Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategigrunnlag Rune Giske

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategigrunnlag Rune Giske"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategigrunnlag Rune Giske
IAS Strategigrunnlag Rune Giske

2 Økonomi – Regnskap 2006 Kostnader kr 28666558 Studiepoengsproduksjon
Herav praksis 4,2 mill dvs. 15% Studiepoengsproduksjon Kr kr (Sentrenes bidrag er trukket fra) Høyere produksjon i 2005, mens de foreløpige tallene for 2007 indikere en økning. Budsjettveksten de siste tre årene er marginal og ingen budsjettoverskridelser

3 Ansatte Om lag 43 tilsatte på instituttet
Tre store studieprogrammer og om lag 600 studenter. Vi bidrar også innen PHd utdanningen i spes.ped. 2 professorer 1 professor II Omlag 12 stk på 1 stillingsnivå

4 FOU - Her og nå situasjonen
NFR prosjekter (3 stk) Kompetanseheving Ansatte som vil avlegge dr grad i nærmeste framtid (4 stk har levert - 2 vil levere) 1 lektor programmet (2 stk) Ansatte i ulønnet permisjon (i stipendiatstilling ved annen høgskole) 1 stk Forsk.dok registreringer Kunstnerisk virksomhet Arbeidsplaner 2007 Tematisk orientering i FOU – produksjonen. Stipendiater NOKUT evalueringen av allmennlærerutdanningen

5 Fou 2 Her og nå situasjonen
Skole og læring. Temaområdet og ordvalget gir en god beskrivelse av FOU-virksomheten på instituttet. Flere prosjekter som er utviklet i samspill med praksisfeltet (skolen) Noen enkeltstående prosjekter hvor vi har fått til et godt samarbeid mellom noen av fagene i allmennlærerprogrammet (veiledning av nyutdannede, OLF) Internasjonalisering Most prosjekt. Europeisk lærerutdanningsprosjekt - vurdering av studenter i praksis. Migrasjon, interkulturalitet – Nettverksbygging - utveksling konferanser Inklusjon Drama God sammenheng mellom store deler av studieportefølgen og FOU virksomheten Svakheter Det er få som publiserer i internasjonale tidsskrifter med referee

6 Tre NFR - prosjekter Milisaprosjektet
Nyutdannede læreres mestring av yrket Estetiske læringsprosesser i grunnopplæringen

7 Forsk.dok 2006 IAS 13 stk gir inntekt
147 registreringer totalt. Dette er en betydelig økning

8 Kompetanseheving i personalet
Ansatte som vil avlegge dr grad i nærmeste framtid (4 stk har levert - 2 vil levere) Anne Nevøy Spesialpedagogikkens institusjonelle selvforståelse Sissel Østrem En umulig utdanning for et umulig yrke Vegard Moen Omstrukturering av spesialundervisning Jarle Stormark: Bibelfortolkning … Ytterligere en forventes innlevert i høst Aud Sæbø (drama som undervisningsmetode i skolen) I tillegg leverer en ansatt sin avhandling til våren Sidsel Skjelten (Vurdering av eksamensoppgaver i norsk) 1 lektor programmet (2 stk) Ansatte i ulønnet permisjon (i stipendiatstilling ved annen høgskole) 1 stk

9 FOU - Stipendiater Tre stipendiater: Nina Helgevold Inger Auestad
Interaksjonsformer i ungdomskoleklasserommet Leveres inn høstesemesteret2008 Inger Auestad Klasserommet som demokratisk livsform og som formande rom for demokrati Leveres inn høstsemesteret 2009 Elisabeth Hadland En studie av skolens differensieringspraksis, dens betingelser og konsekevenser. Leveres inn høstsemesteret 2010

10 Ph.d ekstern finansiert studenter
Anita Gjermestad Fragile dyads. Leveres høsten 2008 Kari Fredriksen Deltakerstyrt prosessarbeid med fokus på overgang fra barn til voksen – ungdom med lettere nevrologiske skader. Leveres 2009

11 Fou Svært mange av forskningsprosjektene (stipendiatene og andre vitenskapelig ansatte ) ved IAS er knyttet til skolens virksomhetsområde Rammevilkår – utvikling av Master og PhD programmer har krevd mye ressurser og fokus. En kultur i positiv endring.

12 Studier - Trend og behovsanalyse
Prognoser: Allmennlærerprogrammet Fagene i programmet Bachelorprogrammet i idrett Masterprogrammet i spesialpedagogikk Masterprogram i skolens matematikkfag EVU

13 For allmennlærerutdanningen:
Forskningsbasert utvikling – ikke politisk vingling (mer forskning på selve programmet og effekten av det) Fagdidaktikk og elevers utvikling og læring i alle skolefag. Profesjonskunnskap kvalifisering og livslang læring Mangfold og deltakelse

14 Masterprogrammet i spesialpedagogikk
Programmet har svært god produksjon Vi er i ferd med å implementere en studieplans endring. Den vil iverksette fra høsten 2008. Det er viktig å se denne masteren i sammenheng med andre mastere på fakultetet og universitetet. Inst.leder er urolig for at søkergrunnlaget kan svekkes.

15 Bachelor i idrett God søknad Så langt virker det meste ok.
Mangler studiekoordinator.

16 Samfunnskontakt De viktigste samarbeidspartneren for IAS er: Fylket, kommuner og praksisskoler. Utdanningsregion Rogaland

17 Muligheter Vi er avhengig av å bygge Masterprogrammer som har et reelt søker grunnlag. I dag er dette allmennlærerprogrammet. Vi arbeider med en profesjonsrettet master og avventer politiske signaler. Idrett Phd profesjon Mange på instituttet arbeider med utgangspunkt i klasseromsstudier og videoobservasjon. Vi burde satse samlet langt tøffere for å utvikle dette som forskningsmetode og etablere en egen lab for å utvikle dette.

18 Trusler Anstrengt økonomi Lite administrativ støtte
Svært undervisningsintensive med mange studenter – store klasser Veiledning ut av programmene medfører tap av inntekt. Skjørt kollektiv - belønningene ofte på individ plan Allmennlærerprogrammet – helheten i programmet


Laste ned ppt "Strategigrunnlag Rune Giske"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google