Kunnskapsløftet og Naturfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dagsaktuell undervisning
Teknologi og forskningslære
Nytt fra naturfagfronten
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Læreplanen Historie Vg2.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
REalfagskommune!.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Nå er de revidert!.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsløftet og Naturfag Jeg skal ta for meg ett av temaene i læreplanen som vi har med i Eureka 8. Belyse litt av hvordan vi hartenkt når vi har skrevet boka. Jørgen Kolderup, Høgskolen i Vestfold

Kunnskapsløftet - de viktigste endringene for videregående opplæring: tydelige mål for hva elevene skal kunne styrking av grunnleggende ferdigheter større lokal handlefrihet både når det gjelder læringsmetoder og organisering av skolehverdagen I L97 var noen metoder og arbeidsmåter skrevet som kompetansemål(prosjektarbeid). mer vekt på tilpasset opplæring satsing på kompetanseutvikling

Kompetansebegrepet Bruken av verbene viser fortolkningen av kompetansene i K06. Kravene stilles til eleven, ikke til læreren: L97: I opplæringa skal elevane… K06: Elevene skal kunne 7. klasse gjennom forsøk få erfaring med korleis menneska orienterer seg ved å bruke sansane arbeide med ein enkel modell for øyra, bli kjende med skadar som kan oppstå på grunn av av lyd og støy 7. trinn gjennomføre forsøk med lyd, hørsel og støy, beskrive og forklare resultatene 8. klasse bli kjende med hovudtrekka i utviklingslæra, arbeidet til Darwin og teoriane om utvikling ved naturleg utval 10. trinn forklare hovedtrekkene i evolusjonsteorien og grunnlaget for denne teorien

Kompetansebegrepet I naturfag er det tradisjonelt lagt vekt på å forstå. I K06 er det lagt økt vekt på på at elevene også skal kunne delta.

Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig å kunne lese å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i naturfag innebærer å presentere og beskrive egne opplevelser og observasjoner fra naturen. I naturfag er skriftlige rapporter fra eksperimenter, feltarbeid, ekskursjoner og fra teknologiske utviklingsprosesser sentrale. Å kunne formulere spørsmål og hypoteser og bruke naturfaglige begreper og uttrykksformer inngår i dette. Å kunne argumentere for egne vurderinger og gi konstruktive tilbakemeldinger er viktig i naturfag. (fra Kunnskapsløftet)

Å lese i naturfag dreier seg om å samle informasjon, tolke og reflektere over innholdet i naturfaglige tekster, brosjyrer, aviser, bøker og på Internett. Lesing i naturfag innebærer også lesing av bruksanvisninger, oppskrifter, tabeller, ulike diagrammer og symboler. (fra Kunnskapsløftet)

Å kunne regne i naturfag er å bruke tall og beregninger for å registrere og utarbeide resultater fra ens egne målinger og å lage tabeller og diagrammer med naturfagliginnhold. Å regne innebærer også å bruke og tolke formler og modeller fra virkeligheten samt bearbeide og tolke ulike typer data. (fra Kunnskapsløftet)

Å kunne bruke digitale verktøy i naturfag dreier seg om å kunne benytte slike verktøy til utforskning, måling, visualisering, simulering, registrering, dokumentasjon og publisering ved forsøk og i feltarbeid. For å stimulere kreativitet, levendegjøre og visualisere naturfaglige problemstillinger er digitale animasjoner, simuleringer og spill gode hjelpemidler. Kritisk vurdering av nettbaserte naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. De digitale kommunikasjonssystemene gir muligheter for å drøfte naturfaglige problemstillinger. (fra Kunnskapsløftet)

Grunnleggende ferdigheter i naturfag - oppsummering Grunnleggende ferdigheter innebærer å kunne delta i kommunikasjon gjennom naturfagets sjangre Autentiske tekster bør inn i naturfagundervisningen Dette medfører: Vi trenger å bli mer bevisst hva som kjennetegner vårt fags sjangre Elever må arbeide med flere faglige sjangre, slik de f.eks. gjør i norsk Trenger vi nye arbeidsmetoder?

-oversikt over hovedområdene: Læreplanen i Naturfag -oversikt over hovedområdene: Års-trinn Hovedområder 1.–10. Forsker-spiren Mangfold i naturen Kropp og helse Verdens-rommet Fenomener og stoffer Teknologi og design Vg1 Bære-kraftig utvikling Ernæring og helse Stråling og radio-aktivitet Energi for framtiden Bio-teknologi

Sluttkompetanse etter 2. trinn, 4. trinn, 7. trinn, 10. trinn og Vg1 Spiralprinsippet er forlatt. Problemer for elever som flytter mellom skoler Sluttkompetanse etter tre årstrinn må brytes ned til plan for tre år Har alle nådd sluttkompetansene fra tidligere trinn? Ingen råd i læreplanene om progresjon gjennom grunnskolen

Progresjon Skoleeier skal på grunnlag av læreplanene i fag og lokale forutsetninger fordele timer i fag på det enkelte årstrinn innen barne- og ungdomstrinnet. (Læreplaner kunnskapsløftet s125) Hvem skal definere progresjon? Den enkelte elev? Den enkelte lærer? Lærerne på et årstrinn? Den enkelte skole? Kommunen / skoleeier? Lærebøkene? Den enkelte lærer og skole må vurdere dette!

Organisering av opplæringen i naturfag Læreplanen forutsetter at det konkrete innholdet i opplæringen, dvs. organisering og arbeidsmåter, bestemmes på lokalt nivå Skoleeier kan fastsette lokale læreplaner i fagene som rammer for den enkelte skoles videre arbeid med planer for opplæringen Skoleeier er ansvarlig for at opplæringen er i samsvar med lov og forskrift Timetallet er styrket noe på barnetrinnet, men er ellers som før. 25 % av tiden i det enkelte fag kan omdisponeres lokalt når det antas å føre til bedre måloppnåelse totalt sett for den enkelte elev

Kompetansemål Læreplanen beskriver (kortfattet) kompetansemål på hovedtrinnene At fagstoff ikke er med i læreplanen betyr ikke at det ikke skal undervises: Læreren skal identifisere nødvendig kunnskapsstoff for at elevene skal nå målene Har elevene nådd kompetansemålene fra tidligere trinn? Kan vi virkelig gravlegge spiralprinsippet? Det er lærerens jobb å vurdere hvilke fagstoff og arbeidsmåter som må velges for at en elev skal nå kompetansemål for trinnet Dette valget kan innebære repetering Målet med TPO: Den enkelte elev skal ikke gå videre før hun/han behersker et emne

Konsekvenser av korte og åpne målformuleringer Hvem skal definere lærestoffet? Ønsker lokal frihet til lærere og elever. Antar faglærer vet hvilke delemner hvert emne innebærer? Gir lærebokforfatterne definisjonsmakten?

Oppsummering når det gjelder kompetansemål: Alt fagstoff er ikke med i læreplanen Det betyr ikke at det ikke skal undervises Læreplanene beskriver kompetansemål Den profesjonelle lærer skal selv kunne identifisere nødvendig kunnskapsstoff Forutsetter høy faglig kompetanse hos lærere i hele løpet – i alle fag, og, ikke minst; grundig planarbeid!

Forskerspiren Et nytt ”ferdighetsverb” innen naturfaget i K06: ”Å kunne eksperimentere” Håndtere, formulere spørsmål, bruke utstyr, planlegge og gjennomføre, teste, observere, gjenkjenne, utforske og måle, foreta analyser Finnes liknende kompetansemål om faglig metode i andre fag? En 6. grunnleggende ferdighet for naturfaget?

Hovedfokus for forskerspiren 1.-4. trinn 5.-7. trinn 8.-10. trinn Vg1 Nysgjerrighet Observasjon Kreativitet Hypoteser Testing Hypotesetesting Årsak/virkning Sosiale aspekter! Naturvitenskapens kjennetegn Pålitelighet/ usikkerhet Kritisk vurdering Naturfaglærere må ha klare tanker om hva naturvitenskaplig tenke- og arbeidsmåte. Internasjonal trend

Teknologi og design Emnet teknologi og design er et flerfaglig emne der naturfag, matematikk og kunst og håndverk samarbeider. Teknologi og design dreier seg om å planlegge, utvikle og framstille produkter til nytte i hverdagen. Samspillet mellom naturvitenskap og teknologi står sentralt i dette hovedområdet. Naturfaglige prinsipper vil være et grunnlag for å forstå teknologisk virksomhet. I Vg1 er dette hovedområdet kalt bioteknologi som uttrykk for vektlegging innenfor hovedområdet.

K06 -punkt for punkt

Læreplananalyse

Celler, læreplan og lærebok I læreplanen heter det i kompetansemål etter 10.trinn: ”Mål for opplæringa er at elevene skal kunne: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding”

Systematikk 2 RIKER Planter Dyr I biologiens barndom ble alle planter klassifisert som enten planter eller dyr. Encellede eukaryote organismer som alger (eks. fureflagellater, kiselalger m.fl.) og tøffeldyr og amøber, ble plassert i et av disse to rikene avhengig av om de utførte fotosyntese eller ikke. Sopp og bakterier ble plassert i planteriket. Sopp fordi den var "rotfast" og bakterier fordi de hadde cellevegg (i likehet med plantecellene).

Er algene planter? Tang, tare og plankton er protister ikke planter – planteplankton henviser til planteriket, men de er alle alger. Grønnalger, brunalger, rødalger, m.fl. ”Planteplankton” er en villedende betegnelse Planter, alger og noen bakterier har fotosyntese

5 RIKER (eller evt. 6) Protister Sopp Planter Dyr Bakterieriket Eubakteria Arkebakterier Protister Eks. Amøber og tøffeldyr Alger Sopp Planter Dyr En rekke organismer passet ikke inn i disse rikene. Det var for det meste encellede eukaryote organismer eller flercellede organismer uten spesialiserte vev. Disse ble samlet i et eget rike Protister. Her finner vi encellede alger og encellede dyr, men også flercellede organismer som tang og tare. Det er dette som kan være en utfordring i undervisninga. Det blir feil å kalle det plantealger, når vi studerer en innsjø eller havet som økosystem! Nye forskningsresultater viser også at to grupper av prokaryote oppstod tidlig i utviklingen av liv på planeten. De prokaryote måtte derfor deles i to uike hovedgrupper (riker eller domener), bakterier og arkebakterier. Arkebakterier er organismer som er tilpasset til å leve på spesielt ugjestmilde steder som i salte kilder, svovelholdige omgivelser med mer. Arkebakterier = Ekstrembakterier Jeg er tilhenger av å undervise dette som prokaryote, altså en gruppe. Da kan vi bruke den "gamle betegnelsen Rike Monera/bakterieriket. Det skaper ikke problemer videre oppover, det er ingen feilinformasjon i dette. Vi underviser om bakterier og referer til at de er prokaryote. Den andre gruppa - arkebakteriene - lærer simpelthen ikke noe om.

videre i læreplanen(U-trinnet): gjøre greie for hvilke biotiske og abiotiske faktorer som inngår i et økosystem og forklare sammenhengen mellom faktorene forklare hvordan kroppen beskytter seg mot sykdom beskrive hvordan man kan forebygge og behandle infeksjonssykdommer 1. kl. videregående Eget hovedmål: Bioteknologi

Fagemner mangler? Bakterier Fagplanen nevner kun sopp, planter og dyr. Hva med protister som: Tang og tare? Planteplankton? Læreboka / lærer må innføre nødvendige fagelementer som mangler, for å nå kompetansemålene Leser vi læreplanen bokstav for bokstav, skal altså ikke tang og tare og alger tas med

Konklusjon Beskriver og sammenlikner: Bakterieceller (prokaryote) For å dekke følgende kompetansemål; ”..beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding” må vi ta med bakterier, protister og kanskje virus også! Beskriver og sammenlikner: Bakterieceller (prokaryote) ------------------------------------------- Planteceller (eukaryote) Dyreceller

Lærebokforfatterne og lærerne må blant annet: tolke læreplanen og ivareta intensjonene – ikke nøye seg med kompetansemålene ha med nødvendige emner for å nå kompetansemålene, selv om de ikke er nevnt i læreplanen gi mulighet for å ”fange opp” elever som ikke har nådd målene på tidligere trinn

Lyd L97, 2. trinn: utforske ulike lydar inne og ute for å bli kjende med omgrep som blir brukte for å beskrive lyd; lage enkle lydinstrument og bruke stemma for å merke korleis lyd blir skapt ved vibrasjon L97, 7. trinn: gjennom forsøk få kjennskap til ulike lydkjelder, tonestyrke og tonehøgd og gjere seg kjende med korleis nokre ulike musikkinstrument og menneskestemma lagar lyd R94: 5a kjenne grunnbegreper i forbindelse med lyd (svingninger, frekvens, bølgelengde, lydfart, desibelskalaen) 5b ha kjennskap til at skader som kan oppstå pga. lyd og støy, og hva vi kan gjøre for å redusere mulige skadevirkninger av lyd K06,7. trinn: gjennomføre forsøk med lyd, hørsel og støy, beskrive og forklare resultatene og hvordan vi kan skjerme oss mot uønsket lyd

AKTIVITET Mål: Alle naturfagtimer har aktivitet i en eller annen form Eksempel på aktivitet knyttet til fagplan og grunnleggende ferdigheter.