummering kjennetegn/resultater Plussegenskaper i Hemne Befolkningsutvikling + Sysselsettingsutvikling + Pendling + Levekår (+) Likestilling (-) Utdanning (+) Kommuneøkonomi +

Hva påvirker befolkningsutviklingen?

Analyse- og forståelsesmodell

Lokale sparebanker ”Sparebanken har vært med på all oppbygging og underskogen, men på de største prosjektene har vi blitt akterutseilt” ”lokal oppegående sparebank som tar risiko for små nyetablerere”. ”det er lettere å få gjennom ting, en kjenner folket og utfordringene og storbankene trapper ned ute i distriktene”.

Sosio-kulturelle forhold – noen uttalelser fra Leksvik konkurranseinstinkt fra gammelt av sterk sjølbevissthet og stolthet akseptabelt å lykkes i Leksvik er det industrielle ildsjeler og det er lite jantelov i Leksvik en vi-holdning i lokalsamfunnet folk er ærlige overfor hverandre folk trives i bygda og er lojale mot bedriften lite miljø som kjenner hverandre gir tette bånd folk er veldig stedbundne

Strukturkapital Unik posisjon – Lokale prosesser Kulturelle attraksjoner Ledende klynger Samhandling og strategiutvikling Aukrustsenteret Leksvikindustrien Visjon 2020 Beitostølen Resort Masterplanen Beitostølen/ Raudalen

Uttalelser fra Øystre Slidre samhandling kommune-reiseliv er preget av en tilgjengelig kommune der man snakker med representanter for næringen kommunen kjører gode planprosesser god samhandling mellom kommune, idrettslag og reiselivsnæring det er lite samhandling i næringsforeningen og folk savner et miljø

Humankapital Lederskap Fyrtårn Lojalitet og patriotisme Rekruttering av arbeidskraft

Relasjonskapital Eksterne nettverk Merkevare og profil

Relasjonskapital Øystre Slidre – noen uttalelser WC-arrangementene og andre arrangementer gode relasjoner til NRK, Skiskytterforbundet, pressen (også internasjonalt) i forbindelse med WC-arrangementene kjeder i reiselivsnæringen (Rica, Radisson SAS), også som partnere kjendiser Beitostølen har mange relasjonsbyggere som er kundeorientert – en suksessfaktor

Merkevare og profil Leksvik – Tett ved by’n, med industrien i fokus Øystre Slidre – ei trivelig bygd med storslått natur Alvdal - Sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover ”Der det vanskelige er en bagatell og det umulige en utfordring” (ass. ordfører Solan Gundersen) HEMNE?

Merkevare og profil de siste årene har vi vært bevisst på merkevaren. Folk forbinder kommunen med industri og dette åpner noen dører og har klar effekt (Leksvik) Beitostølen Resort - 4 fengende årstider merkevaren er sport (sporty folk), helse og solid (Øystre Slidre) Aukrustsenteret er en sterk plussfaktor og har gitt bygda et navn utad (Alvdal)

Sosial kapital Foreningslivet Tillit og gjensidighet Sammenheng mellom sosial kapital og tilvekst Fungerende næringsmiljøer har en sterk sosial kapital Et aktivt foreningsliv gjør kommunene attraktive å bo i Putnam Sosial kapital – Skaper bolyst, trivsel og framtidstro

Sosial kapital i Øystre Slidre – noen uttalelser Den sosiale kapitalen har sin basis i idrettslaget som også er en tung næringsaktør med alle sine arrangementer som drives av idrettslaget i samarbeid med næringslivet Idrettslaget står for lokal mobilisering og nettverk Idrettslaget tar tak, dugnadsånd og har kontakter Idrettslaget bidrar til utvikling av reisemålet, for eksempel skiskytterstadion som ble bygget på 4 mnd. idrettsarrangementer med voldsom dugnadsinnsats

Andre suksessfaktorer Tilfeldigheter ”vi har vunnet i lotto 3 ganger”

Alvdal – noen plussfaktorer Kommunal attraktivitet Dugnadsånd og patriotisme Målrettet lederskap Sterkere fokus på samarbeid Videreforedling av noen tydelige spisser Ser helhetsløsninger

Plusskommunene – Oppsummering deltakere i større regionale arbeidsmarkeder et robust og mangfoldig næringsliv orden i kommuneøkonomien sterkt lokalt engasjement og gründerånd, flere samfunnsentreprenører sterke allianser mellom lokale ildsjeler, næringsliv og kommune frivillige organisasjoner utgjør en stor kraft i utviklingsarbeidet og det er lett å mobilisere folk til dugnad attraktive bo- og livsvilkår patriotiske og lojale med sterk identitet og tilhørighet til egen kommune/grend opptatt av å bygge og vedlikeholde nettverk

Drivkrefter Rammebetingelser Kriser Positive holdninger og positive folk Lokal historie Sterkt behov for å skape og utvikle bedriften, grenda og kommunen (patriotene og ildsjelene) Patriotisme Ansvarsfølelse og ønske om å påvirke Arbeidsglede, nærhet og kameratskap Tjene penger?

Generell lærdom fra 4 kommuner Utarbeid et felles strategigrunnlag Synliggjør kvaliteter og fortrinn Ta vare på ildsjeler og ledere Bygg opp, styrk og vedlikehold den sosiale kapitalen Utnytt mulighetene i det regionale BAS Legg til rette for kunnskapsoppbygging Sirkulér den lokale verdiskapingen – bank Utnytt de positive sidene ved folks lojalitet og patriotisme