Bærekraftig utvikling av luftfarten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
BIOMASSETILGJENGELIGHET
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Klima og fallskjermhopping
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Trondheim lufthavn Værnes i tall
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Bærekraftig bruk av skogen som energileverandør og karbonlager
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
En beskrivelse av SFV sitt prosjekt.. SFV - Eierne 51 % 34 % 15 %
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Aktivitetsmiddelsøknadene Samhandling mellom AIR og klubbene.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Telenor Miljøkalkulator
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Fra regional flyplass til global aktør
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Bærekraftig utvikling av luftfarten Solakonferansen,12. sept 2012 Dag Falk-Petersen, Konsernsjef Avinor

Avinor ✈ Ansvar for å eie/drive de 46 statlige lufthavnene i Norge samt flysikringstjenesten 03.04.2017

Avinors samfunnsoppdrag Det overordna målet for transportpolitikken til Regjeringa er å tilby eit effektivt, sikkert og miljøvenleg transportsystem med god tilkomst for alle. Transportsystemet skal dekkje samfunnet sitt behov for transport og fremje regional utvikling. Samfunnsoppdraget til Avinor er å eige, drive og utvikle eit landsomfattande nett av lufthamner for den sivile sektoren og ei samla flysikringsteneste for den sivile og den militære sektoren. Eit landsomfattande luftfartstilbod er viktig for å oppnå regional utvikling og for å halde oppe busetjing og sysselsetjing i alle deler av landet. St.meld nr 48 (2008-2009) Om Verksemda i Avinor AS

Luftfart og bærekraftig utvikling Miljø Klima Støy Utslipp til vann og grunn Biologisk mangfold Etc Bærekraftig utvikling Økonomi Økonomisk resultat Arbeidsplasser Utbytte til eier Sørge for tilstrekkelig kapasitet Kryssubsidiering Investeringer i infrastrukturen Samfunn Nasjonal/regional utv Flyplasser/tilbud Helse/velferd Sport/kultur Direkteruter Turisme 03.04.2017

Luftfart og bærekraftig utvikling Miljø Klima Støy Utslipp til vann og grunn Biologisk mangfold Etc Bærekraftig utvikling Samfunn Nasjonal/regional utv Flyplasser/tilbud Helse/velferd Sport/kultur Direkteruter Turisme Økonomi Økonomisk resultat Arbeidsplasser Utbytte til eier Sørge for tilstrekkelig kapasitet Kryssubsidiering Investeringer i infrastrukturen 03.04.2017

Avinor Statlig eid aksjeselskap siden 2003 Opererer i et marked med forretningsmessige krav Samfunnsrollen er viktig Utvikling og drift av det regionale og lokale flyplassnettet er en sentral oppgave Store interne overføringer mellom flyplassene – over 1.000 mill.kr Ingen finansiering over statsbudsjettet Utbytte til eier Samfunn Forretning 03.04.2017

Avinor resultater 2011 Høyt sikkerhetsnivå - Ingen ulykker Årsresultat etter skatt: 844 mill. kroner Kostnadsveksten redusert 3077 fast ansatte Sykefraværet redusert til 4,6 % AKAN-pris og arbeidsmiljøpris Punktlighet (87,5%) og regularitet (98,6%) – i europeisk toppklasse Forbedret miljøprestasjon

«Airport City» – et element i regional utvikling Stavanger lufthavn, Sola i 20XX?

Luftfart og bærekraftig utvikling Miljø Klima Støy Utslipp til vann og grunn Biologisk mangfold Etc Bærekraftig utvikling Økonomi Økonomisk resultat Arbeidsplasser Utbytte til eier Sørge for tilstrekkelig kapasitet Kryssubsidiering Investeringer i infrastrukturen Samfunn Nasjonal/regional utv Flyplasser/tilbud Helse/velferd Sport/kultur Direkteruter Turisme 03.04.2017

Få alternativer til luftfart på lengre reiser Viktigste «konkurrent» er bil Markedsandeler (prosent) i persontransport etter reiselengde: Reiselengde (km) Bil Tog/buss Fly 100-300 82 17 1 300-500 50 20 30 500+ 10 60 Norske tall! 03.04.2017

Luftfartens samfunnsnytte i Norge Tilgjengelighet: To av tre nordmenn har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise 99,5 % av befolkningen kan nå et dagsopphold i Oslo, og være tilbake samme dag Ledsagerhjelp barn, eldre og syke. Over 150 000 reiser årlig. Sysselsetting: 60.000 – 65.000 arbeidsplasser Stor betydning i distriktene. Samlet effekt av luftfarten tilsvarer over 2 % av BNP I Norge har vi valgt å innrette oss slik at vi er avhengig av luftfart.

Luftfartens samfunnsnytte i Norge (forts) Betydning for olje- og gassektoren: 13 % av alle innenriks flyreiser er knyttet til sektoren 550 000 helikopterreiser årlig Turisme: 34 % av turistene kommer med fly. Øker mest Flyturistenes forbruk i Norge: ca13 mrd.kr Helse og kultur: 400 000 pasientreiser med rutefly årlig. Størst betydning i Nord-Norge. Muliggjør landsomfattende kultur- og sportsaktiviteter

Luftfart og bærekraftig utvikling Miljø Klima Støy Utslipp til vann og grunn Biologisk mangfold Etc Bærekraftig utvikling Økonomi Økonomisk resultat Arbeidsplasser Utbytte til eier Sørge for tilstrekkelig kapasitet Kryssubsidiering Investeringer i infrastrukturen Samfunn Nasjonal/regional utv Flyplasser/tilbud Helse/velferd Sport/kultur Direkteruter Turisme 03.04.2017

Være en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten Støy Redusert med 18% fra 1999 til 2010 til tross for trafikkvekst Helikopterstøy øker. Etablerer helikopterstøyutvalg på enkelte lufthavner Nye inn- og utflygingsprosdyrer Utslipp til vann og grunn Alle 46 lufthavner har utslippstillatelser Bruker de mest miljøvennlige kjemikalene på markedet (baneavisingskjemikalier er f.eks Svanemerket) Omfattende prosjekt («Miljøprosjektet») for å sikre overholdelse av utslippstillatelsene Klima Redusere klimagassutslipp på lufthavnene, i luftrommet og tilbringertjenesten Bidra til å redusere klimagassutslipp fra flytrafikken Støy målt i Støyplageindeks (SPI) ref NTP pg div andre publ. 03.04.2017

Fordeling av klimagassutslipp i bransjen 03.04.2017

Miljøvennlig tilbringertjeneste Ansvaret for en god og miljøvennlig tilbringertjeneste ligger primært hos lokale og sentrale myndigheter og hos de aktuelle transportselskapene Mål for Avinor at kollektivtrafikken skal ta en økende del av tilbringertjenesten til lufthavnene fram mot 2020 Avinor vil bidra innenfor de rammer og med de virkemidler bedriften rår over OSL har høyest kollektivandel i Europa, og blant de fem beste i verden. Oppjustert målsetting i Bergen pga bybanen. X 40 % Reisemåte til lufthavn 2007 og 2009. Prosent. Kilde: TØI

Avinor klimagassutslipp lufthavndrift 2011 (tonn) Kilde: Avinor miljørapport 2011 03.04.2017

Klima – Flåteutskifting – Fuelforbruk i liter pr setekm 03.04.2017 Kilde: «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart. Rapport 2» (2011)

Bærekraftig biodrivstoff til norsk luftfart utredes Biodrivstoff sertifisert til bruk i sivil luftart i juli 2011 Luftfart har nå et reelt alternativ til fossilt drivstoff En samlet norsk luftfartsbransje utreder produksjon av bærekraftig biodrivstoff til norsk sivil luftfart Omfattende rapport skal dokumentere potensielle råvarer (biomasse) og produksjonsalternativer i Norge Eventuell produksjon i Norge kan kreve offentlig-privat samarbeid Avinor gjennomfører nå, i samarbeid med flyselskapene, en grundig vurdering/utredning av biodristoff til bruk i norsk luftfart. Skal være forsiktig med å forskuttere konklusjoner, men alt tyder nå på at det er mulig, men det vil bli dyrere enn fossil fuel.

Fordeling av nasjonale klimagassutslipp 2009 Viser 2009-tall. Det er bare små endringer i 2010-tallene (som er siste offisielle tall fra SSB). Det er disse utslippene som inngår i Kyoto-avtalen og dermed Norges internasjonale klimaforplliktelser (totale norske utslipp i 2020 skal være 1 prosent lavere enn i 1990) . Utslipp fra utenriks luftfart omfattes ikke av Kyoto, og er heller ikke inkludert i denne figuren Kilde: «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart. Rapport 2» (2011)

Fordeling av klimagassutslipp fra mobile kilder i Norge 2009 Her er kun innenriks med. Dersom utenriks skal inkluderes endres alle tallene pga bl.a utenriks sjøfart. Kilde: «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart. Rapport 2» (2011)

Utslippsfremskrivninger innenriks luftfart Indeks Figuren og arbeidet for øvrig er basert på følgende forutsetninger: Trafikkutvikling: Innenriks: +1,8 pst pr år 2007-2025 Utenriks: + 4 pst pr år 2007-2025 Flere interkontinentale ruter Flere direkteruter fra Norge  Lengre reiser med utgangspunkt i Norge = mer fuel fylt i Norge = mer utslipp i norsk regnskap Effekt av tiltak: 2007-2020: ca 30-45 prosent lavere utslipp pr passasjerkm Flåteutskifting gir størst effekt, 25-30 prosent Effektivisering av taksing, luftrom og landinger/avganger Mulig effekt av innblanding av biofuel 10 prosent 2025: Ytterligere effekt av flåteutskifting og biofuel Kilde: «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart. Rapport 2» (2011)

Luftfart og bærekraftig utvikling – et politisk spørsmål Miljø Klima Støy Utslipp til vann og grunn Biologisk mangfold Etc Bærekraftig utvikling Økonomi Økonomisk resultat Arbeidsplasser Utbytte til eier Sørge for tilstrekkelig kapasitet Kryssubsidiering Investeringer i infrastrukturen Samfunn Nasjonal/regional utv Flyplasser/tilbud Helse/velferd Sport/kultur Direkteruter Turisme 03.04.2017

Konklusjon Utfordrende samfunnsoppdrag Betydelig miljøansvar Klimagassutslipp er en hovedutfordring Takk for oppmerksomheten!