GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Melding til Stortinget…
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Personalmøte GFU 26. september 2012
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Ny Fronterinnstallasjon
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
GNIST prosjektet: En lærerjegers håndbok
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Jon Iddeng, spesialrådgiver i Forskerforbundet
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Strategigrunnlag Rune Giske
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Evaluering av FoU-fellesskapene
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU

Utdanningsportefølje - styrker • Ledende fagmiljøer i norsk lærerutdanningssammenheng, også enkelte i nordisk sammenheng • Høy kompetanse innen det flerkulturelle området • Kompetente medarbeidere i alle skolefag • Flerfaglig og profesjonsretta utdanninger • Svært god søkning til våre studier • Hovedsakelig primærsøkere med høyt karaktersnitt • Har alle utdanningsnivåene • Dekker alt fra barnehagen, grunnopplæringsløpet, samt livslang læring Strategiplan HiOA - fra GFU

Utdanningsportefølje - svakheter • For stort frafall • For få studenter med en annen etnisk bakgrunn enn norsk • For dårlig infrastruktur spesielt ift nødvendig areal • Møter ikke etterspørselen av nyutdannede lærere i regionen • For få studieplasser på masternivå Strategiplan HiOA - fra GFU

Utdanningsportefølje - muligheter • Utvikling av femåring lærerutdanning med mulighet for videre kvalifisering • Få tilstrekkelig areal til kontor og undervisningsrom • Studenter må etter faglærerutdanning i kroppsøving kunne ta ett skolefag fra GLU i sitt fjerde studieår og sertifiseres som faglærere med to undervisningsfag. Vil møte skolens behov og lette tilsetting. Strategiplan HiOA - fra GFU

Utdanningsportefølje - trusler • Studentene drar til andre utdannings- institusjoner eller oppgir ønsket om ytterligere kvalifisering fordi vi ikke har nok studieplasser på masternivå • Uhensiktsmessige undervisningslokaler er en av årsakene til frafallet første studieår. Undervisningslokalene/omgivelsene våre er verken estetiske eller bærer preg av virksomheten vår (P50+P52) • Universitetene utvikler nå 8-13 lærerutdanning, vi må passe på å ikke ta for gitt dagens gode søkning til grunnskolelærerutdanninga for trinn • Nyrekruttering for å opprettholde de robuste fagmiljøene – høyt aldersgjennomsnitt på UF-personalet • Vanskelig å rekruttere UF-tilsatte med både høy formell kompetanse og erfaring fra praksisfeltet Strategiplan HiOA - fra GFU

FoU- styrker • Høy og bred faglig kompetanse (56 % på førstestillingsnivå eller høyere) • Velfungerende professor II-ordninger • Svært mange gode forskningsbaserte utviklingsarbeider • Profesjonsnærhet på all FoU • Veletablerte FoU-områder med egne koordinatorer • Hele personalet er involvert i FoU, alle som produserer, får FoU-ressurser Strategiplan HiOA - fra GFU

FoU- svakheter • For få forskningsbaserte utviklingsarbeider ender opp i tellende publikasjoner • For liten bruk av tidskontoordninger for FoU • Fremdeles en vei å gå i forhold til å støtte den enkelte i høyere FoU-aktivitet • Vi har et lite utviklet støtteapparat når det gjelder språkvask, publiseringshjelp etc Strategiplan HiOA - fra GFU

FoU- muligheter • Videreutvikle oppfølging av FoU - Etablere små trygge skrivegrupper for tilbakemeldinger • Overtakelse av Førstelektorprogrammet Strategiplan HiOA - fra GFU

FoU- trusler • At de gjeldende nasjonale retningslinjene for hva som utløser publikasjonspoeng ikke gir uttelling i de tidsskrifter som våre målgrupper leser (For eksempel Utdanning, Bedre skole, Barnehagefolk) • At de gjeldende nasjonale retningslinjene for hva som utløser publikasjonspoeng ikke ivaretar ulike kunstneriske uttrykksformer • For få publiseringskanaler – artiklene står i kø for å komme inn i eksisterende tidsskrifter Strategiplan HiOA - fra GFU

BOA - styrker • Høy faglig og bred profesjonsfaglig kompetanse innen alle skolefag • Høy formell kompetanse og skolekompetanse bidrar til relevant kurs/studier som er etterspurte og får gode tilbakemeldinger • Personalet er dedikert for etter- og videreutdanning som er viktig både for utvikling av grunnutdanningene våre og FoU-prosjekter • Leverer 25 % av hele kompetanse for kvalitet, fire av fem studier som er oversøkte nasjonalt er på GFU (innen matematikk og norsk) Strategiplan HiOA - fra GFU

BOA - svakheter • For liten kapasitet i forhold til etterspørsel • Gjeldende nasjonale regler for stipender med ulike kollektive og individuelle løsninger er ikke smidige nok til å imøtekomme markedsbehovet Strategiplan HiOA - fra GFU

BOA - muligheter • Lage en smidigere, mer robust og langsiktig modell for etter- og videreutdanning i regionen Strategiplan HiOA - fra GFU

BOA - trusler • Oslofjordalliansens aggressive markedsføring i vår region samt delvis bruk av vårt merkevarenavn (”Oslo”) • Plan for ny intern finansieringsmodell ved HiOA for kontorer til BOA-finansiert aktivitet på fakultetet • Priser oss ut av markedet blant annet på grunn av svært høye internkostnader Strategiplan HiOA - fra GFU