Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg 05.05.2011 Regional utviklingsaktør Fagskoleloven Handlingskompetanse Fagskolens egenart Ole F. Stevning
Fagskolen Tinius Olsen § 1 i Fagskoleloven Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak Vi skal være en regional utviklingsaktør
Fagskolen Tinius Olsen Hvordan kan vi oppfylle fagskoleloven, samt bidra til regional utvikling ? Hvordan må opplæringen organiseres for å få til dette ? Teoretisk ? Praktisk ? Teoretisk og praktisk ? Hva er (skal være) fagskolens egenart ?
Fagskolen Tinius Olsen Hva er (skal være) fagskolens egenart ? Sosiokulturelt læringssyn. Vi mener at kompetanse utvikles i samhandling med hverandre Praktisk pedagogikk - Problembasert læring Tverrfaglighet Bedriftene etterspør studenter med handlingskompetanse
Fagskolen Tinius Olsen Praktisk pedagogikk Induktiv tilnærming (fra det kjente til det ukjente) Lærestofforientert tankegang (lærestoff – oppgave - løsning) Laboratorieøvelser Gruppeoppgaver Problembasert læring (problem – lærestoff - løsninger) Øvingsprosjekter Praktiske, virkelighetsnære prosjekter i samarbeid med eksterne oppdragsgivere
Fagskolen Tinius Olsen Tverrfaglighet Praktiske og teoretiske prosjekter Prosjekter som dekker et fåtall av fag Prosjekter som dekker mange fag
Fagskolen Tinius Olsen Bedriftene etterspør studenter med handlingskompetanse Fagkompetanse Sosialkompetanse Metodekompetanse Læringskompetanse
Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Ekstern oppdragsgiver Prosjektgruppen utarbeider en sjekkliste Sjekklista blir godkjent av oppdragsgiver og av skolen. Eks: Sjekkliste.pdf Skolen gir en vurdering av prosjektet. Eks: JBV-Simulator.docx Det blir utnevnt en hovedveileder Hyppige møter med oppdragsgiver og veiledere Prosjektgruppen presenterer forprosjektet for klassen (til jul), og hovedprosjektet ved skoleslutt (for alle som er interessert)
Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Realisere prosjektet i henhold til oppdragsgivers spesifikasjon Utarbeide komplett dokumentasjon Prosjektrapport på forprosjektet. To eller flere alternativer til løsning (norsk og engelsk) Prosjektrapport på hovedprosjektet. (norsk og engelsk) Mekaniske tegninger og dokumentasjon Hydraulikk-, pneumatikk- og elektriske skjemaer Programlistinger Servicedokumentasjon
Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Vi mener hovedprosjekter driftet på en slik måte er med på å utvikle fagskolen Oppfylle fagskoleloven slik at kompetansen kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak Utvikle fagskolens egenart, slik at skolen blir et klart alternativ til høyskole Utvikle handlingskompetanse slik bransjene etterspør Være aktør i regional (nasjonal) utvikling To eksempler på gode hovedprosjekter ”Sugebil” Test av låsekasser
Fagskolen Tinius Olsen Praktisk prosjekt:”Sugebil” V2010 EuroPark, avd. Aker brygge Bygge på ”sugefunksjon” på en eksisterende bil. (Bilen hadde fra før påmontert høytrykksspyler) Formålet er å suge opp vann i fra gulvet Brukervennlig Høy kapasitet Driftsikker Enkel å vedlikeholde/reparere Film av ”sugebilen”DSCN3943.AVI
Fagskolen Tinius Olsen Praktisk prosjekt: Test av låsekasser Møller Undall i Drammen Test av låsekasser som er importert fra Kina Teste innstikk av nøkkel og rotering Teste vrideknapp og falle Teste håndtakbevegelsen og reile Teste lukking av dør Primært stikkprøvetesting der låsekassene testes i forhold til maks spesifikasjonene Film av teststasjonen Testmaskin for MU.divx