UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Forslag til ny vurderingsforskrift
Læringsledelse - prosess
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Melding til Stortinget…
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Personalmøte GFU 26. september 2012
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Hvordan lykkes med skoleutvikling
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
1 Kompetanseutvikling i skolen generelt: Bjørnsrund, H., Monsen, L. og Overland, B. (red.) (2006): Utdanning for utvikling av skolen –Skoleledelse –Skoleadministrasjon.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Mer praksis – bedre lærere?
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Den gode skoleeier I Nes.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2402 – Høst 2006
EiT Landsby.
REalfagskommune!.
Inkluderende barnehage- og skolemiljø - innledning samlingsbasert tilbud Andre fellessamling pulje 1, september 2017.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

UIA – høsten -13 • Ny BLU • Yrkesfaglærerutdanning (Fem nye utdanninger innefor 8-13) • U-trinnsatsingen 1

Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger med pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen -medvirkning - Entusiasmen kommer!

Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen- medvirkning - Entusiasmen kommer! Utfordringer - Identifisering av ”det nye” - Eierskap og identitet –begrepet skolebasert - Fremdrift – ansvar - Varig system - Elevmedvirkning og motivasjon - Erfaringsoverføring til fullskala - Tilbakeføring til utdanningene

Pilot i Agder Erfaringer - Det tar tid å etablere klare (og legitime) sammenhenger pågående (avsluttede) satsinger på skolene - Ulik progresjon/komme i gang - Rektor og gode støttespillere er nøkkelen – medvirkning - Entusiasmen kommer! Utfordringer - Identifisering av ”det nye” - Eierskap og identitet –begrepet skolebasert - Fremdrift – ansvar - Varig system - Elevmedvirkning og motivasjon - Erfaringssoverføring til fullskala - Tilbakeføring til utdanningene Forskning – et hav av muligheter - Rektor som pedagogisk leder - Hvor langt inn klasserommet strekker satsingen seg? - Knytning til profesjonsetisk plattform

Utdanningsdirektoratets oppsummering • Skoleledelsen på mange skoler har satt av god tid til skolebasert kompetanseutvikling, har plan for arbeidet og har forankret valg av satsingsomra ̊ de hos lærerne • Enkelte UH-institusjoner har godt grep om utviklingsarbeidet, ba ̊ de innad i egen institusjon og i tett samarbeid med skoleeier og skoleleder, samt GNIST prosjektleder • Lærere ved enkelte skoler har uttrykt at de er fornøyd med bidraget fra UH, og de ønsker seg mer av det samme (aksjonslæring) 5

Utfordringene – oppsummert fra Udir • Skoleledelse som ikke tar eierskap og styring i utviklingsarbeidet. Manglende kompetanse og motivasjon for a ̊ lede utviklingsprosesser • Manglende forventningsavklaring mellom skoleeier/skoler og UH skaper frustrasjoner og skuffelser, og lite motiverte lærere til a ̊ delta i utviklingsarbeidet • Manglende ”bestiller-kompetanse” hos skoleeier/skoleleder. Hva ønsker skolen a ̊ bli bedre på? Hvilket nivå er de på? • Komplisert aktørbilde. Har alle en omforent forsta ̊ else av satsningen, planer og sin rolle? • Manglende forsta ̊ else for regning som grunnleggende ferdighet på tvers av fag 6

7 Behind the classroom door ( Goodlad & Klein 1970)

Michael Fullan: - a deep sense of moral purpose - knowledge of the change process - capacity to develop relationships across diverse individuals and groups - fostering knowledge creation and sharing and the ability to engage with others Oppsummert: people, program, process 8

Skolebasert kompetanseutvikling -mer enn dokumenter • De som har bestemt • De som gis implementeringsansvaret • De som skal utøve reformen • De som reformen skal nå Ofte utakt i informasjonstilgang, eierskap og engasjement • Careful planning focuses on 3 factors: 1. People 2. Programs 3. Process 9