Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Det handler om oppførsel
Klasseregler.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Læreren som leder Assertive Discipline.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Veiledning av elever / lærlinger
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Positiv ledelse av barn
Hvordan hjelpe foreldre til å bli gode tydelige ledere i familien
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
Mobbing i barnehagen?.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Foreldregruppe på Fillan barnehage
PMTO . Parent Management Training – Oregon
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
HelART i Ulåsen barnehage
100 lure ord å lære.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Senter for atferdsforskning
Handlingsplan mot mobbing
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Lyshovden Oppveksttun!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Hva er viktig for elevers læring?
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
(Parent Management Training - Oregon)
Negative konsekvenser
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Ledersamling Olweus- programmet
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013 Bjørg Vedå , pmto-terapeut Renate gruben, PMTO-RÅDGIVER

PMTO = Parent Management Training Oregon En metode som er spesielt utviklet for familier som har barn med små eller større atferdsproblemer i aldersgruppen 3-12 år. Vanskeligheter med å samarbeide Reagerer ofte med trass og sinne Biter, slår og sparker Søskenkrangling Vansker med å få venner Vansker med å tilpasse seg i barnehage/skole

MÅLGRUPPE ”Røde barn” – 1-2 % Alvorlig adferdsproblematikk ”Gule barn” – 10-12 % Moderat risiko for alvorlige adferdsproblemer ”Grønne barn” – ca 80-90 % Liten risiko for alvorlige adferdsproblemer

KJERNEKOMPONENTER I PMTO 1. Positiv involvering mellom foreldre og barn 2. Oppmuntring og belønning av positiv atferd 3. Negative konsekvenser for negativ atferd 4. Tilsyn 5. Problemløsning

STØTTEKOMPONENTER Gode Beskjeder for å fremme samarbeid Kommunikasjonsferdigheter Emosjonsregulering for barn og voksne Kartlegging og observasjon av barnets og egen atferd

SAMARBEID - hjørnesteinen i prososial atferd Høre etter /gjøre det man får beskjed om 70 % Innen 10 sekunder De voksnes ansvar Gode effektive beskjeder Tydelige forventinger eller regler

Alle som har barn eller jobber med barn vet at hverdagen er hektisk, og kan by på mange utfordringer. Det er mange ting som skal organiseres og samkjøres for at timeplanen skal gå opp, og det skal helst foregå på en hyggelig måte uten mas og krangling…….. La oss vise et eksempel….

GODE EFFEKTIVE BESKJEDER Øker sannsynligheten for at barnet vil samarbeide! Gode beskjeder sier NÅR, HVORDAN og HVA som forventes.

Kjennetegn på MINDRE EFFEKTIV beskjed 1. uten å sikre seg barnets oppmerksomhet 2. med negative følelser 3. mange beskjeder 4. for mange ord 5. uhøflig 6. usikker på seg selv 7. spørsmål 8. uten oppfølging

Kjennetegn på gode effektive beskjeder Sikre seg kontakt (eks. fysisk nær, øyekontakt, bruke navn) Kort og konkret Vennlig, men likevel bestemt Tydelig med få enkle ord En beskjed om gangen Følg opp beskjeden Velg riktig tidspunkt/timing ”Nå ” Unngå argumentering Unngå spørsmål

Forts. av GODE EFFEKTIVE BESKJEDER START BESKJED Si hva du ønsker at barnet skal gjøre! STOPP BESKJED

REGLER – et nyttig hjelpemiddel POSITIVT formulerte regler, - beskriver den atferden de voksne vil se! FÅ OG ENKLE TYDELIGE slik at barna forstår dem FØLG OPP MED Å ROSE når barna følger reglene

Bevisst bruk av oppmerksomhet Det vi gir oppmerksomhet gir vi makt! Tommelfingerregel 5-1 Forskning viser at det vi gir oppmerksomhet får vi mer av…….

ROS OG OPPMUNTRING Er det forskjell på ros? Hva er effektiv ros? Barn lærer best gjennom oppmuntring!! Er det forskjell på ros? Hva er effektiv ros? Konkret Ekte/realistisk Entydig Umiddelbart Barn får en opplevelse av at ”jeg kan klare det”. Kan man gi for mye ros?

Forts ROS OG OPPMUNTRING Verbal og sosial oppmuntring Systematisk bruk av oppmuntring Belønningsskjema Oppmuntringstegn Viktige prinsipper: Del opp atferden i små trinn Positivt fokus Daglig gjennomgang Daglig belønning 70% er godt nok!

GRENSESETTING Milde til moderate konsekvenser er mest effektivt. En prosess der voksne FORMULERER, FORMIDLER OG HÅNDHEVER regler for barns atferd. AVLEDNING IGNORERING Milde til moderate konsekvenser er mest effektivt. Konsekvenser bør være planlagt på forhånd og anvendes konsekvent.

IGNORERING Effektiv måte å stoppe upassende atferd som ikke skader andre Unngår å belønne barnet for upassende atferd Vanskelig å gjennomføre konsekvent…..

Atferd som er egnet til ignorering Sutre Geipe, grimase Svare frekt Dårlig bordskikk Protest ved grensesetting Småkrangling mellom søsken

Hvordan gjennomføre ignorering Unngå øyekontakt Unngå argumentering Når man har startet ignorering, unngå å gi etter selv om barnet er utholdende Bruk avledning Start med 1 el 2 atferder som du ignorerer systematisk Gi barnet MYE positiv oppmerksomhet ved all form for ønsket atferd. Et sterkt virkemiddel hvor det er SVÆRT viktig å komme i gang med noe positivt!

5-1 OPPSUMMERING: Bruk ”bra-briller”! Se etter det positive Sett ord på det barnet gjør som er positivt Vær tydelig på hvilken adferd dere ønsker Grip barnet med en gang de viser ønsket adferd  Ignorer negativ atferd som ikke må settes grenser for 5-1 For hver negativ tilbakemelding bør vi ha gitt barnet minst 5 positive tilbakemeldinger!