NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Grunnleggende spørsmål om naturfag
9 prinsipper og 1 regneark:
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Universitetenes arbeidsgruppe vedr. felles modell for indirekte kostnader, rapport av 19/
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hva skjer i Troms etter avsluttet prosjekt Sjumilssteget i linjeorganisasjonen.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
TITLE Prosjekter i Rotary PETS Fevik mars 2014.
Ny Fronterinnstallasjon
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Anbefalinger fra sekretariatet
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Politisk påvirkning.
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
Kunnskap for en bedre verden Budsjetteringsmal (TDI) Andreas S. Wangen Terje Ruud Børge J. Lysø.
BOA workshop SUHS-konferansen Innledning - samarbeid og samspill i sektoren og hvordan skape beste praksis BOA - klassifisering Arbeidsgruppen er.
Program for interkommunalt nettverksmøte for innovasjon og velferdsteknologi Rogaland den 3.september 2015 på rådhuset i Eigersund Vi serverer enkel.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nye retningslinjer internfakturering
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Utskrift av presentasjonen:

NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad Kristine Aall S. Knudsen Knut Sverre Bjørndalen Røang Lise T. Sagdahl Anita Vigstad Per Heitmann

TDI – hva har vi hørt? Bjørn Åge Tømmerås: TDI: Ikke bare for prosjektøkonomer Fornuftig med fullkostmodell Transparent økonomi – bedre prosjektstyring og samarbeid Stiller krav til organisasjonene - god forankring viktig Vi må finne gode løsninger og bidra til god arbeidsdeling Fullkost hjelper oss til å følge BOA reglementet Viktig å gjøre det enklest mulig! Godt nok!

TDI – hva har vi hørt? Per Heitmann: Totalkost for Dummies TDI modellen er utviklet for å sikre bærekraft og handlingsrom Enkle, institusjonsspesifikke satser for indirekte kostnader Modellen kan tas i bruk i sektoren – nå er det opp til institusjonene Forslag til leiestedsmodell utvikles

TDI – hva har vi hørt? Asbjørn Mo: Hva betyr TDI-modellen for finansiering fra Forskningsrådet? Forskningsrådet er positiv til at UoH-sektoren innfører «totalkost» økonomisk og strategisk handlingsrom i sektoren enklere hverdag for alle aktører tar med flere støtteberettigede kostnader Forskningsrådets bidrag er «fagnøytralt» ved at institusjonenes egenandel knyttes til innsats fra vitenskapelig personale Det skal ikke være insitamenter for ikke å satse på kostbare fag Prosjektene vil ikke nødvendigvis fullfinansieres med totalkost Fortsatt en del rammebevilgninger

Status TDI er ikke et pålegg ! Modellen er utviklet og anbefalt i sektoren. Institusjonene må selv ta den i bruk. Dere må tenke hva dette betyr for dere.

Gruppearbeid: Hva er det viktigste dere hørte? Er dere enige? Start med kort navnerunde rundt bordene. En ordstyrer, en sekretær som noterer. Legg igjen notater på bordet når dere går til lunsj kl 11.30-12.30

Fra gruppene Frivillig eller frivillig tvang? Vinner de som tar i bruk TDI? Blir vi klare til 2014? Kurs TDI – invitasjon til et lite TDI-team fra hver institusjon – se kopi av brev til sektoren på NARMAs nettsider Leiested – hva er det? Samarbeid mellom forskere, forskningsadm. og økonomer viktigere! Gode systemer og rutiner må utvikles/tilpasses Kan få færre, men større prosjekter spesielt innenfor laboratorietunge fag. Vinnerne får mer!

Hvorfor fullkost? Styrke finansiell bærekraft: fullkostmodellen gir et verktøy for institusjonene til å identifisere de totale kostnader knyttet til forskning og sikre handlingsrom Mer transparent økonomi: fullkostmodellen gjør institusjonene i stand til å vise på en transparent måte hvordan de bruker penger og hva den reelle kostnaden knyttet til aktivitetene er. Styrke institusjonenes posisjon: fullkostmodellen gir grunnlag for å prise aktiviteter og tjenester riktigere. Fra lav-kost til full-kost kultur - kan styrke institusjonenes posisjon i forhold til kontraktspartnere. Styrke strategisk ledelse: fullkostmodellen - verktøy som gir faktabasert informasjon EU rapporten: Fiancially sustainable universities: full costing: Progress and practice, February 2013: http://www.eua.be/eua-projects/current-projects/euima/euima-full-costing.aspx

Hvordan fullkost? Ledelsen stiller seg bak modellen - god forankring i institusjonens ledelse er avgjørende for å lykkes med implementering av fullkostmodellen En koordinert tilnærming – i sektoren og ved den enkelte institusjon Felles prinsipper - ulike modeller Regler for finansiering - viktige drivere for innføring av fullkostmodell. EU rapporten: Fiancially sustainable universities: full costing: Progress and practice, February 2013: http://www.eua.be/eua-projects/current-projects/euima/euima-full-costing.aspx

Hvordan TDI? Gruppearbeid: Hvordan kan vi få til samspill ved institusjonen og god implementering? Utfordringer: Forankring Informasjon Opplæring Implementering - Alle nivå, ulike grupper, begrenset tid!

Gruppearbeid: Hvordan kan vi få til samspill ved institusjonen og god implementering? Kl. 13.30 – 13.50 - Kaffepause Kl. 13.50 Oppsummering i plenum Kl. 14.30 Veien videre