De grunnleggende pilarer i all omsorg: Barn og ungdomsutvikling i en ny tid Karsten Hundeide UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Fortsatt Foreldre: Barns behov etter konfliktfylte samlivsbrudd
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Positive effekter av lønnsforskjeller innen organisasjoner? ISF, 6. mai 2009 Professor Bård Kuvaas Institutt for ledelse og organisasjon Handelshøyskolen.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
UNICEF.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Sør-Afrika KFUM Tensing
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Konsekvenser av familiepolitikk 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Undervisning om Joyce Travelbee
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Oversiktsforelesning-2003
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Småbarn med deprimerte mødre
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
CARE INTERNATIONAL I TANZANIA CARE sitt arbeid i Magu.
Likestilling og samlivsformer
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
Kjell Erik Øie Statssekretær
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Barnevernets målsetting og oppgaver
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Personlighetspsykologi - PSY 2600
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Alta 6 april 2016 Helsefremmende samarbeid mellom barnehage og helsestasjon.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
Fattigdommens sosiale kostnader
Observasjon og kartlegging av barns språk
UTFORDRINGER MAN MØTER SOM UNG/SVART/MANN
CAMPAIGNING From vision to action.
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Klassereiser og utdanningens betydning
Psykisk helse.
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
God praksis i trondheim kommune
Communication and information about Spina bifida
Utskrift av presentasjonen:

De grunnleggende pilarer i all omsorg: Barn og ungdomsutvikling i en ny tid Karsten Hundeide UiO

Den tause revolusjon i omsorg for barn og ungdom Nyere tid: Siviliasjonsforandring som sjelden blir diskutert eller problematiseres – Nord Norge som eksempel Nye identiteter og livskarrierer De fleste av disse har sitt grunnlag i sosio-økonomiske historiske forandringer i samfunnet – hinsides enkeltpersoner

Forandinger når det gjelder omsorg for barn: Begge arbeider utenfor hjemmet: Institusjonalisering av barnedom og omsorg: Barn tilbringer meste av sitt liv i pedagogiske institusjoner fra 1-2 år oppover. Overføring av omsorgsfunksjon og ansvar fra foreldre til institusjon og profesjonelt personale Økning av skilsmisser og oppløsning av den tradisjonelle familien og tilsvarende økning i en foreldre familier (vanligvis mor som enslig forsørger): Fedre blir mer perifere i omsorg for barn

Historisk utvikling Se neste figur:

Figuren viser: 1 Fra 1850 fremover nedgang i den tradisjonelle to foreldre familien der begge arbeider hjemme/på gården. Dette skyldes industrialismens fremvekst. 2. På samme tid er det en økning ved at far blir den eneste forsørger som arbeider utenfor hjemmet. Moren er hjemme. Dette fortsetter frem til 1960 årene 3. Fra 1960 er det en sterk økning i at begge foreldre arbeider utenfor hjemmet 4. Sterk økning i en-foreldre familier fra 1960 fremover. 5. Omkring 1990 er ca. 70% av Amerikanske familier i kategori 3 eller 4 ovenfor (Hernandes 1999). 6. Fra kollektivt lojalitet til individuell selvhevdelse

Verdiforandringer fra det kollektiv til det individualiserte modern Den tradisjonelle familie i jordbrukssamfunnet:. Vekt på lydighet, respekt for foreldre, lojalitet overfor familie og kollektivet. Sterke familie- lojalitetsbånd Barn var en viktig arbeidskraft i familie foretegende ( på gården) – økonomisk verdi – sikkerhet for foreldrene i alderdommen Den moderne familie/samfunn etter 1960: Større vekt på selvstendighet, selvrealisering, konkurranse og individuell success - individualisme. Svekking av familiebånd. (LeVine 1992, Kagiticibasi 1996, Rogoff 2003) Omsorgsgivere med innvandrerbakgrunn opplever denne konflikten

Fire pilarer i barns- og ungdoms utvikling – minimumsforutsetninger for normal utvikling Emosjonell tilknytningsnettverk – familie Meningsstruktur som gir grunnlag for sammenhengde virkelighetsforståelse Regulativ/moralsk struktur – normer som basis for grensesetting og selvkontroll Identitetsforankring – hvem er jeg? Hvor tilhører jeg

Problematiske områder Tidelig omsorg – den nye stressforskning over sped- og småbarn i institutsjoner Barnehage – kvalitet – stabile omsorgsgivere? Skole – problematferd - Økning av barn med psykiatriske lidelser Økning av selvmord Økning av kriminalitet - stoff Gjengdannelser som erstatter familien

Prisen for at institusjoner overtar den tradisjonell omsorg i hjem Den nye forskning over stresshormoner og nevropsykologisk forandringer ved omsorgssvikt. UNICEFs advarsel 2008: Sitat

Negative sider sett fra barnets side: Økning i skilsmisser -> vanligvis en risikofaktor Økning av unge en-foreldre familier ofte med mødre uten utdannelse -> en klar risikofaktor i barns utvikling Fraværende fedre -> økt risiko Økning av foreldre-stress (”time squeese”) -> økning av neglisjering, insenitivitet og omsorgssvikt Økning i barns psychopatologi, atferdsproblemer selvmord blant barn og ungdom (Fogany2002,Mato 2003, Reder 2000, Carr 2000)

Positive sider: Barnehageforskning over langsiktig effekt av barnehage med høy kvalitet viser positive langsiktig virkening på barn og ungdom Humanisering og større fokus på overgrep mot barn Større bevisstgjøring av barn som person og straff for fysisk, emosjonelle og seksuelle overgrep Barns rettigheter – institusjoner som beskytter barn – baneombud, barnevern etc Alle barn har rette til skole – ikke bare overklassens barn Gode institusjoner forbereder barn til livet fremfor isolasjon og overbeskyttelse i hjemmet

Konklusjon: fokus på positive muligheter Viktig med åpen diskusjon og refleksjon av de viktigste forandringer i barns situasjon i vår tid Skal en hjelpe ungdom må en start i barnehagen – resultater fra 20-40 års oppfølging av barn i høy risiko Verdensbankens konklusjon Veien fremover – om å skape barn og ungdom som medmennesker men i et nytt bilde – hvilket bilde? Hva er skolens rolle? Hva er foreldrenes?

Noen referanser Amato,P.R. (2001): Children of divorce in the 1990s; An update – meta-analysis: J. family psychology, 15, 355-370 Fogany, P et al.(1996): What works for Whom. London: Guilford Press. Goodnow, J. &Collins,W.(1990): Development according to parents. London: Erlbaum Hernandez, D.(1993): America’s children:Resources from family, government and economy: NJ.: Erlbaum Gerhardt, S. (2008): Why love matters. Routeledge Reder,P., McLure & Jolly,A.;(2000):Family Matters: Interfaces between Child and adult mental Health: London: Routeledge Rogoff, B.(2003): The cultural nature of child development Oxford University Press Stern, D. (1995): The Motherhood constellation. N.Y,: Basic Bookds Thuen, H. (2008): Om barnet. Abstrakt Forlag UNICEF informations cards 2008: Innocenti centre World Bank books on the economical significance for society of early education 2008

Bakgrunn for denne utvikling: The underlying assumptions: Work for both parents Gender equality in both work and care, Two incomes are necessary to sustain a reasonable standard of living Institutionalization of children is a consequence for both working The care for children in institutions are considered adequate and should be increased Democratization:education for all A high material standard of living is the key to a good life