Begrepslæring som menneskeretighetslæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Advertisements

Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Språk, tanke og kommunikasjon
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Lederutvikling og skreddersøm
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Bergen kommune Prosjektbarnehager Sidsel Hadler-Olsen
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
UNICEF.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Lærerutdanning som fjernundervisning
Noen undervisningsprinsipper laget på basis av uttalelser av
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Skolevandring.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn.
Effektiv undervisning
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Utdanning som sprenger grenser
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Et kognitivt perspektiv på læring
Engasjement og undring B – Samarbeid
Managing Money - presentation of the project and app
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Pedagogisk dokumentasjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Miljø for Masteroppgaven?
Digitale ressurser og dybdelæring i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Fra valg til læring.
Critical Literacies and Awareness in Education
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Begrepslæring som menneskeretighetslæring Claudia Lenz, EWC

Foredragets struktur Om glossary prosjektets ide og tilnærming 2 Om glossary prosjektets ide og tilnærming Glossary prosjektets elementer Begrepshistoriens innflytelse Utprøving av metoden I. Foredragets struktur

Det interkulturele glossary prosjekt Ide og ambisjon: Utvikling og testing av et læringsverktøy med fokus på å undersøke og reflektere og utvikle begrepsdefinisjoner innenfor demokrati-, menneskrettighetslæring og interkulturell læring

Begrepslæring som dialog og interaksjon 4 Begrepslæring som dialog og interaksjon Premisse: Forskjellige muligheter å knytte betydning og mening til begreper anses som viktige ressurser for læringsprosesser Tilnærming: Ingen «fasitsvar» i forhold til betydning og definisjon av begreper men helhetliglæringsprosess med positiv effekt på ferdigheter, holdninger og kunnskap

Begrepslæring som dialog og interaksjon Ta utgangspunkt i individuell begrepsforståelse Gi den enkelte autoritet til å delta i kunnskapsproduskjon Mål: Delaktighet i kunnskap Ikke «rydde opp» i misforståelser gjennom autoritative sannheter, men øke bevissthet rundt forskjellige utgangspunkter og kontekster Mål: Interkulturell forståelse Læringsmetodene fokuserer på vurdering av forskjellige definisjoner og deres «validitet» i gitte kontekster Mål: Kritisk tenkning/dømmekraft

Menneskerettighetslærings-prinsipp: «Learning about» «Learning through» «Learning for» (M. Eckmann)

Menneskerettighetslærings-metodologie 7 Menneskerettighetslærings-metodologie Encouragement of reflection, analysis and critical thinking Encouragement of non-hierarchical, democratic, collaborative learning environments Recognition of a variety of points of view Promotion of personal enrichment, self-esteem and respect for the individual Emphasis on skill building and practical application of learning Compasito/CoE 2007

Sammenhengende elementer: 8 Sammenhengende elementer: webresurs, Læringsmetode Læringsaktiviteter (ansikt-ansikt, online) -> peer learning Online glossary Lærings akt metode

Samarbeidsinstitusjoner Norwegian University of Science and Technology; KULTRANS/University of Oslo; The European Wergeland Centre University of Hamburg ; Federal Agency for Civic Education/Germany (bpb); Higher School of Economics/Moscow; Centre for Human Rights Education University of Teacher Education Central Switzerland/ Lucerne; (HIST, HINT) (Human Rights Education Associates/USA)

Begrepshistoriens prinsipper oversatt til didaktiske prinsipper 1010 Begrepshistoriens prinsipper oversatt til didaktiske prinsipper Å utforske begrepenes betydning.. over tid – det diakrone perspektivet i samtidige kontekster – det synkrone perspektivet Inspirasjon: Begrepshistorie/ R. Koselleck “[To] alienate the concepts through past experiences can contribute to a contemporary raising of awareness that leads from historical clarification to political clarity.» (Koselleck 1972)

«speaker position chart» 1111 «speaker position chart»

Utprøving av metoden I.: 1212 Utprøving av metoden I.: Pestalozzi workshop: «From Division to Diversity» 19 lærere og lærerutdannere fra 16 land «Workshop glossary» i tre steg: I: individuell refleksjon over begrepets betyning(er) II: arbeidsdefinisjoner i gruppearbeid III. Utforskning og systematisering av begrepets betydninger Gode tilbakemeldinger!

Utprøving av metoden II: 1313 Utprøving av metoden II: «Tandem» aktiviteter mellom studenter fra forskjellige land -> her fortsetter Lise Kvande - Takk for oppmerksomhet!