PL2 – Dag 3 – 30 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra prøving og feiling til
22 tips for den faglitterære forfatteren
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Motivasjon.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LEDELSE.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
IKT Orkide Ledelse og Skole
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Diabeteskofferansen Ledere
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Faglig ledelse i U/H sektoren
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
Samhandling leder/verneombud
PL2 Drammen 25. september 2008.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Veiledning prosjektroller
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Lederstiler.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Det strukturelle perspektivet
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
RIS-metoden for prosessforbedring
Samarbeid og medbestemmelse
Lederrollen UHR Sep 2007 Arne Kjøde AFF.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

PL2 – Dag 3 – 30 oktober 2008

Jessens ”SIX-BOX”-modell FRAMTID! ”Kultursiden” ”Struktursiden” Prosjekt- MÅL Relasjoner Struktur Mennesker Hvorfor? Struktur øker sjansen til å komme til målet Prosjekt- Ledelse Belønning er ikke bare penger. Ulike mennesker ønsker ulik belønning Belønning og straff Metoder og teknikker Du velger prosjekt-verktøyene ”Mosaikkfag” ”Mursteinsfag”

Paradokser i ledelse… Å kunne etablere et nært forhold til sine medarbeidere… - og holde passende avstand Å kunne gå foran… - og holde seg i bakgrunnen Å vise medarbeiderne tillit… - og følge med i hva de foretar seg Å være tolerant… - og vite hvordan man vil at tingene skal fungere Å tenke på sin egen avdelings mål… - og samtidig være lojal mot helheten Å kunne planlegge sin tid ordentlig… - og være fleksibel overfor sin egen planlegging Å kunne gi uttrykk for hva man mener - og være diplomatisk Fra Legos ledelsesfilosofi

Paradokser i ledelse… Å være visjonær… - og holde beina på jorden Å tilstrebe enighet… - og være i stand til å skjære igjennom Å være dynamisk… - og ettertenksom Å være selvsikker… - og ydmyk Fra Legos ledelsesfilosofi

Hva sier teorien om god prosjektledelse? BHG: ”Prosjektledelse”

Teorier om ledelse En oppsummering av lederteorier konkluderer med at fremgangsrike ledere kjennetegnes av høyt prestasjonsbehov i følgende retninger: De tiltrekkes av problemsituasjoner hvor de kan ta et personlig ansvar for å løse problemene De setter moderate krav til seg selv og sitt arbeid, men tar kalkulert risiko De har et sterkt ønske om tilbakemelding på hvordan de har gjort arbeidet de påtok seg Kilde: Bjørn Lien BI

Prosjektlederens rolle På side av hierarkiet Midlertidig organisasjon Tverrfaglig – mange spesialister som skal integreres Krav til generalist- kompetanse Prosjektets kompleksitet

Prosjektlederen er (oppsummert): Ansvarlig for at prosjektet når sitt avgrensede resultatmål Prosjektets adm. dir En person som ikke kan gjemme seg bort Tvunget til å arbeide på tvers av org. vanlige grenser og gamle vaner I gang med nye arbeidsområder for virksomheten En person med personallederutfordringene – men har ikke personalansvaret

Kjennetegn på gode prosjektleder (BHG) Kan forklare vanskelige saker enkelt og slik at omgivelsene begriper hva som foregår Får ikke panikk som stresser opp de andre, og blir heller ikke totalt lammet av situasjonen – de beholder roen og arbeider seg videre, steg for steg, sammen med gruppa Møter problemene, finner årsakene og kommer med løsningsforslag til ledelse og kunder Lar alle få vite hva som foregår hele tiden – medarbeidere, sjefer og kunder Betrakter gode og dårlige nyheter som like viktige Bevarer visjonen og helhetsperspektivet, samtidig som de føler prosjektets framdrift på pulsen Nøkkelen er at man klarer å samhandle og kommunisere mens man leder prosjektet framover

Prosjektlederen som integrator Prosjektledererfaring: ” Før trodde jeg at jeg som prosjektleder skulle dra lasset selv. Nå forstår jeg at min oppgave faktisk er å sørge for at lasset blir lettere når jeg bygger opp et lag med ulike kvalifikasjoner hvor jeg er laglederen. I riktig miljø og med perfekt lagarbeid går resten som en lek!”

Hva gjør lederrollen tydeligere? Godt prosjektmandat… Vel definerte mål, både effekt- og resultatmål… Avgrenset og unik oppgave… Fokus på oppgaven… Fokus på prosjektleders kompass… Leveranse pr. fase og prosjektslutt…

Situasjonsbestemt ledelse

Situasjonsbestemt ledelse Situasjonsvariabler Diagnose Handling Resultat Lederens personlighet Medarbeidernes modenhet Selve situasjonen eller oppgavene Lederens diagnose av situasjonen Mål-oppnåelse Lederatferd

Situasjonsvurdering ”Vurdere alle vesentlige sider ved nåsituasjonen” Skal føre til valg av mest hensiktsmessig lederatferd Eksterne omgivelser Overordnet Kolleger Medarbeidere Lederen Tid Bedriftskultur Jobbkrav

Situasjonsvurdering – valg av lederadferd Farges av: Medarbeiderens kompetanse Overordnets atferd, verdier og forventninger Kollegaers holdninger og atferdsmønstre Bedriftskulturen Arbeidets egenart Disponibel arbeidstid Lederen selv: verdisystem, tillit, ledertilbøyelighet, følelser i en usikker situasjon, personlighet

STØTTENDE ATFERD Gir støtte Kommuniserer to-veis Samhandler Aktivt lyttende Gir tilbakemelding Viser forståelse Viser forsoning GIR PSYKOLOGISK “NÆRING”

STYRENDE ATFERD Målsetting Organisering Tidsfrister Dirigere Kontrollere Oppfølging SETTE MÅL OG DEFINERE ROLLER

STIL 1-Instruerende Gir spesifikke instruksjoner om hva, hvordan og når Hyppig kontroll Enveiskommunikasjon Effektivt: klarhet, ta initiativ, strukturere, hyppig feedback Ineffektiv: dominere, være aggressiv, kritisere

STIL 2 – ”Selgende” Innleder til kommunikasjon, forklarer avgjørelser, gir anledning til utdyping og oppklaring Effektiv: klargjør, utveksler info.,spørre, oppsummere Ineffektiv: manipulere, rettferdiggjøre, plukke på detaljer, være mistenksom

STIL 3 - Deltakende Medvirkende, utveksle ideer, diskutere løsninger, legge forholdene tilrette Effektivt: støtte, oppmuntre, anerkjenne, utveksle ideer, redusere stress Ineffektiv: skape avhengighet, oppdra, dempe, overbeskytte, uhemmet forståelse

STIL 4 - Delegerende Overlate ansvar for beslutning og gjennomføring Effektivt: vise interesse, lytte aktivt, støtte, være behjelpelig, skaffe informasjon Inneffektivt: trekke seg tilbake, unngå kontakt, miste interesse

KOMPETANSE EVNE VILLIGHET KUNNSKAP ENGASJEMENT ERFARING MOTIVASJON FERDIGHET SELVSIKKERHET

Hva er din dominerende lederstil? Behov for rettledning Behov for personlig støtte Instruerende Selgende Deltakende Delegerende

Medarbeiderorientert eller sjefsorientert Sjefssentrert - autoritær Medarbeider-orientert Instruerende Selgende Deltakende Delegerende