Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Fagskolen. Tinius Olsen. Fagskolekonferanse. Gjøvik, 23. april
1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Arild Moen Velkommen til Sommerseminar juni 2013.
Velkommen til Åpen kveld Drammen vgs
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Skien kommune.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Human Factors i boring og brønn
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Livet som fagskolestudent
Samarbeid fagskole høgskole
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2011 PÅ GJØVIK. Torsdag 7. april KL 11.15VELKOMMEN ved ordfører i Gjøvik, Bjørn Iddberg GJENNOMGANG AV PROGRAMMET, Ivar.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
…når resultater betyr noe
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
STYRKE næringsnær læring
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Faglig ledelse, hva er det?
Kompetanse for framtiden
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Videregående opplæring for voksne
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg 05.05.2011 Regional utviklingsaktør Fagskoleloven Handlingskompetanse Fagskolens egenart Ole F. Stevning

Fagskolen Tinius Olsen § 1 i Fagskoleloven Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak Vi skal være en regional utviklingsaktør

Fagskolen Tinius Olsen Hvordan kan vi oppfylle fagskoleloven, samt bidra til regional utvikling ? Hvordan må opplæringen organiseres for å få til dette ? Teoretisk ? Praktisk ? Teoretisk og praktisk ? Hva er (skal være) fagskolens egenart ?

Fagskolen Tinius Olsen Hva er (skal være) fagskolens egenart ? Sosiokulturelt læringssyn. Vi mener at kompetanse utvikles i samhandling med hverandre Praktisk pedagogikk - Problembasert læring Tverrfaglighet Bedriftene etterspør studenter med handlingskompetanse

Fagskolen Tinius Olsen Praktisk pedagogikk Induktiv tilnærming (fra det kjente til det ukjente) Lærestofforientert tankegang (lærestoff – oppgave - løsning) Laboratorieøvelser Gruppeoppgaver Problembasert læring (problem – lærestoff - løsninger) Øvingsprosjekter Praktiske, virkelighetsnære prosjekter i samarbeid med eksterne oppdragsgivere

Fagskolen Tinius Olsen Tverrfaglighet Praktiske og teoretiske prosjekter Prosjekter som dekker et fåtall av fag Prosjekter som dekker mange fag

Fagskolen Tinius Olsen Bedriftene etterspør studenter med handlingskompetanse Fagkompetanse Sosialkompetanse Metodekompetanse Læringskompetanse

Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Ekstern oppdragsgiver Prosjektgruppen utarbeider en sjekkliste Sjekklista blir godkjent av oppdragsgiver og av skolen. Eks: Sjekkliste.pdf Skolen gir en vurdering av prosjektet. Eks: JBV-Simulator.docx Det blir utnevnt en hovedveileder Hyppige møter med oppdragsgiver og veiledere Prosjektgruppen presenterer forprosjektet for klassen (til jul), og hovedprosjektet ved skoleslutt (for alle som er interessert)

Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Realisere prosjektet i henhold til oppdragsgivers spesifikasjon Utarbeide komplett dokumentasjon Prosjektrapport på forprosjektet. To eller flere alternativer til løsning (norsk og engelsk) Prosjektrapport på hovedprosjektet. (norsk og engelsk) Mekaniske tegninger og dokumentasjon Hydraulikk-, pneumatikk- og elektriske skjemaer Programlistinger Servicedokumentasjon

Fagskolen Tinius Olsen Hovedprosjekt (forprosjekt og hovedprosjekt) Vi mener hovedprosjekter driftet på en slik måte er med på å utvikle fagskolen Oppfylle fagskoleloven slik at kompetansen kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak Utvikle fagskolens egenart, slik at skolen blir et klart alternativ til høyskole Utvikle handlingskompetanse slik bransjene etterspør Være aktør i regional (nasjonal) utvikling To eksempler på gode hovedprosjekter ”Sugebil” Test av låsekasser

Fagskolen Tinius Olsen Praktisk prosjekt:”Sugebil” V2010 EuroPark, avd. Aker brygge Bygge på ”sugefunksjon” på en eksisterende bil. (Bilen hadde fra før påmontert høytrykksspyler) Formålet er å suge opp vann i fra gulvet Brukervennlig Høy kapasitet Driftsikker Enkel å vedlikeholde/reparere Film av ”sugebilen”DSCN3943.AVI

Fagskolen Tinius Olsen Praktisk prosjekt: Test av låsekasser Møller Undall i Drammen Test av låsekasser som er importert fra Kina Teste innstikk av nøkkel og rotering Teste vrideknapp og falle Teste håndtakbevegelsen og reile Teste lukking av dør Primært stikkprøvetesting der låsekassene testes i forhold til maks spesifikasjonene Film av teststasjonen Testmaskin for MU.divx