HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen 6.12.12 IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens fjernvarme i Norge
Advertisements

Labore Fravær -en oversikt over produktet
Vann på avveier – en bransjeutfordring
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Fjernvarme til bygg med varmepumpe Er det mulig?
Passivhus - konkurrent til fjernvarme?
Implementerings- prosessen i Nets
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
SCM 04: Designing Distribution Networks
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Løsninger og kostnader ved enkle vannbårne anlegg
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Fjernvarme og Bærekraftig byutvikling
Leverandørutviklingsprosjekt
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Julemøte i Norsk fjernvarmeforening 2013 Anleggsbidrag i fjernvarmen Fredrik Dahl-Paulsen Markedssjef Akershus Energi Varme Tilknytningsavgift.
Fjernvarmedagene 2010 – Toveis kommunikasjon
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Konsekvenser ved etablering av energisentral
Fjernvarmedagene 2011 Hvilke erfaringer har fjernvarmeselskapene med tilknytningsplikten? Akershus Energi Varme AS Berit Lindmo Markedssjef.
Felles faktorer for beregning av klimagassutslipp
1 Hvor klimavennlig er fjernvarmen i Norge? Ny studie basert på Svensk Fjärrvärmes beregningsmodell Magnus Løseth Konsulent Avdeling for Miljø & Sikkerhet.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Felles anskaffelse av LMS
Biogassproduksjon En ny utfordring for bonden når det gjelder: tekniske løsninger kunnskap om drift kunnskap om biologi.
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
LONGYEARBYEN SETT I ET NORDOMRÅDEPERSPEKTIV Alternative title slide.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Teknisk utstyr database
Hvordan komme seg gjennom bølgedalen? Svein G. Bredahl Jeløy, 24. februar 2015.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Dialogmøte om ladeinfrastruktur Oslo Lufthavn Konrad Pütz, Enova.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsføring.
Bybanen Utbygging (BU)
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ?
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Kraljic matrise.
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide

HVORFOR ER DET MISNØYE MED FJERNVARME? •FJERNVARMEKONSESJON – MONOPOL •Kunden opplever at han ikke har noe alternativ •FJERNVARME ER DYRT •Vanskelig for kunder å forstå hvilke alternativkostnader en fjernvarmeleveranse dekker •TILKNYTNINGSPLIKTEN •Oppleves som noe som er pålagt •Lite fleksibilitet for sluttbruker •LAVERE VARMEBEHOV I FREMTIDEN •Passivbygg, lavenergi og nesten nullenergibygg •DÅRLIG SEKUNDÆRSYSTEM •Manglende interesse/kunnskap fra VVS bransjen Krever kommunikasjon og tydelig informasjon

HVA KAN VI GJØRE? Content slide

FJERNVARMESALG - PROSJEKTSALG EN LANG PROSESS INNSALG INSTALLASJON & LEVERANSE ABONNEMENTS- LØSNING

FJERNVARMESALG - PROSJEKTSALG EN LANG PROSESS INNSALG INSTALLASJON & LEVERANSE ABONNEMENTS- LØSNING • Lock-in effekt • Sluttbruker = kunde • God kundebehandling • Bedre omdømme • Lettere mersalg • Vi må være gode på kommunikasjon ved innsalg • Profesjonalitet ved installasjon. Fremdriftsplan + tilbakemeldinger

PROSJEKTSALG - VÆRE TILSTEDE NÅR KUNDEN ER I BESLUTNINGSMODUS •PLANSAKSBEHANDLING •Sørge for å informere om fjernvarme muligheter og premisser tidlig •Fjernvarme => ikke plass til eget anlegg, ikke miljøansvar, ikke drift •Prosjekter vannbårent system fra starten => reduserer el-inst. kostnader •Informer om grensesnitt på ansvar og hva sluttbruker må bekoste •Informer om anleggsbidrag => forutsigbarhet på kostnader (??)

PROSJEKTSALG – SALGSPROSESS •TILBUDSPROSESS •Ha kompetent personale til å selge fjernvarme •Skaffe og kvalitetssikre energi og effektbehov fra kunden •Sikre enighet om temperaturnivå på leveranse •Gi tilstrekkelig informasjon om fordeler ved fjernvarme:  Leveringssikkerhet  Ansvarsfrihet på drift  Arealbesparende installasjon  Miljøfordelene •Sørg for å vise kunden hva fjernvarme koster i forhold til kundens alternativ => krever dialog

PROSJEKTSALG KREVER GODE IT-SYSTEMLØSNINGER SALG INSTALLASJON DRIFT/FORVALTNING HVORFOR? • Langsiktig kundeforhold, teknisk installasjon lengre enn kundeforhold • Lave marginer – systemer sikrer struktur på kommunikasjon og dokumentasjon • Ansatte slutter/blir syke/tar ferie => kunden krever respons

FV - GRENSESNITT • Fjernvarmebransjens ansikt utad er • Opplevelsen og fakturaen • Kunde må behandles som en kunde og ikke abonnent. • God kundebehandling er: • Rask respons • Profesjonell tilbakemelding • «Det lille ekstra» KUNDEOPPLEVELSE KUNDENS GRENSESNITT Lime green fact box Kundesentral GRENSESNITT

SEKUNDÆRSYSTEMET • Rørlegger/VVS bransjen mangler kompetanse • Prosjektere • Innregulerings/utluftning • Dårlig leveranse av produkt = alle i verdikjeden rammes FJERNVARMEBRANSJEN BØR TA NOE ANSVAR! KUNDEBEHANDLING KUNDENS GRENSESNITT Lime green fact box Kundesentral GRENSESNITT

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! Endslide.