Framtidsperspektiver for barndommen i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
12. Oppsummering.
Hønefoss politistasjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
REKLAME.
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Sosiologi i barnehagen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
Lek og Læring i barnehagen
Sammensatte tekster ?.
Barnehagens samfunnsmandat
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Politisk påvirkning.
Barn og medier Kilder: Mathias Øhra (nettested)
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
3 situasjoner hvor du burde vurdere et billån – CompareKing.no.
Lekens egenverdi.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
En kontrakt som koster dyrt
Hvordan bruke presentasjonene
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kommunikasjonsformer
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Framtidsperspektiver for barndommen i Norge Samfunnet i fremtiden v/ Ronald Nolet

Kommersialisert barndom Spørsmålet en kan stille er: hvilke effekter har velstandsutviklingen på barna? Økt forbruk i samfunnet har også ført til økning av barnas forbruk Økt forbruk er i og for seg ingen direkte bekymring Bekymringen er knyttet til barnas samfunnsmessige og kulturelle posisjon Hvordan vil forbruket forme barna?

Det handler ikke kun om individuell utvikling, men i aller høyeste grad også om vårt framtidige samfunn Barn har fått utviklet egne livsstiler Dette reiser en rekke nye spørsmål: helsen, sosialisering, kommunikasjon mv. Barn veier mer enn tidligere Barn beveger seg mindre enn tidligere

Reklame Reklame rettet mot barn er i historisk sammenheng noe nytt Den er utspekulert Særlig TV reklame, knyttet til serier (Juleseriene bestemmer i stor grad hva barna ønsker seg til Jul) Pokemon, Digimon, samarbeidet mellom Disney Channel og MacDonalds osv. PC, sportsutstyr, deltakelse i dans, sport, ridning Game-cube, gameboy, playstation, X-boks, mobiltelefoner, Mp3 m.m.

Aggressiv reklame rettet mot barn, gjør noe med barna…. Noen leker er flyktige, andre varige Jojo er periodisk Lego, Barbie, for eksempel er varige Lekene kan inneha holdningsskapende funksjoner, men ikke alltid er budskapet bra Voldsleker, overklasse imitasjoner osv.

Flere og flere fritidsaktiviteter krever inngangsbilletter Dette har fått oppdragelsesmessige konsekvenser| Forbruket kan forstås som tingliggjøring Ekte følelser og relasjoner erstattes med ting Antallet/mengde ting betyr noe Kunst, klassisk musikk omsettes som potetgull og popmusikk Ulike markeder, men ingenting utenfor markedet

Konsekvenser av kommersialiseringen Det ligger kulturelle verdier til grunn for hvordan kommersialiseringen blir betraktet Moteklær betraktes som kommersielt Sportsutstyr betraktes som noe mer fornuftig Men…vandreturen i Himalaya er like kommersielt som Sydenturen Kulturelle kvaliteter ved et produkt influerer ikke på om de er kommersielle eller ikke Biblioteket er et ikke-kommersielt boktilbud Mens kjøp av Hamsun eller Donald er kommersielt

Kommersialisering innebærer at de frie goder blir færre Bruksverdiene omgjøres til bytteverdier Det settes en prislapp på det som oppfattes (også av barn) verdifullt Dette får konsekvenser for fordelingen I et kommersialisert samfunn må man ha penger for å delta Barn har historisk sett levd på almenningen: Skiløypene, løkkene, trærne og strendene De moderne lekeplassene koster penger

Dette kan føre til at unger blir fratatt fra å delta i leken Men også fra læring og utvikling som barnefellesskapet innehar Derfor er privatisering ikke bare positivt Og må vurderes fra område til område og gang til gang Barnas forbruk er ofte vendt mot øyeblikket Korte impulser (må ha det, bare må ha det…) Hurtige frekvenser og flimmer, setter preg på tenkningen og gjør læring problematisk

En digitale barndommen Kommunikasjons utviklingen etter 1945 fram til i dag har gått svært fort Norge ble samlet mer enn før under NRK Med sin trådløse sendinger kunne alle avkroker nåes Radioen får familien til å samles under kringkastningens vinger Radioen skapte fellesskap (felles begivenheter, felles referanser) Radioen ble nasjonsbygger nummer 1

Fra barnetimen til barne TV For barn representerte det nasjonale fellesskapet noe nytt Vi fikk en felles barnekultur Det ble et ritual å sitte ved radioen hver lørdag Hørespill og andre budskapsbringende programmer skapte en felles barneverden Tegneserier fikk en annen mottakelse i de norske hjem Den ble betraktet endog som skadelig (kanskje fordi disse seriene ikke var norske?)

Mediene kan ikke forstås for seg De må settes inn i den sosiale og historiske konteksten de ble utviklet i Stereoanlegget var ikke bare en lydforbedring men også grunnlaget for en ny musikkgenerasjon Generasjonskløfter oppstod Kassettspillere og radioen, og etter hvert CD og DVD og mobiltelefonen er blitt mobile lyd og visjonsanlegg Vi ser tydelig sammenhengen mellom teknologiske nyvinninger og sosial og kulturell utvikling

Barns bruk av massemediene Barns bruk av massemediene har stått sentralt i debatten om barns forbruksmønster Barn bruker mye tid foran skjermer – i USA 5 – 6 timer hver dag De minste barn mindre enn de eldste barn Likevel påvirkes også de minste barna av mediene Men hvor mye vet vi fortsatt lite om Særlig fjernsynet kan påvirke barna, på flere måter De stjeler tid fra leken Dette påvirker det sosiale miljøet blant barna Sosial kompetansen blir redusert

Språkutviklingen og kunnskaper kan der i mot bli stimulert Barn kan bli skremt av bildene på TV Voldsscener kan true barns forståelse av verden og skape utrygghet Barn har vanskeligheter å skille mellom fiksjon og virkelighet Dette må vi være oppmerksom på, ettersom barn er ekstra sårbare Smugtitting av de voksnes filmer har vist seg å føre til at barn kan komme i reelle sjokktilstand

Massemedienes påvirkningskraft ligger i den generelle kulturelle påvirkningen Dette kalles gjerne for medieverdenens skjulte pensum