Tips og råd for praktisk kompetansearbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- Hovedrolle eller birolle
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Lørenskog Idrettsforening
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Norges Beste Barnehage
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Bokpresentasjon Oslo.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den vanskelige samtalen
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er en foreldrekontakt?
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verktøy for å kartlegge holdninger
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Sett inn video fra Vimeo:
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Tips og råd for praktisk kompetansearbeid Vedlegg 3 til kompetanseveilederen

Kompetanseplaner og mål Planleggingsarbeidet består i grove trekk av Å lage visjoner og mål Velge tiltak (for gjennomføring og evaluering) Tilrettelegge Å lage visjoner og mål: Utvikling av en visjon, en kort beskrivelse som beskriver hvem man vil være Kartlegge behov for kompetanse (hva trenger vi) Vurdere mulighetene for å heve kompetanse eller skaffe den tilveie Lage mål - eller beskrivelser av hva man velger å gjøre og hva man vil oppnå (Husk at mål skal kunne måles)

Valg av tiltak og tilrettelegging Velge tiltak (for gjennomføring og evaluering): Vurdering av mulige metoder for å nå målene (mulige metoder blir behandlet senere) Vurdering av i hvilken grad kjente metoder vil gi måloppnåelse Velge nye metoder hvis de gamle ikke holder Tilrettelegge: Vurdere hva som må til (tid, budsjetter, organisering etc.) Spesiell vurdering av tilrettelegging når man tar i bruk nye metoder (kan være lurt å høre på andres erfaringer)

Kompetanse - nåsituasjon Spørsmål Ditt svar Hvem er vi? Vi er en … med visjon ” …..” Våre verdier er ………….. Vi er sterke på… Vi har noen Forbedringsområder Konkurrentene våre Kompetansetiltak som brukes i dag – Erfaringer

Kompetanseplan – veien videre Spørsmål Dine svar Kompetansetiltak som du kan tenke deg å bruke ڤ Veiledning ڤ Kurs ڤ Læring i prosjekt ڤ Nettbasert læring Hva velger jeg og hvorfor? Hva må til for å kunne bruke valgte metodene?

Å skaffe kompetanse Hente utenfra Utvikle innenfra Rekruttering Samarbeid med andre (nettverk, leverandører) Ekstern veiledning/ innkjøp av kompetanse Utvikle innenfra Vær klar over hva du har, og ta det i bruk! Utvikle oss = å lære Vi lærer gjennom daglig arbeid (og får mer ut av det hvis vi planlegger og organiserer det) utviklingsprosjekter kurs nye læringformer (eks. nettbasert læring)

Hvordan lærer vi best.. Arbeidsplassen er den viktigste læringsarenaen. Her lærer vi mest og best, av hverandre og med hverandre. Kunder og leverandører er kilde til utvikling og læring. Nye læringsformer, som nettbasert læring og informasjon er tilgjengelig og gir nye muligheter for små enheter. Kurs er fremdeles en god kilde til kunnskap og gir i tillegg sosialt samvær, inspirasjon og mulighet for nettverksbygging.

Læring på arbeidsplassen Tilbakemeldinger Tilbakemeldinger fra kolleger og ledere gjør at vi strekker oss og yter mer. Medarbeidersamtaler gir mulighet for tilbakemeldinger i en strukturert form. Samarbeid med kollegaer Historier fra praktisk arbeidsliv gjør at vi deler erfaringer og åpner opp for diskusjon og tilbakemeldinger. Fadderordninger gjør at erfarne medarbeidere overfører erfaringer og kunnskap til nye. Jobbrotasjon betyr å bytte jobber internt. Dette medfører å lære nye ting, samt gir økt forståelse for andres situasjon som igjen bidrar til bedre samarbeid. Å jobbe i prosjekter betyr å jobbe med et felles mål innenfor en ramme av både tid og kostnader. Å jobbe i prosjekt fører gjerne til at man utvikler noe nytt i samarbeid med andre som kan noe annet enn det man selv kan, og som gir ny læring. Å forholde seg til kunder Krav og nye muligheter fra kundene gjør at vi strekker oss og må lære nytt/ erfare nye ting. Bruk gjerne kundene bevisst i forhold til videreutvikling av virksomheten ved å spørre dem om tilbakemeldinger og hva de kunne ønske seg. Å benytte seg av leverandørers kompetanse Leverandørene har mye å tilføre, fordi de kan andre ting enn oss selv. Kanskje kan de bli en samarbeidspartner. Nye læringsformer Internett og datateknologi gir helt nye muligheter for å finne og sette seg inn i informasjon, og for kommunikasjon og samarbeid.