LOs representantskap i Aust -Agder, 4

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Forretning eller forvaltning - ett fett?
Nordisk tilsynskonferanse
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Eierskap og Eierstyring.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Kommunereform, veien videre
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens inviterer til «Tenketank» vedr kommunereformen Fredag 3. januar 2014 kl –
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Sak 10/14: Kommunereforma. Bakgrunn for saka Sak 13/14 i representantskapen, Spørsmål til fylkeslaget frå lokallag Manglande politikk på saka(treng.
Idrettsrådets ansvar og rolle
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kommunereformen - ei løypemelding v/ Astrid Aarhus Byrknes.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Møreforsking; «Alternativer for regionalt folkevald nivå» Møreforsking; Tore Eriksen Politikardag, 24.november 2014.
Kommunebarometer i kommunereformen?
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. «Jeg har ingenting imot private. Jeg vil ikke legge meg opp i om kommunene velger offentlige eller private tilbydere,
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Kommunal styring og privatisering.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Kommunereformen – status
Den politiske styringskjeden
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Utgreiing av kommunestruktur
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode alene – enda bedre sammen?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

LOs representantskap i Aust -Agder, 4 LOs representantskap i Aust -Agder, 4. juni 2014: Kommunereform og kommunestruktur Hva var egentlig spørsmålet? Hva er en robust kommune? Robust i forhold til hva? Er vi som innbyggere tjent med en slik utviklingen? Fagforbundets arbeidstakerperspektiv Den virkelige grunnen? Unni Hagen, leder av strategisk stab i Fagforbundet

Kommunereform: Hva var egentlig spørsmålet? I Sundvolden-erklæringen står det: - Regjeringen vil gjennomføre en kommunereform, hvor det sørges for at nødvendige vedtak blir fattet i perioden, jf. samarbeidsavtalen (med Venstre og KrF). (…) Regjeringen vil foreta en gjennomgang av oppgavene til fylkeskommunene, fylkesmennene og staten med sikte på å gi mer makt og myndighet til mer robuste kommuner.

Offentlig forvaltning Velferdssamfunnet Økonomisk politikk Organisert arbeidsliv Offentlig forvaltning Mange bestemmer!

”Regjeringen mener i utgangspunktet at produksjon av velferdstjenester skiller seg lite fra andre tjenester”

Hva er en kommune? Synet på hva kommunene er og hva deres formål er, er avgjørende for hvordan kommunedebatten forløper. Er kommunen en samfunnsutvikler, demokratiarena og tjenesteforvalter der folkevalgte med makt og myndighet kan og skal fatte avgjørelser som omfatter lokalsamfunnene de sjøl bor i? Eller er kommunene et bestillerkontor som skal iverksette statens politikk mest mulig effektivt og administrere for økt privatisering?

Hvorfor offentlig sektor? Hvorfor offentlig forvaltning? ” Jo, det er fordi mekanismene i privat sektor ikke er hensiktsmessig i forhold til å oppnå det vi ønsker. Derfor er det betenkelig at for å fornye offentlig sektor så innfører politikerne markedsmekanismer fra privat sektor. Dette er mekanismer som er årsak til at vi har offentlig sektor i utgangspunktet. ” Økonomiprofessor Bjarne Jensen, Klassekampen 14.2.2010

Offentlig eller privat – ett fett? Konsernstyret: Utpekt av eierne Sikre avkastning på investert kapital Styres av lønnsomhetsvalg, pris- og inntjeningsfokus Kommunestyret: Folkevalgt organ Forvalte fellesskapets skattemidler og behov Styres av demokrati, innsyn og kontroll

Demokratiske prosesser eller tvang? 2 av 3 Ap-ordførere har skrevet under på et opprop mot tvangsammenslåing av kommuner: ”Ekspertutvalet sin konklusjon blir etter vår meining ei avsporing av ein viktig debatt. I ein kommunereform må ein fyrst avklare kva oppgåver kommunane i framtida skal løyse, og på kva måte dette skal skje. Arbeidet med reformen har starta i feil ende når det nå er satt eit tal på framtidige kommuneeiningar. Diskusjonen om samanslåingar må starta ute i kommunane for å sikre lokal forankring. Me oppmodar Arbeidarpartiet om å stå fast ved landsmøtevedtaket sitt som seier at ei frivilleg linje er det som skal vera regelen i Kommunestrukturreformar”

Tid for et oppgjør med sentralisering og markedstenkning Tid for en grunnleggende samfunnsanalyse Tid for en annen kurs Kommunestruktur – fylkeskommunens framtid Kommersialiseringen av offentlig sektor Det organiserte arbeidslivet – angrepene på opparbeidede rettigheter Sentralisering av sykehus, politi og beredskap Kystaksjon mot privatisering av fiskerressursene

Sentrale spørsmål Fagforbundet vil ha svar på: Er kommunesammenslåing riktig virkemiddel for bedre lokaldemokrati? Vil større kommuner være bedre egnet til å ivareta innbyggernes og brukernes ønsker? Er det fortsatt et mål å bevare bosetting over hele landet – og vil kommunereformen ta hensyn til dette? Fylkeskommunens framtid som følge av en kommunereform? Hva er hensiktsmessig styring og oppgaveløsning i kommunesektoren, på regionalt nivå og statlig nivå? Hva er robuste kommuner? Hvor stor må en kommune være for å garantere gode fagmiljø?

Oppsummering Fagforbundet mener: Fagforbundet mener at det skal være opp til kommunene selv om de vil slå seg sammen eller ikke. Dette er et viktig demokratisk prinsipp som ble vedtatt av stortinget i 1995. Fagforbundet mener kommunestrukturen bør være basert på en modell med tre forvaltningsnivå. Oppgavefordeling må avklares før en går løs på spørsmålet om kommunestruktur