”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Litt mer om PRIMTALL.
Samhandling med St. Olavs Hospital
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Bergen Golfklubb Juniortrening Utfordringer • Lav rekruttering av juniorer som ønsker å spille mye golf, spille turneringer, trene golf hele året.
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Noen hoderegningstriks
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Åpne en luke hver dag og få en gave
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
Samdata 2012 Somatikk.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

”Time Samme Dag (TSD)” Erfaringer fra Stovner Legesenter as Heidi Hafskjær Finn Skogstad Nidaroskongressen 21.10.09

Disposisjon Litt om Stovner Legesenter Hvorfor endring? Våre forberedelser Gjennomføringen Erfaringer Våre tilpasninger Utfordringer TSD - Stovner Legesenter as

Litt om Stovner Legesenter 10-legesenter (9 hjemler + turnuslege) med ca 9 200 pasienter Lege Liste Ledig Sandvik, Endre 896 204 Tran, Anh Thi 1196 Skogstad, Finn 1191 9 Torper, Johan Ludvig 1225 25 Nøring, Anne W Alfheim 1147 Feen, Vilde Catherine 1186 Chaudhary, Amir Tauqir 66 1134 Vachaud, Pierre-Eric 1129 71 Tharma, Podimahatmaya 1179 21 Sum 9215 1464 TSD - Stovner Legesenter as

Andel ikke-vestlige innvandrere TSD - Stovner Legesenter as

Alderssammensetning Stovner TSD - Stovner Legesenter as

Hvorfor endring? Lang ventetid på timer – ”never ending story”. Mange avviste pasienter pga for lite ø-timer - mange viderehenvist Oslo Legevakt. Negativ respons fra pasienter. TSD - Stovner Legesenter as

Hvorfor endring? Slitasje på medarbeidere. Typisk ”mellom barken og veden” rolle. Kvalitetskrav ikke oppfylt. Ønske om å tilby våre pasienter mer kontinuitet. TSD - Stovner Legesenter as

Våre foreberedelser Vi ønsket å vurere TSD Besøkte Risvollan 1.11.2008 Rask beslutning etter dette om å starte. Bred enighet om beslutningen. TSD - Stovner Legesenter as

Våre foreberedelser Startet tidlig med å forberede alle ansatte og leger. Definerte felles mål vi alle var enige i. Tidlig forberedelse av pasient-populasjonen. Planla intervaller for kontroller, jobbet konkret med å frigi flere timer fra tidspunktet for oppstart. TSD - Stovner Legesenter as

Våre forberedelser ”Verktøy” for måloppnåelse Helserespons, brukt fra mai 2006, nå videreutviklet med faste meldinger mm. Hvilepuls Egne nettsider (www.stovnerlegesenter.no) Infobeskjed på sentralbordet Flyere med info til alle pasienter Lege-pasient informasjon Jobbet parallelt med andre arbeidsmiljø-tiltak (eks. innføring av betalingsterminaler på alle legekontorene) TSD - Stovner Legesenter as

Våre forberedelser Kortere åpningstid på telefon (telefon er nok den mest stressutløsende faktoren i hverdagen for medarbeiderne). Anskaffet 2-skjermløsning på 2 arbeidsstasjoner. Dette har vist seg å være en svært god løsning. Skriftlig informasjon til våre samarbeidspartnere (hjemmetjenester, div. boliger, hjemmesykepleie osv.) TSD - Stovner Legesenter as

Gjennomføringen Startet mandag 2.mars 2009. Reduserte telefontid med 2t daglig; TSD SMS betjenes fra kl 8, sentralbordet åpner kl 9. Beskjed på sentralbordet (”pausemusikk”) om at SMS kan sendes istedenfor å vente på svar. TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Meget travel oppstart på tross av grundig forberedelse – vær forberedt på dette Pasienter ikke tilstrekkelig kjent med ordningen, lang ventetid på telefon i en overgangsfase, mye ”kjeft” å få…. Innhold i SMS-meldinger begrenses av Datatilsynet – gir lite mulighet til å sile (eks. ”Ny influensa”) TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Kortere telefontid er et meget positivt arbeidsmiljøtiltak. Mer ro, føles mindre hektisk/belastende. Bruker mindre tid på vurderinger. Alle får tilbud om TSD uansett problemstilling – brukerstyrt TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Medarbeiderne har fått frigjort tid til andre oppgaver. Medarbeiderne rekker å betjene flere pasienter. Svært få pasienter avvises og viderehenvises til eks. legevakt. TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Legene opplever ”lettere” konsultasjoner (mer aktuelle problemstillinger, andre forventninger fra pasientene). Medarbeiderne får i liten grad ”silt” henvendelser. Enkelte forespørsler preges av ”bagateller” og ville i et system med direkte kontakt blitt ”sett an” med noen gode råd på veien….. TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Får mange positive tilbakemeldinger fra våre pasienter hver eneste dag. Noen negative tilbakemeldinger: Noen ønsker å kunne bestille timer framover i tid – bla for en del eldre er det et utfordring å ”tenke annerledes”. TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Problematikk rundt SMS-løsning Noen yrkesgrupper opplever det lite fleksibelt. Eldre klarer ikke i like stor grad å benytte SMS – mindre ledige timer når sentralbordet åpner. Samarbeidspartnere på boliger, hjemmesykepleie og lignende kan ha vansker med å planlegge dagen sin. Problematikk rundt SMS-løsning Nettverk nede en sjelden gang -> ”no show” Dobbeltbookinger -> ekstra faktureringer Brukerterskel for enkelte (mangelfulle SMSer) TSD - Stovner Legesenter as

Erfaringer Flest klager har vi fått pga. telefontilgjengeligheten som i en overgangsfase nok har vært dårligere. Fokus på ressurser her dersom en har mulighet til det! Noen få pasienter har byttet til legesenter uten TSD. ”Barnesykdommer” bedres over tid Regn med at det vil ta minst 6mndr å etablere et godt system. TSD - Stovner Legesenter as

TSD - Stovner Legesenter as

Våre tilpasninger Unntak for TSD Tolketimer Enkelte timer via hjemmesykepleie Utviser skjønn hos de eldste (80+) Enkeltpasienter med yrkesrelaterte problemer med å bestille TSD Andre? TSD - Stovner Legesenter as

Utfordringer Å være fleksibel overfor enkelte uten å rokke ved hovedprinsippene bak TSD……. Hvordan synliggjøre og praktisere unntakene? Balanse mellom telefon-og SMS kontakter et ressursspørsmål. Dager med ekstra stor belastning eller mangel på ressurser. TSD - Stovner Legesenter as

Takk for oss! TSD - Stovner Legesenter as