SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

EIKLI SKOLES PLATTFORM
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Norges Musikkhøgskole
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Motivasjon.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Mestring.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
1 Prosjektorganisering i NSF Visjon: Mål: Prosjektarbeidet skal bidra til å utvikle prosjektpatruljen til større selvstendighet og ansvarsbevissthet gjennom.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Stabsutvikling - Nidaros 2 Mange brikker – mange spillere Egen rolle, andres rolle, fordeling av makt og myndighet, eget handlingsrom, andres handlingsrom?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
-En artig og attraktiv skole hvor alle er unike spiller på lag VELKOMMEN Foresatte ved studiespesialisering vg 1 Byåsen videregående skole 2009/2010.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Teambygging og fasilitering
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Forventninger til oss som skole:
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
God kommunikasjon – vær trygg
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Tema: Kommunikasjon i team
Cafédialog – elevmedvirkning
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Modellkommunene Hva er unikt?
Fra ”Nesten som deg selv”
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
KIRKEASYL Asbjørn Finnbakk Rådgiver diakoni Stavanger bispedømmeråd.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Bli med! Barn.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
De viktigste resultatene
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fag og tariffpolitisk konferanse
… du kan få mennesker til å vokse, hvis du vet hvem de er. Dr
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Ledelse.
Norges Musikkhøgskole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling

Stabsutvikling Nidaros Samarbeid er det lettere å snakke om enn å praktisere Stabsutvikling Nidaros

Stabsutvikling Nidaros Hva er forskjellen på å jobbe sammen og å samarbeide? Samarbeid – «synergi»/energi som flyter sammen. Våger vi å delegere eller vil vi helst gjøre ting på «min måte»? Mye samarbeid er mer instruksjon, noen forteller hva andre skal gjøre! Stabsutvikling Nidaros

Er vi i stand til å samarbeide? Hvordan er: Samarbeidsvilje Samarbeidsevne Samarbeidsmulighet Stabsutvikling Nidaros

Å legge til rette for samarbeid Det er behov for at det legges til rette for samarbeid ved: Lokalisering Tid Type møter og samlinger, prosjektarbeid I tillegg er det behov for: Tilbakemelding Kollegaveiledning Stabsutvikling Nidaros

Samarbeid på ulike nivåer Nivå 4: Team Klare mål, avhengig av hverandre og forpliktet på hverandre Nivå 3: Samhandling Gjensidig avhengig fellesskap som gjør valg sammen Nivå 2: Samvirke Samvær + fordeling av arbeidsoppgaver Nivå 1: Samvær Stabsutvikling Nidaros

Stabsutvikling Nidaros Kjennetegn på et godt team: Felles mål som er presise og realistiske. Tar beslutninger og viser handlekraft. Er kreativ og evner å se ting på nye måter. Tar ansvar og er forpliktet og lojal mot gruppa. Lærer av egne handlinger og erfaringer. Viser vilje til å løse konflikter. Viser følelser og skaper trygghet og respekt hos andre i gruppen. Stabsutvikling Nidaros

Stabsutvikling Nidaros Mål med møter og samspill på møter Hva er målet med møtet? Hva slags funksjon tjener det? Har møtedeltakerne klare felles mål som med-lemmene er enige i og forpliktet på? Har staben åpen utveksling (dialog) om meninger og tilbakemeldinger? Deler medlemmene ansvaret for at staben skal lykkes? Stabsutvikling Nidaros

Hva skal hensikten med møtet være? Læring/kunnskapsdeling INFO/ orienterings- saker Idè- dugnad Avklar forventninger ! Drøftingssaker/Beslutning Stabsutvikling Nidaros

Klarer vi ikke å samarbeide internt, ja, så er det stor sann- synlighet for at vi ikke samarbeider så godt med kunden heller. Stabsutvikling Nidaros