INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Vurdering – hva og hvorfor?
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Velkommen til Varden skole Program i kveld
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Nasjonale prøver Sandved skole
Vurdering og undervisning
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE KUNNSKAPSLØFTET INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE

HVORFOR KOMMER KUNNSKAPSLØFTET? INDIVIDETS KUNNSKAP OG LÆRINGSEVNE ER GRUNNLAGET FOR ELEVENS OG NORGES FREMTID EN BEFOLKNING MED LANGT FLERE ELDRE OG FÆRRE HENDER OG HODER I ARBEID GLOBALISERING

Hva er driverne bak K-LØFTET? YTRE DRIVERE INDRE DRIVERE : KUNNSKAP OM SKOLENS OG ELEVENES RESULTATER KUNNSKAP OM SKOLENS VIRKEMIDLER KUNNSKAP OM SKOLENS UTVIKLING

INDRE DRIVERE: Kunnskap om opplæringas resultater Individers læring Fag- og alders- gruppers læring Synet på læring, trening og utvikling Læringsut- byttets fordeling: Sosialt, kjønna, kulturelt

Dårlige grunnleggende ferdigheter: lese, skrive, regne og digital kompetanse Mange lærer ikke å lese Dårlige i matematikk 20-25 % av elevene fullfører ikke videregående opplæring Gutta kommer dårlig ut Skolen hjelper ikke elever med fremmedspråklig bakgrunn nok

HVORFOR KOMMER KUNNSKAPSLØFTET? MATTEUS I NORSK SKOLE NORDMENN SER IKKE LÆRING OG UTDANNING SOM VIKTIG NOK I DAG NORSK SKOLE ER GOD, MEN IKKE GOD NOK NORSKE ELEVER ER GODE, MEN IKKE SPESIELT FLITTIGE, MOTIVERTE OG DISIPLINERTE

De viktige utfordringer Elevers lave læring begynner tidlig i grunnskole og ser heller ut til å forsterkes enn svekkes. Når elever begynner på vgo, går rullgardina ned for manges del.

Norske elevers læring høy gjennomsnittlig lav

HVA ER KUNNSKAPSLØFTET? Å SETTE LÆRING AV KUNNSKAP I SENTRUM Å HEVE ALLE ELEVERS KUNNSKAP- Å GI ALLE MER LÆRING Å FORPLIKTE SKOLEN, ELEVENE OG FORELDRE PÅ KUNNSKAP KOMPETANSE FOR FREMTIDEN AVHENGER AV GOD OG NYTTIG KUNNSKAP

HVA ER KUNNSKAPSLØFTET? PRINSIPPER FOR OPPLÆRINGA Å VEKTLEGGE GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER: Lese, skrive, regne, digital kompetanse VEKTLEGGE KOMPETANSE FOR FREMTIDEN LÆRINGSSTRATEGIER OG MOTIVASJON SOSIAL KOMPETANSE

Grunnleggende ferdigheter er Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy (engelsk) Grunnleggende ferdigheter er ferdigheter som er avgjørende for utvikling og for utvikling av faglig kunnskap og viten, og for å kunne kommunisere og samhandle med andre i et bredt spekter av sammenhenger.

HVA ER KUNNSKAPSLØFTET? Å GI ELEVENE MULIGHETER TIL Å ARBEIDE I SITT EGET TEMPO MED RASK PROGRESJON DER HVOR DETTE ER MULIG Å GI SKOLENE STOR FRIHET TIL ORGANISERE SITT ARBEID SLIK AT DET TJENER DEN ENKELTE ELEV Å KREVE AT SKOLENE DOKUMENTERER ELEVENES LÆRING BEDRE

Om kompetansemål Kompetansemålene i læreplanene for fag angir hva elevene skal kunne etter endt opplæring på ulike trinn. Elevene vil i ulik grad nå eller kunne nå, de fastsatte kompetansemålene. Skolen skal gi tilpasset opplæring slik at hver enkelt elev stimuleres til høyest mulig grad av måloppnåelse, jfr. Opplæringslovens § 1-2. Dersom en elev ikke har utbytte av eller er i stand til å arbeide med mål i en eller flere læreplaner for fag, gjelder de ordinære unntaksreglene i opplæringsloven.

Tilpasset opplæring Hva er Kunnskapsløftets krav? Hva tenker skoler å gjøre? Hvordan skal arbeidet tilrettelegges for den enkelte elev? Individuelle løsninger – gruppeløsninger

Utfordringene i tilpasset opplæring Elevene får læremidler som passer den enkelte Oppgaver og innhold som passer den enkelte Skoleeier kan omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag når det er grunn til å anta at dette vil kunne føre til bedre måloppnåelse i fagene samlet sett for den enkelte elev

Utfordringene i tilpasset opplæring Lære i sitt tempo og med vanskegrad som passer den enkelte Tilpasning i tempo og vanskegrad, også i arbeidsmengde Oppløsning av aldersbestemte løsninger/årstrinntenkning

Slik omdisponering av timer forutsetter at målene i læreplanene for fag ikke blir fraveket, og krever samtykke fra den enkelte elev/lærling/foresatte. Både i grunnskolen og i videregående opplæring må omdisponeringen innenfor prosentrammen ta utgangspunkt i den enkelte elev og bygge på individuelt samtykke.

HVA TRENGER SKOLEN HJELP TIL FOR Å LYKKES KULTUR FOR LÆRING - VERDSETTING FORESATTES MEDVIRKNING- TID TIL LÆRING, RESPEKT FOR LÆRING OG LÆRERES ARBEID GUTTER SOM EN SPESIELL UTFORDRING MINDRE TID TIL SPILL, MEDIEBRUK – MER TID TIL LESING, SKRIVING OG REGNING

HVA TRENGER SKOLEN HJELP TIL FOR Å LYKKES AKSEPT PÅ AT ELEVER GJØR FORSKJELLIGE TING PÅ SAMME ALDER, HAR FORSKJELLIGE LÆREBØKER OG LÆREMIDLER, ARBEIDER I ULIKE GRUPPER, HAR ULIKE UTFORDRINGER PÅ SKOLE OG HJEMME BRUKER MER TID PÅ LÆRING HJEMME

HVA KAN SKOLEN GJØRE? Profesjonelle lærere med fagkompetanse Klare mål og klare krav til elevers læring Klare tilbakemeldinger på elevers arbeid og læring i forhold til målene Utfordringer til elevene som er tilpasset elevenes forutsetninger

HVA KAN FORESATTE MEDVIRKE TIL? FORELDRES INTERESSE OG OPPFØLGING – I DET MINSTE VERDSETTING ETTERSPØRRE TILBAKEMELDINGER PÅ ELEVES LÆRING BYGGING AV GODE VANER RUNDT ELEVENES SKOLEARBEID